Hovedinnhold

Eksperter:

Dette har du krav på fra Canal Digital

<p>MYE Å GJØRE: Medarbeiderne som jobber med kundeservice i Canal Digital Kabel har mye å gjøre mandag. Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge opplyser at de har stor pågang, og ber kundene være tålmodige.</p>

MYE Å GJØRE: Medarbeiderne som jobber med kundeservice i Canal Digital Kabel har mye å gjøre mandag. Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge opplyser at de har stor pågang, og ber kundene være tålmodige.

Foto: Canal Digital Kabel
Dersom Canal Digital ikke gir deg Discovery-kanalene tilbake innen kort tid, kan du ha krav på reduksjon i prisen.

Denne saken handler om:

Det mener postdoktorstipendiat Harald Benestad Anderssen ved BI, som er ekspert på forbrukerrett, kjøpsrett og avtalerett.

– Dersom leverandøren ikke er i stand til å levere det produktet du har betalt for, så er utgangspunktet at man har krav på en reduksjon i prisen, sier Benestad Anderssen.

Størrelsen på prisavslaget vil avhenge av hvor stor del av kanalpakken du mister og hvor lenge du mister dem, påpeker han.

– Dersom kanalene kommer raskt tilbake, så vil man nok ikke ha krav på noe særlig. Men dersom halvparten av kanalene blir borte halve måneden, så kan man tenke seg at man har krav på rundt 25 prosent reduksjon i prisen, sier han.

Offentlig krangling

Totalt 2,8 millioner nordmenn mistet TV Norge, Max, Fem og andre Discovery-kanaler mandag. Bakgrunnen er at Telenor Norge, som eier Canal Digital Kabel, og Discovery, ikke blir enige i prisforhandlinger.

Mens Discovery beskriver priskravet i kaffekopper per kunde, mener Telenor at det dreier seg om flere hundre millioner kroner. Den offentlige kranglingen har fortsatt for fullt mandag.

Heller ikke i dag har partene klart å komme til enighet.

– Discovery er et amerikansk mediekonsern som har vært på handlerunde, og nå vil de sende regningen for den videre til norske tv-seere. Vi kan ikke godta det, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge, som eier Canal Digital.

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, sier til NTB at de svært gjerne ønsker å få på plass en avtale, men er ikke optimistiske. Han er forberedt på at forhandlingene kan ta lang tid, sier han. Det vil også koste Discovery dyrt.

– Men det er vi villig til, fordi vi kan ikke leve med at vi ikke får betalt for innholdet vårt. Hvis vi skal fortsette å produsere godt, norsk innhold så må Telenor være villig til å ta sin del av regningen, sier han.

Lar kundene si opp

Canal Digital tilbyr nå kundene sine å si opp avtalen, på tross av eventuell bindingstid. Dette mener Benestad Anderssen er helt i tråd med lovverket, dersom de tapte kanalene utgjør en «vesentlig del» av avtalen du har med Canal Digital.

– Utgangspunktet er at man har rett til å heve en avtale dersom det foreligger et vesentlig kontraktsbrudd. I praksis vil det si at dersom en stor del av kanalpakken du har betalt for forsvinner, så kan det gjøre at du har rett til å heve avtalen, sier han.

Han påpeker at det er vanskelig å si hva som er en «vesentlig del» av kanalpakken, og at det må foretas en totalvurdering, blant annet av hvor mange, og hvilke, kanaler som blir borte.

– Det betyr at hvis du mister en vesentlig del av kanalene dine, så er tilbudet om oppsigelse tross bindingstid antakelig bare i samsvar med hva man har krav på som forbruker. Når det er sagt er det en ekstra fordel for kunden at de slipper å måtte krangle med leverandøren om hvorvidt de har rett til å heve avtalen.

Kan ha krav på kompensasjon

<p>MENER KUNDER KAN FÅ KOMPENSASJON: Forbrukerombud Gry Nergård tror kundene kan få kompensasjon for strømmetjenester for å se Discovery-kanalene.<br/></p>

MENER KUNDER KAN FÅ KOMPENSASJON: Forbrukerombud Gry Nergård tror kundene kan få kompensasjon for strømmetjenester for å se Discovery-kanalene.

Foto: Cf Wesenberg

Også forbrukerombud Gry Nergård mener muligheten som kundene nå har til å si opp avtalen er helt i tråd med norsk lovverk.

– Dersom du sitter i en bindingstid og den andre parten gjør vesentlige endringer, så skal du ha mulighet til å komme deg ut av avtalen, mener hun.

Nergård mener dette gjelder også dersom kanaldistributøren har tatt høyde for eventuelle endringer i kontrakten.

– Vi mener at man ikke kan skrive den typen klausuler i det hele tatt, sier hun.

Hun tror forbrukere kan kreve kompensasjon for eventuelle økonomiske tap dersom det drøyer før kanalene kommer tilbake.

– Det er vel neppe slik at man lider store økonomiske tap på grunn av dette, men dersom du for eksempel kjøper strømmetjenester for å ha tilgang til de samme kanalene, så kan det hende at du har krav på et kompensasjon fra Canal Digital, sier hun.

– Kommer an på kontrakten

Direktør Ingeborg Flønes for forbrukerservice i Forbrukerrådet mener imidlertid at dine krav som kunde kommer an på hva du har signert.

– Avtalevilkårene er helt avgjørende for hva du har krav på, så nå bør kundene gå hjem og lese gjennom hva som egentlig står i kontrakten, sier Flønes til VG.

Hun påpeker imidlertid at du kan klage til Forbrukerrådet dersom du mener du har krav på kompensasjon som du ikke får fra Canal Digital.

I en e-post sendt kundene i natt går det frem at Canal Digital kundene får 100 Mb/s i hastighet på bredbåndet som kompensasjon for at TVNorge-kanalene nå er borte. I tillegg får kundene tilgang til C More Film gratis frem til 1. april.

Håper å komme til enighet

Hvorvidt Canal Digital-kunder kunder vil få kompensasjon dersom kanalene uteblir over en viss tid, har selskapet ikke tatt stilling til.

– Hva som skjer hvis vi ikke kommer til enighet på en stund, blir bare spekulasjoner. I dag fokuserer vi på å håndtere kundene og forklare dem hva som har skjedd, sier Tormod Sandstø i til VG.

<p>JOBBER FOR EN LØSNING: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge opplyser til VG at de jobber på spreng for å få på plass en ny avtale med Discovery.<br/></p>

JOBBER FOR EN LØSNING: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge opplyser til VG at de jobber på spreng for å få på plass en ny avtale med Discovery.

Foto: SAS

Han påpeker at de jobber på spreng for å få på plass en avtale med Discovery slik at kundene får tilbake TV-kanalene.

– Alt vi håper på er at vi raskest mulig kan få på plass en avtale slik at dette blir en kortvarig og midlertidig situasjon, sier han.

Viasat-kunder rammet

Også Viasat-kunder er rammet av avtalebruddet. Årsaken er at Canal Digital forhandler også på vegne av Viasat. Deres kunder mister imidlertid bare TV Norge og Fem.

Også Viasat sine kunder kan si opp kontrakten hvis de vil.

– Ja, dette er jo et kontraktsbrudd så det er mulig, men vi anbefaler folk å sitte stille i båten, så håper vi partene kommer til en enighet. Vi er veldig lei oss for at dette går ut over våre kunder, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG.

– Er det aktuelt å senke prisen så lenge kundene ikke har det samme tilbudet?

– Nå er vi bare en tredjepart, og dette skjedde i natt, men vi vil gjennom dagen se på mulige løsninger og eventuell kompensasjon, sier Hanum.

Frithjof Jacobsen kommenterer: Regningen ender sannsynligvis hos deg

Slik situasjonen er nå taper både Telenor, Canal Digital og kundene. Særlig kundenes tap får TVNorge-profiler som Thomas Giertsen til å fortvile.

Medieanalytiker Lars Gimnes sa mandag til VG at den langsiktige effekten av avtalebruddet kan bli at flere nordmenn går over til strømmetjenester.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene