Hovedinnhold

To-kronerskrangel kan gi svarte skjermer

TVNorge-sjef: Kravet tilsvarer en kaffekopp i året per kunde
Telenor: Det handler om flere hundre millioner, ikke en kopp kaffe

<p/><p>TILFELDIG?: Kampanjen til RiksTV går ut samtidig som Canal Digital-kundene risikerer å miste TVNorge-kanalene. Skjermdump søndag 31. januar klokken 18.14.</p>

TILFELDIG?: Kampanjen til RiksTV går ut samtidig som Canal Digital-kundene risikerer å miste TVNorge-kanalene. Skjermdump søndag 31. januar klokken 18.14.

TVNorges mener de krever drøyt rundt to kroner mer i måneden pr. kunde. Men konflikten rundt summen kan frata halve Norge flere populære kanaler. Samtidig prøver RiksTV å lokke kunder over til seg.

Denne saken handler om:

Partene sitter nå i forhandlinger på Fornebu for å unngå at nesten tre millioner nordmenn mister kanaler som TVNorge, Max, Fem og Discovery fra midnatt.

Les også: Kan bli TVHalveNorge i morgen.

Samtidig bruker en annen aktør det samme tidsvinduet til å forsøke å lokke kunder over til seg: Kunder som bytter til RiksTV innen midnatt får TV gratis i seks måneder.

Langvarig strid

Striden mellom TVNorge og Telenor-eide Canal Digital har pågått lenge, og er allerede en måned på overtid etter at avtalen opprinnelig gikk ut ved årsskiftet.

Søndag ettermiddag kunne VG fortelle at Altibox har inngått en avtale som sikrer kundene TVNorge-kanalene i flere år fremover. De godtok noe høyere priser.

I sin blogg har TVNorge-direktør Harald Strømme langet ut mot den Telenor-eide TV-giganten Canal Digital, og mener de lopper kundene for stadig mer uten at produsentene får ta del i pengefesten:

<p>KRITISK: TVNorge-sjef Harald Strømme.</p>

KRITISK: TVNorge-sjef Harald Strømme.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

«Siden vi inngikk forrige avtale med Telenor i 2010, har de økt sine utsalgspriser til deg med mer enn 30 %. Og til tross for at vi har vokst kraftig de siste årene, og investert tungt i norsk underholdning, har vår andel av dette blitt mindre og mindre. Så hvem sitter igjen med pengene dine? Alt vi ønsker er at Telenor betaler for vårt innhold på samme nivå som andre distributører. Kan det kalles urimelig?»

Han skriver at prisen de krever er som en kaffekopp i året per kunde. Etter det VG erfarer mener Discovery at pengekravet deres er et sted mellom 20 og 30 kroner pr. kunde i året, altså rundt to kroner i måneden.

Godtar ikke regnestykket

Det regnestykket godtar ikke Telenor, som eier Canal Digital:

– Vi vil ikke gå inn og kommentere beløpet, men det er ikke en kopp kaffe dette handler om, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, til VG.

– Men ifølge TVNorge har dere økt prisen til kundene med 30 prosent siden 2010, mens TVNorges krav bare utgjør rundt to kroner i måneden?

– Det er ikke er regnestykke vi står for, det er ikke sånn vi ser det. Vi har et ansvar for å gi våre kunder best mulig tilbud til en ansvarlig pris, sier Sandstø, som jekker opp konfliktnivået et hakk til.

– Discovery er et svært amerikansk medieselskap som har vært på handletur og handlet rettigheter vilt for milliarder av kroner. Da kan de ikke bare tre denne regningen nedover hodene på norske kunder, sier Sandstø.

Han mener de ville blitt enige på flekken dersom det var snakk om om bensinstasjon-kaffekopp til 20-30 kroner pr kunde i året, slik Strømme hevder:

– Kravet om prisøkning er på flere hundre millioner kroner i avtaleperioden, og har ingenting med en kopp kaffe å gjøre, sier Sandstø.

Han vil derimot ikke opplyse hvor lang periode de forhandler om, og det er dermed ikke mulig å beregne hvor mye Telenor mener kostnaden øker hvert år for hver av de rundt en million abonnenentene. Sandstø sier til VG søndag kveld at de forhandler fortsatt i et håp om unngå at TVNorge-kanalene forsvinner fra midnatt.

Ekstra pågang

Salgs- og markedsdirektør i RiksTV Bernt Andersen er fornøyd med timingen for sin kampanje, men sier at det er helt tilfeldig:

– Ja, vi kjører en del kampanjer gjennom året, og denne er planlagt helt uavhengig av denne striden. Vi har en 48-timerskampanje som går ut ved midnatt, sier Andersen.

Uroen om hvorvidt Canal Digital-kundene nå kan miste TVNorge-kanalene påvirker likevel responsen:

–Vi ser at vi har flere henvendelser nå, og vi får en del spørsmål om dette på kundesenteret. Vi har en langsiktig avtale med Discovery, og er dermed sikret TVNorge-kanalene i flere år fremover, sier Andersen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene