Hovedinnhold

Kunder flytter på seg etter TV-strid

Vil ikke oppgi kunde-tall

<p/><p>SAMLER SEERE: I kveld med YLVIS leier Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og viser programmet som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene», som er rammet av konflikten mellom Telenor og Discovery.</p>

SAMLER SEERE: I kveld med YLVIS leier Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og viser programmet som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene», som er rammet av konflikten mellom Telenor og Discovery.

Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix
Både Riks-TV og Discoverys egen strømmetjeneste DPlay melder om stor pågang av nye kunder. Men ingen vil oppgi eksakte tall.

Denne saken handler om:

Det var natt til mandag at kanalpakken til Discovery forsvant for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat. Det skjedde etter at partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for MAX, TVNorge, Eurosport og ti andre Discovery-kanaler.

Dermed endte over 1,1 millioner husstander og 2,8 millioner seere uten TVNorge-kanalene.

Mange har nå kjøpt abonnement hos strømmetjenesten DPlay for å kunne se blant annet «Ylvis» og «4-stjerners middag».

– Vi har fått 20-30 prosent nye brukere i løpet av to døgn. Det er langt over forventning, sier Bernhard Steen, direktør for multimedia og teknologi i Discovery Norge. Han kan imidlertid ikke gi konkrete tall på hvor mange dette er.

Han regner med at antall brukere av strømmetjenesten bare vil øke så lenge skjermene står i svart hos Canal Digital sine kunder.

Setter ikke ned prisen

På spørsmål om det er aktuelt å sette ned prisen på DPlay for kunder som har mistet kanaltilbudet, er svaret nei:

– Selve diskusjonen med Canal Digital handler om å få finansiert innhold – og dermed også gi kundene et bedre tilbud. Jeg kan forstå hvorfor spørsmålet kommer opp, men i utgangspunktet vil vi ikke endre på prisen, sier kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, Espen Skoland til VG.

Sett denne?Dette har du krav på fra Canal Digital

Dekker ikke tapet

TV-ekspert Morten Wiberg i Carat tror ikke det var på denne måten Discovery ønsket at kundene skulle prøve strømmetjenesten deres på.

– Da hadde den nok vært lettere tilgjengelig for forbukerne på flere plattformer enn den er i dag. Det er bra at dette er en mulighet, men i kroner og øre dekker nok ikke økningen av brukere på DPlay tapet for svarte skjermer, sier han.

Han mener at det er en unik mulighet for folk å flytte seg fra lineær TV, og å teste ut nye muligheter. Men situasjonen mellom Canal Digital og Discovery er nok ikke bra for noen av partene.

Flere vil skifte leverandør

Forbrukerombudet melder om en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør.

Les også: Canal Digital lar kundene si opp kontrakten

Riks-TV, som fortsatt innehar TVNorge-kanalene, kan bekrefte at de har hatt stor kundestrøm de to siste dagene. Mandag hadde selskapet så stor pågang at hjemmesiden kollapset. Tirsdag stilte de bedre forberedt.

– Mandag tidoblet rikspakke-salget seg i forhold til en vanlig dag. Det har vært nesten like stor pågang tirsdag, men vi hadde bedre kontroll over situasjonen, sier Jens-Petter Gjelseth, informasjonssjef i Riks-TV til VG.

Kenneth Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Canal Digital vil ikke kommentere Discovery-situasjonen ytterligere.

Han kan heller ikke si om de har opplevd nedgang i antall forbrukere før neste kvartalsrapport fra Telenor.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene