Hovedinnhold

Telenor-selger til kunde: «Fuck you»

**Ny kundeservice-skandale i Telenor
**Telenor: Personen jobber ikke for oss lenger

FIKK SJOKK-BESKJED: Annette Bergsagel smiler nå, men smilte ikke da selgeren fra Djuice sa «fuck you» til henne. Foto: PRIVAT
FIKK SJOKK-BESKJED: Annette Bergsagel smiler nå, men smilte ikke da selgeren fra Djuice sa «fuck you» til henne. Foto: PRIVAT
(VG Nett) Selgeren ville få Annette (23) til å bytte abonnement. Da hun takket nei fikk hun klar beskjed.

Denne saken handler om:

Mandag VG Nett skrev mandag om Maiken (16) som etter å ha vært i kontakt med en kundebehandler hos Telenor fikk en tekstmelding fra selskapet med beskjed om å brenne i helvete.

Hun er ikke alene.

10. mai fikk Annette Bergsagel fra Stavanger en telefon fra en selger hos Djuice, som er et underselskap hos Telenor.

23-åringen stusset først over at en telefonselger ringte henne, siden hun har reservert seg mot å bli oppringt av selgere.

Har du opplevd noe lignende?Kontakt VG Netts journalist her! 

- En ansatt i telefonselskapet ringte for å forsøke å få meg til å bytte abonnement, forteller Bergsagel.

Brølte «fuck you»

Hun forteller at hun snakket lenge med selgeren og sa at hun var fornøyd med det abonnementet hun allerede hadde, for så å takke høflig nei til å bytte mobiloperatør.

- Jeg husker samtalen godt fordi jeg vanligvis ikke er så hyggelig mot telefonselgere. Men mot akkurat denne selgeren var jeg høflig, og hadde en lengre samtale, sier hun.

Etter at hun gjentatte ganger hadde avslått tilbudet ble det stille i den andre enden. Bergsagel sa da «hallo» inn i røret og fikk så svar:

- Han brølte «fuck you» til meg og la på, forteller hun.
Deretter ringte Bergsagel opp igjen for å klage på kundebehandleren.

Skulle få konsekvenser

Senere på kvelden ble hun oppringt av en ansatt hos Telenor som fortalte henne at samtalen var tatt opp på bånd.

- Personen som ringte tilbake fortalte at de hadde hørt på samtalen mellom selgeren og meg, og at det ikke var vanlig praksis å si sånt til potensielle kunder. Telenor lovet også at hendelsen skulle få konsekvenser for den aktuelle selgeren.

Siden kvelden den 10. mai har hun ikke hørt noe mer fra Telenor.

Jobber ikke lenger for Telenor

Tor Odland, kommunikasjonssjef i Telenor, bekrefter hendelsen overfor VG Nett.

BEKLAGER: Tor Odland i Telenor beklager at Annette fikk «fuck you»-beskjeden. Foto: Telenor
BEKLAGER: Tor Odland i Telenor beklager at Annette fikk «fuck you»-beskjeden. Foto: Telenor


- Slikt skal ikke forekomme, og vi tar det veldig alvorlig, sier han.

Odland er glad for at Bergsagel fikk en rask beklagelse fra selskapet. Han understreker at den aktuelle selgeren er tilknyttet et selskap som leverer salgstjenester for Telenor.

- Dette er et selskap vi bruker til å selge tjenester for oss. Den ansatte i selskapet fikk en skriftlig advarsel og jobber ikke lenger for Telenor, sier han.

- Så han fikk sparken?

- Det er ikke mine ord. Han fikk en skriftlig advarsel, det er vår rutine. Og han jobber ikke lenger for Telenor. Det vil si at han i alle fall er tatt av de teamene som selger abonnementer for oss.

- Hvilke rutiner følger dere når dere ansetter nye folk?

- I denne saken er det snakk om en selger. Det gjennomgås rutiner for hvordan de skal utføre jobben sin, og gjennomgås et etikkprogram, sier han og legger til:

- Heldigvis er det sjelden slike ting forekommer, men når det skjer skal tilbakemeldingen være klar og skriftlig. Selv om dette er en personalsak i et annet selskap er det like fullt Telenors ansvar.

Også etter det forrige kundeservice-utbruddet la Telenor seg raskt flate og beklaget hendelsen.

Torsdag ble det kjent at den aktuelle kundebehandleren hadde mistet jobben i selskapet.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks