Hovedinnhold

TVNorge-konflikten: Tror unge kan droppe tradisjonell tv

Konflikten kan gi langvarige effekter

NYE TIDER: I 1996 var Lasse Gimnes, informasjonssjef i TV Norge. Nå er han medieanalytiker, og tror dagens tv-konflikt kan få enda flere unge til å droppe tradisjonell tv.
NYE TIDER: I 1996 var Lasse Gimnes, informasjonssjef i TV Norge. Nå er han medieanalytiker, og tror dagens tv-konflikt kan få enda flere unge til å droppe tradisjonell tv. Foto: Morten Rakke, VG
Mens kundene, TVNorge og Canal Digital taper på dagens konflikt, kan den langsiktige effekten bli at flere dropper tradisjonell tv.

Denne saken handler om:

Det mener medieanalytiker Lasse Gimnes. I natt mistet 2,8 millioner nordmenn TVNorge, Max, Fem og andre Discovery-kanaler. Det kan bli dramatisk, mener Gimnes.

– Canal Digitals merkevare taper på konflikten. I tillegg risikerer de å tape markedsandeler fordi kundene kan gå til andre distributører, som RiksTV eller Altibox. Men den andre store konsekvensen er at flere seere kan droppe tradisjonell tv-distribusjon, og heller satse på kun streaming, sier Gimnes.

Det gjelder særlig yngre seere:

– Tradisjonell tv er viktig for nordmenn, men særlig de over 50. Mange unge seere satser heller på streaming, og klarer seg med Netflix, HBO, TV2 Sumo, VGTV og NRK-appen, sier Gimnes.

Les mer: Canal Digital lar kundene si opp kontrakten

Én million norske husstander, med tilsammen 2,8 millioner seere, mistet mandag 13 kanaler etter at Telenor og Discovery Networks ikke ble enige om distribusjon av TVNorge-kanalene.

Gimnes mener konflikten har tre klare tapere:

Discovery, som eier TVNorge-kanalene, Telenor, som eier Canal Digital, og seeren.

– Discovery taper også på flere områder: Det norske folk vil få et mer negativt syn på merkevaren, og det andre er at de taper reklamekroner for hver dag som går. Nå er vi også på vei inn i en viktig sesong der tv-kanalene starter opp nye programmer, og Discovery mister nå  muligheten for å markedsføre egne programmer, sier Gimnes.

Ler mer: Ordkrig mellom Discovery og Canal Digital

Han får støtte fra professor i medievitenskap Helge Østbye, som også mener saken er av alvorlig karakter for TVNorge.

– Når flere av de som har reklamert på TVNorge nå går over til andre aktører, vil de trolig bli værende der selv om partene skulle komme til enighet senere. Situasjonen er heller ikke heldig for tv-distribusjonen i Norge som helhet, da flere kan kan bort fra tradisjonell tv, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks