Hovedinnhold

Elkjøp-sjefen forklarer juleprishopp:

- Vi har nesten dobbelt så mange på jobb

DYRT: Administrerende direktør i Elkjøp, Andreas Niss, forklarer at inntak av vikarer øker prisen på varene før jul. Foto: Jan Petter Lynau.
DYRT: Administrerende direktør i Elkjøp, Andreas Niss, forklarer at inntak av vikarer øker prisen på varene før jul. Foto: Jan Petter Lynau.
(VG Nett) Elkjøp og elektronikkbransjen har blitt avslørt på at de skrur opp prisene i julestriden. Nå forklarer toppsjefen i Elkjøp at prisene må opp fordi det er så mange som handler.

VET DU NOE? TIPS OSS!

VG avslørte på lørdag hvordan de store elektrokjedene setter opp prisene på flere varer før jul for å tjene ekstra penger i julestria. Enkelte varer får priser som er mer enn dobbelt så høye i løpet av bare få uker.

Avsløringen har skapt stor debatt i elektrobransjen og blant forbrukerorganisasjonene. I et innslag på Radio Norge forsøkte administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp å forklare hvorfor prisene skrus opp i julestria.

- Flere kunder enn ellers

- I desember har vi mange flere kunder enn ellers i året. Og det vi gjør for å håndtere det, er å bemanne opp. Dermed har vi nesten dobbelt så mange medarbeidere på jobb i denne perioden enn ellers i året, sa Niss til Radio Norge og la til:

- Det koster faktisk litt penger, så det må vi faktisk ta betalt for.

Dermed forklarer altså sjefen for den største elektrokjeden i Norge at et ekstremt godt salg av varer er så dyrt at varene må bli dyrere for å betale for den ekstra arbeidskraften som må hentes inn.

Tatt ut av sammenhengen

Ifølge Åshild Indresøvde, som er informasjonssjef i Elkjøp, er sitatet på Radio Norge tatt ut av sin sammenheng.

- Det han svarte på her gjaldt det store bildet. Vi har fått voldsom kritikk fra forbrukerdirektør Randi Flesland, men det virker ikke som om hun skjønner at vi jobber i en bransje med store sesongvariasjoner, sier Indresøvde.

Tirsdag presenterte VG et internt dokument fra Elkjøp-kjeden, som viser hvordan prisoppgangen er planlagt helt ned til hver enkelt vare - i god tid før julehandelen starter for alvor.

Dokumentet heter «Prisjustering julen 2009», og er altså fra i fjor.

Forbrukerdirektøre raser

I saken uttrykker forbrukerdirektør Randi Flesland forferdelse over Elkjøps prisstrategi.

- Nei, det går ikke an! Det er jo helt enormt. Eksemplene viser at dette er helt bevisst prispolitikk, for reell utnyttelse av forbrukerne. Jeg oppfatter dette som direkte umoralsk, og dårlig forretningsskikk, tordner forbrukerdirektøren.

Tidligere har elektro-kjeden forklart at de bare justerer prisene for å tilpasse seg prisnivået hos konkurrentene.

I lørdagens sak, der prishoppene ble avslørt for første gang, uttalte den administrerende direktøren at man overhodet ikke spekulerer i høyere prisere nærmere jul.

- Nei, vi spekulerer ikke i høyere priser i desember. Vi skal gi de beste tilbudene året rundt, sa administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp Norge da.

Økonomien til noen av aktørene i elektronikkbransjen:

Elkjøp Norge:
Omsetning året fram til 30. april 2010: 4309,9 millioner kroner
Årsresultat 2009: 71,4 millioner kroner

Expert Norge:
Omsetning 2009: 3755,3 millioner kroner
Årsresultat 2009: 19,3 millioner kroner

Lefdal elektromarked:
Omsetning året fram til 30. april 2010: 2000,6 millioner kroner
Årsresultat 2009: - 24,2 millioner kroner

Euronics:
Omsetning 2009: 606,4 millioner kroner
Årsresultat 2009: 268.000 kroner

PS.no:
Omsetning 2009: 109,7 millioner kroner
Årsresultat: - 2 millioner

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks