Hovedinnhold

Mystisk Breivik-reklame på Facebook

REAGERTE: En rekke Facebook-brukere kontaktet VG tirsdag etter at de ble møtt av annonsen med Anders Behring Breivik (faksimile øverst til venstre). Foto: HELGE MIKALSEN / VG
REAGERTE: En rekke Facebook-brukere kontaktet VG tirsdag etter at de ble møtt av annonsen med Anders Behring Breivik (faksimile øverst til venstre). Foto: HELGE MIKALSEN / VG
Norske Facebook-brukere blir møtt av annonser med massemorderen Anders Behring Breivik (33).

Reklamen har et bilde av Breivik og teksten: «Hva er neste? 97,8% av alle nordmenn tar feil!».

I etterkant av terrorangrepet har Anders Behring Breivik uttalt at han tror 100.000 nordmenn ser på ham som en nasjonalhelt. Først og fremst høyreekstreme. Det utgjør to prosent av Norges befolkning.

Flere Facebook-brukere har kontaktet VG, fordi de er støtt av at Breivik benyttes i annonsekampanjer. Til helgen er det ett år siden han drepte 77 mennesker under terrorangrepet i Regjeringskvartalet og på Utøya.

- Forferdelig

Annonsen er koblet til nettsiden The Ultimate Puzzle Site som er et hobbyprosjekt drevet av tre eks-studenter fra Nederland. De avviser at de står bak reklamekampanjen.

- Dette er forferdelig. Vi vet absolutt ingen ting om annonsene. Som tidligere studenter har vi laget en side med matematiske og logiske gåter. Det er det hele. Vi annonserer ikke på noe vis og er heller ikke aktive på Facebook, opplyser de tre guttene til VG.

De mener noen har misbrukt nettsiden deres og vil ta kontakt med Facebook. I tillegg til Breivik har det vært en annonse hvor det ble brukt bilde av Kong Harald V.

Ønsker hjelp fra brukerne

Facebook har åpnet for at det kan lages annonser ved hjelp av et enkelt verktøy, men alle skal bli kontrollert manuelt før de publiseres.

BER BRUKERNE OM HJELP: Jan Fredriksson i Facebook Norden.
BER BRUKERNE OM HJELP: Jan Fredriksson i Facebook Norden.

- Likevel slipper det innimellom gjennom annonser som ikke er OK. Her setter vi pris på hjelp fra brukerne som kan varsle oss om slike annonser, opplyser Jan Fredriksson i Facebook Norden.

Facebook har over 900 millioner aktive brukere over hele verden. I utgangspunktet har annonsørene ytringsfrihet så lenge de ikke oppfordrer til vold, truer, sjikanerer eller mobber.

- Vi forstår at noe innhold, ikke minst relatert til de fryktelige hendelsene i Norge, kan anses som krenkende selv om det ikke alltid er et åpenbart brudd på våre innholdsregler. Her oppfordrer vi brukerne til å varsle om innhold som de synes er støtende. Da vil en gruppe i Facebook avgjøre om annonsen skal få stå eller tas bort, forteller Fredriksson.

Annonsen forsvant fra Facebook i går kveld etter at flere brukere rapporterne den som støtende. Tirsdag ettermiddag skal den imidlertid ha dukket opp igjen hos enkelte brukere.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer