Hovedinnhold

Canal Digital lar kundene si opp kontrakten

Får bytte leverandør - RiksTV opplever økt pågang

Canal Digital-kunder mistet TVNorge-kanalene. Nå får kundene muligheten til å si opp abonnementet, selv om de er midt i en bindingstid.

Denne saken handler om:

Det går frem av informasjonen kanalen sendte ut i natt, etter at TVNorge-kanalene gikk i svart med midnatt.

Telenor når rundt 2,5 millioner seere i Norge med Canal Digital, men også Viasat rammes av bruddet. Dermed mister rundt 2,8 millioner nordmenn de 13 TVNorge-kanalene så lenge konflikten varer.

Les mer: En million kunder mistet TVNorge-kanalene.

I en e-post sendt kundene i natt går det frem at Canal Digital kundene får 100 Mb/s i hastighet på bredbåndet som kompensasjon for at TVNorge-kanalene nå er borte. Mange har i dag mye lavere hastighet, mange ned i 25 Mb/s. I tillegg får kundene mulighet til å få C More Film, gratis frem til 1. april.

Men flere kunder har tatt kontakt med VG for å spørre om de kan si opp abonnementet nå som Canal Digital ikke lenger leverer det de har lovet. Det skal være mulig, ifølge informasjon på selskapets hjemmeside:

Også kunder i bindingstid

Nederst på nettsiden står det:

«Kunder har, som følge av situasjonen, mulighet til å si opp ditt abonnement hos Canal Digital Kabel ved å kontakte vår kundeserviceavdeling. Dette gjelder også kunder i bindingstid.»

Også de som har Canal Digital Satelitt får samme mulighet. De svarer slik på egen hjemmeside om man har rett til å si opp abonnementet:

«Ja, du har rett til å si opp ditt abonnement.» Og videre: «Vi jobber imidlertid videre med å få på plass en avtale med Discovery så fort som mulig.»

Kundene til Viasat, som eies av MTG, har kun mistet kanalene TVNorge og Fem, men også der kan kundene nå si opp kontrakten hvis de vil:

– Ja, dette er jo et kontraktsbrudd så det er mulig, men vi anbefaler folk å sitte stille i båten, så håper vi partene kommer til en enighet. Vi er veldig lei oss for at dette går ut over våre kunder, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG.

– Er det aktuelt å senke prisen så lenge kundene ikke har det samme tilbudet?

 – Nå er vi bare en tredjepart, og dette skjedde i natt, men vi vil gjennom dagen se på mulige løsninger og eventuell kompensasjon, sier Hanum.

Bakgrunn: Kaffekopp-krangel kan gi svarte skjermer.

Telenor-selskapet innrømmer på hjemmesiden at de er misfornøyde med situasjonen, og skriver at de håper på en endring:

<p>TVHALVENORGE: Direktør Harald Strømme står fast på at halve Norge mister TVNorge-kanalene fordi Canal Digital ikke ville betale en kopp kaffe i året ekstra pr kunde.</p>

TVHALVENORGE: Direktør Harald Strømme står fast på at halve Norge mister TVNorge-kanalene fordi Canal Digital ikke ville betale en kopp kaffe i året ekstra pr kunde.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

«Vi vet at dette ikke er fullgode alternativ til de manglende kanalene, og vi jobber derfor for å få en rask løsning med Discovery.»

Så tvil om korrekt fremstilling

Ordkrigen tyder derimot ikke på noen rask forsoning. På sin blogg skriver sjefen i TVNorge/Discovery, Harald Strømme:

«Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år. Telenor kaller dette et urimelig krav. De forsøker også å så tvil om at dette er en korrekt fremstilling. Det kan jeg nok en gang forsikre om.»

Telenor står likevel på sitt:

«Det forhandles om mange hundre millioner kroner og vi vil ikke akseptere krav fra Discovery som ville påført deg som kunde en kraftig prisøkning.»

Stor pågang

Konkurrentene har allerede merket pågangen. RiksTV hadde en kampanje gjennom helgen med seks månderes gratis tv for de som byttet.

– Det var unormalt mye påtrykk søndag, men dessverre var nettsiden vår nede. Men alle som tok kontakt på Facebook-siden vår søndag vil få det samme tilbudet, sier RiksTV-sjef Christian Birkeland til VG.

– Ser dere muligheten for å ta en større markedsandel nå som halve Norge mangler TVNorge og Discovery-kanalene?

– Det må være opp til hver enklet å vurdere, men vi har en langsiktig avtale med Discovery, og er dermed et alternativ for de som ønsker disse kanalene, sier Birkeland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene