Hovedinnhold

Venstre vil vende opp ned på Nav

FOR REGELSTYRT: Venstre-nestleder Terje Breivik mener at Nav har blitt så regelstyrt at sunn fornudt og individuelle hensyn ikke tas. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/ NTB SCANPIX
FOR REGELSTYRT: Venstre-nestleder Terje Breivik mener at Nav har blitt så regelstyrt at sunn fornudt og individuelle hensyn ikke tas. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/ NTB SCANPIX
Nav-brukere må få møte saksbehandleren ansikt til ansikt, mener Venstre. Partiet tar til orde for å snu Nav-pyramiden opp ned og øke adgangen til å bruke skjønn.

VG følger

- Nav må ha som regel at tiltakene skal tilpasses brukeren, ikke omvendt. Historiene om mennesker som opplever byråkratiet på sitt verste i møtet med Nav-systemet er altfor mange, sier Venstre-nestleder Terje Breivik til NTB.

Han mener etaten er blitt så regelstyrt at sunn fornuft og individuelle hensyn ikke tillegges vekt i det hele tatt.

- Hver og en som bruker Nav har individuelle behov, gjennomsnittsbrukeren eksisterer ikke. Mennesket skal alltid komme foran systemet, det bør være en ufravikelig leveregel, sier Breivik.

Skjønn

Venstre-toppen ønsker å endre systemet slik at Nav i større grad kan bruke skjønn framfor kun å forholde seg til sosialtjenesteloven, arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven og de forskrifter og rundskriv som følger med.

At brukerne sjelden får møte saksbehandleren i Nav direkte, er et annet problem med dagens organisering, ifølge Breivik.

- Oppgavene til dem man møter, er å tilrettelegge og videreformidle spørsmål til den aktuelle saksbehandler. Kontaktpersonen har ikke myndighet til å ta stilling til søknaden. Saksbehandlerne skal i regelen ikke ha publikumskontakt, forklarer han.

- Snu pyramiden

Breivik mener møtet mellom bruker og saksbehandler nettopp var en av fordelene med det nå nedlagte arbeidskontoret og trygdekontoret.

- Det er liten tvil om at dagens utvikling med mer og mer spesialisering nødvendigvis fører til kompetanseinnsnevring hva gjelder oversikt over totaliteten hos den enkelte saksbehandler. Dette er svært betenkelig, og neppe den beste måten å organisere Nav på, sier Breivik

Han mener de Nav-ansatte på det nærmeste jobber etter et samlebåndsprinsipp og har følgende forslag til løsning:

- Snu Nav-pyramiden på hodet. Flytt saksbehandlerne ut igjen til publikum. Kombinert med større adgang til å utøve skjønn, er dette måten å sikre at alle får den individuelle hjelp som man har krav på, sier Breivik.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer