Hovedinnhold

Krigsbarn fikk norsk våpenreklame

** - Veldig skadelig, sier tidligere barnesoldat i Uganda

Barna ved Joy Schol jublet da de fikk fotballdrakter, utstyrt med logoen til våpenprodusenten Nammo. Her sammen med Bente Haakenstad og Åge Bjerke fra hjelpeorganisasjonen HIHU. Foto: Jan Reidem/Oppland Arbeiderblad
Barna ved Joy Schol jublet da de fikk fotballdrakter, utstyrt med logoen til våpenprodusenten Nammo. Her sammen med Bente Haakenstad og Åge Bjerke fra hjelpeorganisasjonen HIHU. Foto: Jan Reidem/Oppland Arbeiderblad
(VG Nett) Fotballdrakter med reklame for våpenprodusenten Nammo var blant gavene til de ugandiske barna.

VG følger

Stoltheten lyste av de unge guttene ved Joy School i Kampala, Uganda da de kunne ikle seg de svarte og gule draktene til Raufoss Fotball.

Utstyret ble overbrakt av representanter for den norske hjelpeorganisasjonen Hånd i Hånd Uganda (HIHU), skriver Oppland Arbeiderblad.

Hovedsponsor

Draktene preges av den norske klubbens hovedsponsor Nammo, som er produsent og stor eksportør av våpen og ammunisjon.

VAR BARNESOLDAT: Richard Kiwanuka er tidligere barnesoldat fra Uganda. Han reagerer sterkt på reklamen fra våpenprodusenten Nammo. Foto: Trond Solberg / VG
VAR BARNESOLDAT: Richard Kiwanuka er tidligere barnesoldat fra Uganda. Han reagerer sterkt på reklamen fra våpenprodusenten Nammo. Foto: Trond Solberg / VG

- Jeg synes det er kjempedårlig at det gis drakter med denne type reklame til barn i et land som har vært herjet av krig over 20 år. Det burde ikke vært lov. Jeg tror det vil kunne være veldig skadelig, sier den tidligere barnesoldaten Richard Kiwanuka.

Han ble i 2010 kåret til Årets forbilde av regjeringen på grunn av sin innsats for barn og unge.

Ikke tilsiktet

Lederen av HIHU, Åge Bjerke, sier at hverken han eller den som overleverte draktene hadde tanke for at Nammo-logoen kunne skape reaksjoner.

- Vi var bare glade for å kunne ha med noe som gledet de ugandiske ungdommene. Jeg har ikke fått noen negative reaksjoner, tvert imot. Hvis noen blir støtt av dette, får vi bare unnskylde. Det var selvsagt ikke tilsiktet, sier Bjerke, som har drevet privat hjelpearbeid i Uganda i 25 år.

Under krigene i Uganda anslås det at opp mot 25000 barn, noen helt ned i seksårsalderen, skal ha blitt kidnappet og utnyttet som barnesoldater.

- Det er fortsatt mange som sliter med psykiske problemer, og er redde for at det kan bryte ut krig igjen, sier Kiwanuka.

Ikke involvert

Han kom alene til Norge fra Uganda som 16-åring. Siden har han drevet med humanitært arbeid i Uganda gjennom sin egen organisasjon «Bring Children from Streets» og driver en barneskole i slummen i Kampala.

VÅPENLOGO: Fotballshortsene har logoen til våpenprodusenten Nammo, med en kule innfelt i bokstaven O. Foto: Jan Reidem
VÅPENLOGO: Fotballshortsene har logoen til våpenprodusenten Nammo, med en kule innfelt i bokstaven O. Foto: Jan Reidem

Våpenprodusenten Nammo var ikke informert om draktoverrekkelsen og var heller ikke involvert i forkant.

- Jeg vil tro at dette var gjort i beste mening. Det viktige her er ikke at det er vår reklame på draktene, men at de har drakter å spille i, sier Sissel Solum, kommunikasjonsdirektør i Nammo, til VG Nett.

Den halvstatlige bedriften produserer blant annet ammunisjon, raketter og håndgranater.

Synd hvis støtt

- Vi er en forsvarsindustribedrift og er generalsponsor for Raufoss Fotball. Vi støtter hele breddeidretten. Alle som spiller i Raufoss, har vår logo på draktene, sier hun.

Hun ønsker ikke å kommentere utspillene til Kiwanuka.

- Vi vil nok ta en diskusjon med Raufoss Fotball over ferien og høre hva som har skjedd, sier Solum.

Leder Åge Larsstuen i Raufoss Fotball sier til VG at han synes det er synd hvis noen blir støtt av draktreklamen.

- Vi syntes det var en god idé å sende med HIHU drakter og fotballutstyr til Uganda, slik at det kunne glede noen ungdommer som ikke har så mye fra før. Det er trist hvis noen forsøker å vri dette til noe negativt, sier Larsstuen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer