Hovedinnhold

TVNorge: Canal Digital har økt prisen med 1000 kroner

Ordkrig mellom Discovery og Canal Digital

<p>I STRID: Discovery-direktør Harald Strømme mener Canal Digital kan dele litt av de ekstra tusen kronene de tar av kundene med innholdsleverandørene. </p>

I STRID: Discovery-direktør Harald Strømme mener Canal Digital kan dele litt av de ekstra tusen kronene de tar av kundene med innholdsleverandørene. 

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix
TVNorge hevder Telenor har økt prisen til kundene med 1000 kroner i året, men at ikke en krone ekstra går til de som lager innholdet.

Denne saken handler om:

Nattens tv-brudd har ført til en ordkrig mellom Telenor-eide Canal Digital og Discovery, som eier TVNorge-kanalene.

Pengekrangelen startet forrige uke da Discovery-sjef Harald Strømme mente de krevde prisøkning tilsvarende «en kopp kaffe» fra hver kunde hvert år. Det står han for:

Kaffekopp vs hundrevis av millioner

– Ja, vårt krav utgjør en kaffekopp i året, av typen man kjøper på en bensinstasjon, sier Harald Strømme til VG.

Bakgrunn:Kaffekopp-krangel utløste svarte skjermer

VG har fått bekreftet at Discovery med det mener kostnadsøkning på 25-30 kroner i året.

<p>I STRID: Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital.</p>

I STRID: Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital.

Foto: sas

Telenor nekter å godta premisset:

– Hadde dette dreid seg om en kopp kaffe hadde vi vært enige for lenge siden. Vi forhandler om flere hundre millioner kroner, sier informasjonssjef Tormod Sandstø til VG.

– Men det er vel over flere år, gjerne fem, som brukes i mange tv-avtaler?

– Jeg vil ikke gå inn på detaljene i forhandlingene, sier Sandstø.

Discovery mener Canal Digital må regne på noe helt annet enn dem:

– Det er klart man kan komme opp i en stor sum hvis man tar med hele Norden, og hele avtaleperioden. Men prisøkningen til norske kunder utgjør en kopp kaffe i året, sier Strømme.

Kraftig prisøkning - til Telenor

Han mener Canal Digital måtte si nei til kravet.

– Vi representerer kundene, og kunne ikke godta en stor prisøkning på deres vegne. Hvis vi skulle godtatt Discoverys krav ville det gitt kundene en kraftig prisstigning, langt utover vanlig prisregulering, sier Sandstø

Discovery har null forståelse for at Canal Digital bruker omsorg for kundenes økonomi som argument:

– Canal Digital har økt prisen til kundene sine med 1000 kroner i gjennomsnitt siden 2010, uten at vi har fått et rødt øre av dette. Vi ber om en kopp kaffe fra hver, og da kommer argumentet med kundene, sier Strømme.

TVNorge vs Discovery-kanaler

Canal Digital sier de strakk seg langt i forhandlingene:

– Vi anerkjenner at TVNorge lager bedre innhold, og har strukket oss svært langt i pris for disse kanalene, sier Tormod Sandstø i Telenor, til Discoverys forferdelse.

– Canal Digital har ikke beveget til økonomiske tilbudet overhodet de siste to ukene. Tilbudet var null og er null siden sist, sier Strømme.

Canal Digital vil skille klinten fra hveten:

– For våre norske kunder er det TVNorge, Max og Fem som er viktige, og vi har strukket oss langt for dem. Men de vil ha bedre betalt for utenlandske kanaler som er mindre vikltige for våre kunder, sier Sandstø.

Feil igjen, mener Discovery:

– I 2010 var ikke TVNorge en del av Discovery. Men vi har tatt utgangspunkt i prisene fra den gangen, og i tillegg prisene på Eurosport som er kjøpt opp i perioden, og bruker disse tallene nå. Vi forhandler om en totalpris for alle disse kanalane, og totalprisen er den samme, med økning av en kopp kaffe, sier Strømme.

– Betaler minst

Canal Digital krever 384 kroner i måneden for grunnpakke, pluss 25 kroner for programkort. Prisen er dermed ikke lavere enn hos for eksempel Altibox, som tar 379 i måneden.

– Canal Digital betaler minst av alle. De bidrar dermed minst til aktørene som produserer norsk innhold, men tar samme pris kundene, sier Harald Strømme.

Canal Digital vil ikke kommentere konkrete tall, men sier de representerer kundene, og vil unngå prishopp for dem.

– Discovery er et amerikansk mediekonsern som har vært på handlerunde, og nå vil de sende regningen for den videre til norske tv-seere. Vi kan ikke godta det, sier Sandstø.

Discovery ser naturlig nok annerledes på det:

– Canal Digital har 50 prosent av markedet, og har dermed en enorm markedsmakt. Vi mener vi som produserer innholdet må få en rimelig andel av inntektene, og er derfor nødt til å utfordre denne markedsmakten, sier Strømme.

Enighet: Kundene først

Selv om halve Norge nå er uten store kanaler som TVNorge, Max og Fem, hevder både Discovery og Canal Digital at de setter kundene først:

 – Dette er ikke en situasjon vi ønsker oss, og nå bruker vi tiden til å ta vare på kundene våre. Vi har full forståelse for at folk er frustrerte over at de mister kanalene de er vant til å se på. Som et lite plaster på såret gir vi nå folk bredbånd på 100 Mb/s uten ekstra  kostnad, sier Sandstø.

For en gang skyld oppnår de to en slags enighet: Også Strømme sier han er mest opptatt av tv-seerne:

– Det viktigste for oss nå er å lage et så godt tv-tilbud til seere som mulig. Vi må sørge for at den andre halvparten savner oss. Nå kommer Ylvis, Firestjerners middag, Neste sommer,  Helt perfekt og Molde i Europaligaen så vi har mye på gang, og det er synd Canal Digital-kundene går glipp av dette, sier Strømme.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks