Hovedinnhold

Taxiselskapene tar opp kampen med Uber

Oslo Taxi vil tilby en betalingsapp som minner om den Uber bruker. Taxiselskapene bør samarbeide om en fellesløsning, mener ekspert.

Uber og delingsøkonomi har for alvor blitt satt på dagsordenen de siste månedene, ikke minst etter at NHO-sjef Kristin Skogen Lund gikk ut og støttet Uber og lot seg intervjue i en av deres biler.

Oslo Taxi-sjefen sier de liker dårlig bildet av at de er sidrumpa og trege, sammenlignet med eksempelvis Uber som vinner frem med ny teknologi.

Oslo Taxi og deres bestillingsapp Taxifix har inngått avtale om å bruke DNBs Vipps for betaling.

– Vi er egentlig ikke så opptatt av Uber, men vi er fornøyd med at vi nå kan tilby en app og et betalingssystem som er minst like enkelt å bruke som det Uber har. Dessuten blir inntektene her, de forsvinner ikke ut av landet, slik store deler av Uber-inntektene gjør, sier administrerende direktør Bjørn Rebne i Oslo Taxi.

<p>UBER OG UT?: Oslo Taxi-sjef Bjørn Rebne og konserndirektør i DNB, Kjerstin Braathen, lager en felles app som gjør at du slipper å betale i drosjen.</p>

UBER OG UT?: Oslo Taxi-sjef Bjørn Rebne og konserndirektør i DNB, Kjerstin Braathen, lager en felles app som gjør at du slipper å betale i drosjen.

Foto: Jan Petter Lynau, VG


Flere andre store taxiselskaper har også, eller er i ferd med å utvikle enklere betalingsløsninger.

– Vi jobber sammen med Internett Trafikkformidling og vil i løpet av året ha opp en løsning som gjør at kundene kan betale via vår app, sier daglig leder Jan Valeur i Bergen Taxi.

Fellesapp

Daglig leder Truls Moksnes Børresen i Norgestaxi AS sier de har en velfungerende app.

– Vi har utviklet en app hvor du kan betale med den. Du kan følge sjåføren på vei til deg og får fastpris, sier han.

– Vi er i gang med et arbeid hvor vår app skal bli en betalingsapp, men vi er ikke helt i mål, sier styreleder Christel Gundelach i Taxi 2 AS og legger til:

– Det ser ut som om de fleste taxiselskaper nå utvikler en betalingsapp. Det blir mange av dem og det vi egentlig burde fått til, er en fellesapp. Vi har noen felles fora, så vi får se om vi kan lufte det, sier hun.

– At Oslo Taxi gjør dette, viser at konkurranse virker. Hvis de er enda mer offensive, så skiller de Taxifix ut i et eget selskap og tilbyr de andre drosjeselskapene å bli med. Da hadde vi fått en virkelig god drosjeapp, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.

Han sier Oslo Taxi har tilleggskrav på seg fra myndighetene som gjør at de ikke vil kunne være like billige som Uber.

– Men så har de nok jevnt over bedre sjåfører og tilbyr sikre turer. Men når de først er i gang, bør de innføre det samme systemet som Uber, hvor sjåførene rates, slik at du kan be om å få de beste sjåførene; de med fem stjerner. Da er du sikret en sjåfør som tidligere kunder har gått god for er god, sier Andersen som er en av BIs fremste eksperter på delingsøkonomi.

Norgestaxi-sjefen er skeptisk til fellesapp.

– Når vi har utviklet og har i drift en så god betalingsapp som vi har, er det et konkurransefortrinn for oss, sier Børresen.

Gjennomsnittspris

Samarbeidet mellom Taxifix og Vipps vil gjelde for hele landet, rundt 3000 taxier, hvor 900 er i Oslo.

– Må man bruke begge appene?

– Nei, når tjenesten kommer i gang i løpet av sommeren vil folk kunne betale med vårt Vipps-system via Taxifix-appen. De kan når de bestiller tur legge inn hvor de reiser fra og hvor de skal. Så beregnes gjennomsnittsprisen for avstanden, sier Rebne.

Braathen sier at de slik vil fjerne bruk både av penger og kort.

– Du kan gå rett ut av bilen uten å tenke på betaling, så får du kvittering på mail eller sms.

Les også: VG ventet to timer på Uber-bil

Uber

Uber har to hovedtjenester: Uber Pop som er ordinære biler. Oslo politidistrikt definerer dem som ulovlig piratvirksomhet.

Den andre tjenesten er Uber Black, som er en limousine-liknende tjeneste med finere personbiler. De har avtale og er lovlige.

Uber er en amerikansk-utviklet app, som norske sjåfører knytter seg og sine biler til.

Skattemyndighetene jobber sammen med Uber for å finne en løsning som gjør at Uber innberetter sjåførenes inntekter, slik at det betales moms og skatt.

Rebne opplever det ikke som en problemstilling å inngå en avtale med DNB og eksempelvis ikke med Nordea.

– Det er de som har utviklet Vipps, som vi har kommet til at er veldig bra til vårt bruk.

– Over 50 prosent av våre 1,1 millioner Vipps-kunder, er ikke DnB-kunder. Det er mange som vil integrere med Vipps og vi jobber med avtaler som gjør at du kan bruke vipps i butikker og nettbutikker, eller for små kjøp som aviser eller billetter, sier konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB, Kjerstin Braathen.

Aktuelt: Skattedebatten knyttet til Uber

– Ulovlig

Oslo politidistrikt har stanset og bøtelagt over tyve Uber-sjåfører. En av de vant frem i Oslo tingrett som opphevet boten, men den dommen er anket og ikke rettskraftig. Oslo-politiet har sagt at det er sjåførene de jakter, ikke passasjerene.

– Vi er ikke redde for konkurranse og nå tar vi et sprang for å modernisere taxituren i hele Norge. Kundene vil få en taxitur som er enda sikrere, enklere, og fortsatt like lovlig, sier Rebne i Oslo Taxi.

– Du sier Uber er ulovlig?

– Ja, Uber Pop er ulovlig. Uber Black er det ikke, men den er til gjengjeld mye dyrere enn våre biler.

– De sier Pop er billigere enn dere og Uber Black omtrent like billig?

– Deres eneste lovlige tjeneste, Uber Black er 35–40 prosent dyrere. Deres ulovlige tjeneste Uber Pop er noe billigere, men når vi nå skal tilby samme enkle betalingstjeneste, vil fordelene med å bestille våre biler være så stor, at vi ikke er redd for konkurranse fra dem: Våre biler vil du kunne få tak i, i løpet av meget kort tid, hele døgnet.

Les også: Erna: Vi kan ikke forby Uber

Ubers informasjonsavdeling svarer slik på mail om uttalelsene fra Oslo-taxi-sjefen:

– Vi er glade for å se at transporttilbydere i Oslo forbedrer sine tjenester til fordel for forbrukeren. Vi mener at konkurranse er sunt og i seg selv fører til bedre tjenester.

– Vi er i løpende dialog med relevante myndigheter for å diskutere fordelene med samkjøring og den positive effekten det bringer til byer som Oslo. Dagens regulering trenger tydeliggjøring – vi mener at det er behov for et nytt lovverk som fremmer konkurranse og kommer forbrukeren til gode.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene