Hovedinnhold

Kopierer amerikansk handelskaos i Norge

** Svir av titalls milliarder - folk har omkommet i tumulter

FOLKSOMT: Amerikanere som ikke skyr folkemengder flokker seg sammen i butikker på jakt etter gode kjøp «Black Friday». Foto: AFP
FOLKSOMT: Amerikanere som ikke skyr folkemengder flokker seg sammen i butikker på jakt etter gode kjøp «Black Friday». Foto: AFP
Norske butikker prøver nå å lokke deg til seg ved å kopiere USAs største handelsdag - «Black Friday».

Denne saken handler om:


Torsdag er det høsttakkefest i USA. Fredag skal millioner på millioner av mennesker svi av nærmere 15 milliarder dollar på salg. Tradisjonelt sett er det startskuddet på julehandelen. Først de siste årene har norsk handelsstand tatt etter og prøver å lokke kunder til seg med det de mener er gode tilbud.

I USA og Canada er «Black Friday» synonymt med kaos mange steder. Folk går mann av huse for å benytte seg av tilbudene - og flere ganger har ville tilstander resultert i skader og dødsfall.

I 2008 omkom for eksempel en Walmart-ansatt da en folkemengde på jakt etter billige flatskjermer kom ut av kontroll på en butikk ved JFK-flyplassen i New York. Samme år omkom to andre menn i en skyteepisode i en «Toys R Us»-butikk etter at kvinnene de var sammen med skal ha havnet i bråk med hverandre, skriver E24.

ANNONSERER KRAFTIG: Torsdag var det totalt sju sider med «Black Friday»-annonser i VG. Bakgrunnen for navnet er trolig at mange butikker denne dagen snur røde regnskapstall (underskudd) til svarte (overskudd). Foto: Jørn E. Kaalstad
ANNONSERER KRAFTIG: Torsdag var det totalt sju sider med «Black Friday»-annonser i VG. Bakgrunnen for navnet er trolig at mange butikker denne dagen snur røde regnskapstall (underskudd) til svarte (overskudd). Foto: Jørn E. Kaalstad

Fenomenet «Black Friday» oppsto i Philadelphia på 1960-tallet og spredde seg utover på 70-tallet. Først de siste årene har norske forhandlere kommet på banen.

- Dette er for å få i gang julehandelen, og det er moro å kunne gå ut med veldig gode tilbud. Forbrukeren er vinneren og det er også viktig å få i gang julehandelen, som betyr mye for norsk handel. «Black Friday» er et fenomen vi tror vil bre om seg, for eksempel ved at hele kjøpesenter vil gjennomføre det, sier Ingrid Thinn Bjerke, direktør for faghandel og industriell handel i Virke.

TRAGEDIE: En ansatt ved dette markedet omkom da ting kom ut av kontroll «Black Friday» i 2008. Foto: Thomas Nilsson
TRAGEDIE: En ansatt ved dette markedet omkom da ting kom ut av kontroll «Black Friday» i 2008. Foto: Thomas Nilsson

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) forklarer at høsttakkefest og påfølgende «Black Friday» er blitt sentrale elementer i mange moderne familier. Først er man sosiale og er sammen hele torsdagen, til man går mer eller mindre tom for samtaleemner. Da passer det fint å dra ut på shopping når butikkene åpner igjen.

EKSPERT: Professor Tor W. Andreassen. Foto: Privat
EKSPERT: Professor Tor W. Andreassen. Foto: Privat

- For butikkene har «Black Friday» vært symbolisert som dagen hvor røde regnskapstall er blitt rosa og sorte. Rent økonomisk er det tiden da mange butikker begynner å tjene penger, sier Andreassen.

- Tror du norsk handelsstand vil lykkes med å importere dette fenomenet?

- Det tror jeg. All historikk viser at vi er veldig flinke til å kopiere amerikanske vaner. Se bare på hele Halloween-konseptet. Hele motebildet er veldig amerikansk og nordmenn er veldig mottakelige for amerikanske forhold.

Professoren sier det i moderne tid er blitt mer og mer fokus på selve salget og rabatter. Men et sentralt spørsmål er om det faktisk er så bra som mange tror.

- Debatten går om det bare er et spill for galleriet, sosialt og økonomisk. Om prisene er satt høyt og så rabattert til normal pris for fortsatt god fortjeneste. Parallelt med dette har netthandelen kommet opp og truet tradisjonell handel. De startet noe som ble kalt «Cyber Monday» uken etter «Black Friday». Online-butikkene ville ha mer omsetning og begynte å flytte denne dagen inn i uken før «Black Friday». Netthandelen har vannet ut «Black Friday»-konseptet, mener professoren, som har studert og forelest ved en rekke amerikanske prestisjeuniversiteter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks