Hovedinnhold

Her er bombekrateret

**Høyblokken kunne rast i bakken
**Mye av sprengkraften gikk nedover
**Underjordisk gangsystem hindret større katastrofe

HER VAR BOMBEN: Bilen med bomben sto på Einar Gerhardsen Plass mellom regjeringsbygget og finansdepartementet i Oslo. FOTO: ANDREA GJESTVANG/VG og skjermdump av video filmet av Johan Christian Tanberg Foto:
HER VAR BOMBEN: Bilen med bomben sto på Einar Gerhardsen Plass mellom regjeringsbygget og finansdepartementet i Oslo. FOTO: ANDREA GJESTVANG/VG og skjermdump av video filmet av Johan Christian Tanberg Foto:
(VG Nett) Høyblokken i regjeringskvartalet kunne i teorien rast i bakken, hvis ikke en underjordisk gang hadde tatt av for trykket av bomben.

Bombeekspert Per Nergaard i Norsk Folkehjelp mener man har mye å takke gangsystemet for: - Krateret rett foran inngangspartiet til høyblokken viser bombens enorme sprengkraft, sier Nergaard.

Krateret bare noen meter fra inngangen til høyblokken som huser både Statsministerens kontor og justisdepartementet, viser at bomben som smalt 15.26 fredag hadde en voldsom kraft.

VG TV:Se krateret på denne unik film av terroren

Blåst bort

Den underjordiske gangen hindret en enda større katastrofe.

- Mye av sprengkraften gikk nedover. Det reddet mange menneskeliv og hindret enda større skader på bygningene, sier Nergaard.

Anders Behring Breivik parkerte bombebilen, en Volkswagen Crafter, rett foran hovedinngangen.

- Jeg tror han brukte en 75 centimeter lang lunte som han tente på, slik han beskriver i manifestet. Det betyr at han hadde et minutt og 15 sekunder på å komme seg unna, sier Nergaard.
Hele inngangspartiet ble blåst bort. Det samme er kantinen ved skyvedørene. Bare bærebjelkene står igjen. Biler i Grubbegata ble slynget rundt.

Les også:Hun er første statsråd tilbake på jobb i regjeringskvartalet

Heldigvis

Ved siden av krateret lå motoren og bakakselen til bombebilen. Resten er spredd som metallbiter i regjeringskvartalet. Krateret er på flere meter i diameter og går omtrent fire meter rett ned.

- Det er veldig interessant å se bildet av krateret fordi det forteller en del om størrelsen på bomben, sier Nergaard.

Han har studert manifestet til Breivik.

- Her skriver han at bomben var på 950 kilo og det kan stemme bra med skadene vi ser. Krateret viser imidlertid at mye av sprengkraften har gått ned i bakken.

Artikkelen fortsetter under bildet

EKSPLODERTE: Store ødeleggelser etter bombeeksplosjonen i Oslo sentrum fredag. FOTO: KRISTIAN HELGESEN / VG
EKSPLODERTE: Store ødeleggelser etter bombeeksplosjonen i Oslo sentrum fredag. FOTO: KRISTIAN HELGESEN / VG


- Heldigvis må han ha gjort en tabbe her. Han kan umulig ha visst om gangsystemet. Nå har underlaget absorbert trykkbølgen i stedet for å reflektere den. Hvis underlaget hadde vært fast, ville det ført til mye, mye større skader, sier Nergaard.

Breivik kan i tillegg ha plassert detonatoren på toppen av bomben, noe som også fører sprengkraften nedover.
Hvitt slagg ved krateret tyder dessuten på at ikke hele bomben har smelt. Årsaken kan være dårlig blanding.

Les også:Breivik hadde planer om ytterligere én operasjon

Tilfeldig

Stabssjef Johan Fredriksen i Oslo politidistrikt beskriver kreftene som bomben utløste som ekstreme.

- Det kunne gått mange flere liv hvis den hadde gått av på et annet tidspunkt med flere folk til stede, sier Fredriksen.

Forsvareren til Behring Breivik, advokat Geir Lippestad, har tidligere sagt til VG at det eksakte tidspunktet var tilfeldig valgt.

- Det var denne dagen han var klar, sa Lippestad.

Ifølge manifestet har massedrapsmannen tydeligvis hatt planer om å plassere en enda større bombe i bilen.

Han beskriver hvordan han skaffet seks tonn kunstgjødsel til gården. Tre tonn ble plassert utenfor låven for å understreke skalkeskjulet om gårdsdrift. Resten fraktet han inn i låven og startet med fremstillingen av bomben.

Les også:Kjøpte seks tonn kunstgjødsel på Felleskjøpet

Tidkrevende

Breivik hevder i manifestet at han har fremstilt totalt 1800 kilo sprengstoff.

- Jobben med å blande ingrediensene har tydeligvis vært mer slitsomt og tidkrevende enn han trodde. Til slutt er han i ferd med å slippe opp for tid, penger og krefter, mener Nergaard.

I tillegg har varebilen han leide hatt begrenset lastekapasitet. Breivik skriver han må være nøye med å ikke å laste bilen for tungt for å unngå komplikasjoner.

- Jeg tror ambisjonene hans har vært å lage en like stor bombe som Timothy McVeigh i Oklahoma City.

Høyreekstremisten McVeigh drepte 168 mennesker med en bilbombe på 2500 kilo i Oklahoma City i 1995. Bomben var laget av samme materiale som Oslo-bomben.

- Det vil forundre meg mye om det ikke ligger materiale på gården til å lage enda en stor bombe, sier Nergaard.
Også i går uskadeliggjorde bombeeksperter materiale på gården i Rena. Stabssjef Johan Fredriksen ønsker ikke å si hva som ble sprengt.

- Dette var materiale som var for ustabilt for transport. Det var for risikabelt å frakte, sier Fredriksen.