Hovedinnhold

– Tøffeste dom mot Uber hittil

<p>REAGERER: Advokat Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli mener dommen er en kraftig overreaksjon og at politiet har strammet kraftig til det siste året.</p>

REAGERER: Advokat Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli mener dommen er en kraftig overreaksjon og at politiet har strammet kraftig til det siste året.

Foto: Mageli
Oslo tingrett dømmer en Uber-sjåfør til å tilbakebetale 285.854 kroner for å ha ha drevet «piratdrosjevirksomhet». Hans advokat reagerer sterkt. Taxiforbundet gleder seg.

Denne saken handler om:

Uber går på et sviende nederlag i Oslo tingrett, etter at en av deres sjåfører måtte møte i retten torsdag i forrige uke.

Stoppet

47-åringen ble søndag 11. oktober 2015 fem på natten på Ring 2 i Oslo tatt av politiet fordi han førte en personbil som ble benyttet til «persontransport mot vederlag» uten at han hadde drosjeløyve.

Han hadde avtale med Uber om formidling av drosjetransportoppdrag og en betalingsløsning.

Han har samlet fått utbetalt 285.854 kroner for sin kjøring som Uber-sjåfør, kom det frem i retten.

Tiltalte har erkjent at han på jevnlig basis i perioden september 2015 til november 2016 kjørte persontransport mot vederlag med sin personbil gjennom applikasjonen Uber.

Saken er en del av en storaksjon mot Uber-sjåfører.

Sjåførens advokat, Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli, sier dommen en en voldsom reaksjon som han reagerer på.

– Politiet har begynt å kjøre en voldsom tøff linje. De begynte med bøtelegging, i sommer begynte de å ta førerkortet og nå topper de det ved å inndra store beløp. Det er ganske dramatisk for den enkelte som rammes, sett i lys av at dette gjelder et lovverk som bare dreier seg om bøteforhold, sier Lien.

– For denne sjåføren blir konsekvensene voldsomme, da han er sjåfør i det daglige og mister jobben. Når man på toppen av å miste jobben må ut med over 250 000 kroner, synes jeg det blir for kraftig reaksjon. Dette er den tøffeste dommen mot en Uber-sjåfør hittil, sier han.

Lien sier de ikke har tatt stilling til om dommen vil bli anket.

Vedtok ikke

Retten viser til at politiet stoppet sjåføren 11. oktober 2015 og at de under samtalen gjorde ham kjent med at han trengte kjøreseddel og kjøreløyve. På tross av dette, fortsatte han kjøringen. Først på nyåret skaffet han seg kjøreseddel. Han har ikke skaffet seg kjøreløyve.

<p>EIER: Uber-sjef Carl Edvard Endresen opplever at en av hans sjåfører har fått en kraftig dom mot seg i Oslo tingrett denne uken.</p>

EIER: Uber-sjef Carl Edvard Endresen opplever at en av hans sjåfører har fått en kraftig dom mot seg i Oslo tingrett denne uken.

Foto: Frode Hansen, VG

Forsommeren 2016 ble han i lagt et forelegg for kjøringen, som han ikke vedtok. Han forklarte i retten at han fortsatte å kjøre fordi han «ikke trodde det ville bli et så stort problem», fremkommer det av dommen.

Men ifølge Oslo tingrett er det det.

Han ble bøtelagt med 8000 kroner og dømt for piratdrosjevirksomhet. Han inntekt på 285 854 kroner blir i sin helhet inndratt.

Les: Her tar NHO-sjefen Uber

Førerkort-vurdering

Og førerkortet ryker i 12 måneder. Tiltalte hadde bedt om at retten tar hensyn til at han er yrkessjåfør, og risikerer å miste jobben ved tap av førerett.

Retten fremholder at det ikke er viktig: Virkningen tapet av førerrett har for tiltalte er relevant, men det følger av rettspraksis at det at tiltalte er yrkessjåfør i utgangspunktet ikke gir krav på forkortet tapstid, mente Oslo tingrett.

Tiltalte har ikke vist til andre grunner for at han behøver sitt førerkort. Retten kom til at tapstiden settes til 12 måneder, som er minstetiden for grove overtredelser. Ved gjenerverv av førerett pålegges han å ta full ny førerprøve.

– Dypt skuffet

Uber skriver i en pressemelding at «De respekterer det norske rettssytemet, men er dypt skuffet over denne avgjørelsen».

– Populariteten til Uber POP i Oslo viser at det eksisterer et behov for et rimelig, trygt og enkelt transportalternativ i Oslo. Over 150 000 mennesker i Oslo har allerede registrert seg for tjenesten. Forståelsen for de positive effekter transportdeling bidrar med i et samfunn øker, og det er oppmuntrende at regjeringen har oppnevnt et utvalg for å utrede muligheter for regulering av slike tjenester, heter det i uttalelsen.

– Men en slik reform kan ikke komme hurtig nok for Norge og for de som kjører. Vi vil selvfølgelig fortsette å støtte partnersjåførene, skriver Uber.

Uber POP (vanlige biler) er Uber-tjenesten som ikke er lovlig.

– Sett foten ned

I Taxiforbundet ber de om politisk handling.

– At retten så tydelig definerer at Uber driver piratdrosjevirksomhet og inndrar både fortjeneste og førerkort burde føre til at politiske myndigheter nå setter foten ned for Uber en gang for alle. Uber er et internasjonalt milliardselskap som utnytter godtroende sjåfører og tilrettelegger og oppfordrer til kriminell virksomhet i Norge, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks