Hovedinnhold

Snusprodusent trues med bot for holdningskampanje

BRYTER LOVEN: Swedish Match, som blant annet står bak salgssuksessen General, må betale dyrt for denne kampanjen rettet mot ungdom. Faksmilie: Dagbladet Foto:
BRYTER LOVEN: Swedish Match, som blant annet står bak salgssuksessen General, må betale dyrt for denne kampanjen rettet mot ungdom. Faksmilie: Dagbladet Foto:
Swedish Match får på pukkelen av Helsedirektoratet for sin kampanje om å forhindre salg av tobakk til mindreårige. - De kamuflerer sitt egentlige budskap, sier reklameekspert.

Denne saken handler om:

Swedish Match har de siste dagene lansert en kampanje som de sier tar sikte på å skape bevissthet rundt salg av snus til mindreårige. Men fremstøtet falt ikke i smak hos Helsedirektoratet. Etter en større annonse i Dagbladet på tirsdag ble snusprodusenten bedt å om fjerne kampanjen - hvis ikke blir de ilagt dagsmulkt.

- Det er å ta samfunnsansvar og det ser jeg ikke noe galt med. Det er ikke et forsøk på å omgå reglene. Vi vil bare ha ut mer balansert informasjon om snus, sier kommunikasjonssjef Nils Erlimo til VG.

Størrelsen på boten er enda ikke fastsatt, siden Helsetilsynet vil tilpasse summen til omfanget på kampanjen.

Reklameekspert: - Pussig

Helsedirektoratet kaller det «ulovlig tobakksreklame» i sitt brev til Swedish Match. Om ikke kampanjen blir fjernet, kan selskapet idømmes løpende dagmulkter. Reklameekspert og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, skjønner at Helsedirektoratet lukter snikreklamering.

- Det går veldig fint an å selge produkter ved å drive med informering. Hele fremstøtet er pussig og fremstår som reklame.
Det har nok vært en klar strategi hos Swedish Match, sier han til VG.

- Når det er sagt, synes jeg ikke at det å reklamere for tobakk nødvendigvis er noe overgrep. Det må være lov til å spre informasjon om produktene sine. Det er veldig norsk å stoppe alt. Helsedirektoratet kunne jo gått ut med helt nøyaktig den samme informasjonen, men det blir liksom galt når produsenten gjør, avslutter han.

Erlimo avviser på sin side at det er snakk om snikreklamering.

SNIKREKLAME: Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener at han gjennomskuer kampanjen. Foto: Frode Hansen, VG
SNIKREKLAME: Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener at han gjennomskuer kampanjen. Foto: Frode Hansen, VG

- Absolutt ikke. Det er massekommunikasjon, men det er ikke for å markedsføre våre produkter. Det er ikke engang en logo eller bilde av produktet i annonsen, sier Erlimo.

Unge snusere

Helsedirektoratet vil selv ikke kommentere saken før fristen for behandling går ut 10. juli.

En del av kampanjen består av å spre informasjon om snus på norske festivaler, hvor Swedish Match oppsøker gjestene. Erlimo mener at det er riktig at aktørene selv tar ansvar og vil at snusprodusentene skal komme i dialog med helsemyndighetene om de reelle helsefarene med snus.

Blindheim mener at tobakksprodusentene ikke alltid har edle motiver.

- Det er jo viktig for tobakksprodusenter å komme inn i målgruppen på et tidlig tidspunkt. Da blir omsetningen per kunde usedvanlig mye høyere. Det er jo åpenbart unge mennesker de ønsker å komme i kontakt med. Så da kan det se ut som de kamuflerer sitt egentlige budskap, sier Blindheim.

Swedish Match har tidligere vært i klinsj med Helsedirektoratet da en merittert forsker fikk kronikken sin fjernet fra direktoratets nettsted forebygging.no. Kreftforskeren Lars-Erik Rutqvist var på daværende tidspunkt ansatt i selskapet, men mente selv han hadde skrevet en god kronikk om helsefarene rundt snusing.

- Helsedirektoratet går etter alle som skriver noe om snus på en måte som strider med deres holdning. De minner om stater vi ikke liker å sammenligne oss med, sier Erlimo.

Hva synes du om at tobakksprodusenter finansierer holdningskampanjer? Del din mening i kommentarfeltet under!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks