Hovedinnhold

Cruiseskip på grunn i Lofoten:

Vind og tidevann løsnet cruiseskipet «Marco Polo» fra grunnen

** – Ingen skade på skroget
** Sykehusene i økt beredskap
** Samme skip gikk på grunn i fjor

PÅ GRUNN: En redningsskøyte og taxibåt ankommer langsiden på cruisebåten lørdag morgen. En slepebåt arbeider nå med å få skipet fritt.
PÅ GRUNN: En redningsskøyte og taxibåt ankommer langsiden på cruisebåten lørdag morgen. En slepebåt arbeider nå med å få skipet fritt. Foto: Mette Larsen
Mens de ventet på assistanse fra kystvaktskipet «Harstad», klarte cruiseskipet å komme seg løs ved hjelp av tidevann og vind.

Tips oss

Cruisebåten «Marco Polo», registrert på Bahamas, gikk i dag tidlig på grunn 200 meter fra land på Gravdal i Lofoten.

Fakta om «Marco Polo»

* Bygget: 1965, VEB Mathias Tesen Werft, Øst-Tyskland

* Lengde: 176,28 m

* Bredde: 23,55 m

* Dyptgående: 13,5 m

* Tonnasje: 22.080 brt

* Fart: 19,5 knop

* Passasjerer: 820

* Mannskap: 356

I morgentimene lørdag samarbeidet tre båter om å trekke skipet av grunnen, uten hell.

Lørdag lå kystvaktskipet «Nordkapp» og redningsskøytene «Sundt» og «Det Norske Veritas» i fjorden i nærheten av «Marco Polo». Der ventet de på bistand fra kystvaktskipet «Harstad», som var ventet å komme rundt klokken 18.00.

– Det har større motorkraft, og sammen skal de to skipene forsøke å trekke skipet av grunnen. Det er høyvann klokken 19.14, sa Mortensen ved HRS tidligere lørdag ettermiddag.

Men rundt klokken 17.10 førte vind og tidevann til at «Marco Polo» kom seg av sandgrunnen hun stod fast på.

– Sannsynligvis har kombinasjonen av tidevann og vindretning gjør at «Marco Polo» har kommet seg av sandgrunnen de stod på. De drev et par hundre meter ut, så startet de opp sin egen maskin og går nå i sakte fart sørover i Buksnesfjorden, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen Nord-Norge, Frode Iversen, til VG klokken 17.30.

Skipsfører på redningsskøyten «Det Norske Veritas», Glenn Pettersen, sier til VG at «Marco Polo» ble dratt av grunn av vinden.

– Hun driftet av seg selv. Vi bare lå og pushet baugen til skipet mot vinden. Deretter koblet hun på sin egen hovedmotor og gikk ut for egen maskin, sier Pettersen til VG like etter klokken 17.30.

Nå ligger cruiseskipet ifølge Pettersen ankret opp utenfor havnen i Gravdal.

Klokken 18.15 skriver Hovedredningssentralen på Twitter at aksjonen er avsluttet:

«Marco Polo» operer normalt og ligger til anker i Buknesfjorden. HRS avslutter aksjonen og takker for hjelp», skriver HRS.

Ingen skader på skroget

Klokken 12.00 ankom kystvakten stedet, og klokken 13.15 gikk dykkere fra kystvaktskipet «Nordkapp» i vannet for å undersøke om skroget har fått skader.

– De har ikke funnet skadet på skroget, men har funnet at det sitter godt fast i sandbunnen, sier pressekontakt i Hovedredningssentralen Nord-Norge, Geir Mortensen, til VG klokken 15.45.

Skipsfører ved RS «Det Norske Veritas», Glenn Pettersen, sier til VG at de ble kalt ut i 8-tiden i dag tidlig. 

I morgentimene samarbeidet tre båter om å trekke skipet av grunnen, uten hell.

– Marco Polo lar seg ikke rikke, Twitret Redningsselskapet like etter klokken 11.30.

– Nå avventer vi bare at KV «Harstad» skal komme og det blir flo sjø, sier Pettersen til VG like etter klokken 16.00.

Sykehus i økt beredskap

Mortensen sier også at det foreløpig ikke har blitt drøftet hvorvidt skipet kan komme til å kantre.

– Det har forholdt seg stabilt med en liten slagside mot babord. Det er ikke satt noe katastrofealarm.

Kommunikasjonssjef ved Nordlandssykehuset, Randi Angelsen, bekrefter til VG at det ikke er slått katastrofealarm, men at situasjonen blir vurdert fortløpende. 

– Vi har styrket beredskapen lokalt i Lofoten. Normalt er det to ambulanser der, og vi har økt med en som er stasjonert på kaia på Ballstad. Det er også kontakt mellom oss og kriseteamet i Vestvågøy kommune og kommuneoverlegen der, sier Angelsen.

I tillegg har sykehuset kontaktet regional AMK, og et Sea-King helikopter er stasjonert i Lofoten. Det er også inntil seks ambulansefly tilgjengelig dersom det skulle bli behov, opplyser Angelsen. 

PÅ GRUNN: Et cruiseskip har gått på grunn ved Lofoten.
PÅ GRUNN: Et cruiseskip har gått på grunn ved Lofoten. Foto: Redningsselskapet

1096 mennesker om bord

176 meter lange "Marco Polo" er en vanlig gjest langs norskekysten. Hun eies av det greske rederiet Global Maritime, men seiler nå på leiekontrakt for britiske Cruise & Maritime Voyages. Det er totalt 1096 mennesker om bord, opplyser Hågensen. 

Rederiet retter seg mot eldre passasjerer, hovedsakelig fra de britiske øyene.

– Det er lite dramatikk, ingen er skadet, det er ingen slagside meldt og heller ikke noe forurensning, sier Hågensen.

– Vi har fått svært lite informasjon om det som har foregått, sier en av passasjerene, Bill Hurst, til Lofotposten.

Kommunen i kriseberedskap

– Kommunen er i kriseberedskap. Vi prøver å være i forkant og finkjemmer lokaler som kan tas i bruk ved behov, og har løpende kontakt med hovedredningssentralen, forteller Ann-Helen Erntsen i Vestvågøy kommune, til VG.

– Foreløpig er det ikke snakk om å evakuere passasjerene. Noen er tatt på land for å gjennomføre de turene som var avtalt, forteller hun på telefon fra kaien rett ved stedet der skipet står på grunn.

Så skipet gå på grunn

– Jeg fikk øye på båten rundt klokken 7.30 i morges fra stuevinduet mitt, forteller Mette Wright Larsen.

– Cirka en halvtime senere sto båten stille, og den hadde en svak slagside. Da forsto jeg at båten sto fast, forteller hun.

Selv om det er stor trafikk av cruisebåter i området om sommeren, forteller Wright Larsen at det ikke pleier være så mange sent på året.

– De virkelig store båtene pleier ikke gå inn i denne fjorden, men ankrer opp lenger ute, forteller hun.

SLEPES: Bildene er tatt av mannskapet på RS Det Norske Veritas som forsøker å få skipet fritt fra grunnen.
SLEPES: Bildene er tatt av mannskapet på RS Det Norske Veritas som forsøker å få skipet fritt fra grunnen. Foto: Redningsselskapet.

Skjedd før

Det er ikke første gang skipet havner i problemer på cruise i Nord-Norge. 9. mars i fjor traff skipet et skjær like etter avgang fra Sortland. Skipet kom seg videre for egen maskin, men skadene var såpass store at "Marco Polo" måtte på verft i Nederland.

"Marco Polo" ble opprinnelig bygget som linjeskip for det sovjetiske statsrederiet Baltic Shipping i 1965, der hun seilte mellom Sovjet og Canada om vinteren, og på cruise til blant annet Cuba om sommeren.

I 1991 ble hun kjøpt av Orient Lines, som en kort periode var eid av norske Norwegian Cruise Lines (NCL).

I 2007 ble hun kjøpt av greske Global Maritime, og chartret ut til tyske Transocean Tours, og senere britiske Cruise & Maritime Voyages.

I februar i år døde en passasjer etter at en kjempebølge traff skipet på vei gjennom Den engelske kanal. Flere andre ble skadet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene