Hovedinnhold

Telenor: Nå vet vi hva som skjedde

<p>FUNNET DET UT: Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, kan meddele at de nå har funnet årsaken til at nettet deres gikk «dunken» torsdag. FOTO: JØRGEN BRAASTAD/VG</p>

FUNNET DET UT: Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, kan meddele at de nå har funnet årsaken til at nettet deres gikk «dunken» torsdag. FOTO: JØRGEN BRAASTAD/VG

Foto: Jørgen Braastad, VG
Over tre millioner nordmenn hadde problemer med mobiltelefonen sin i går. Og først nå vet Telenor hva som gikk galt.

Denne saken handler om:

Det kommer frem i en pressemelding selskapet sendte ut i ettermiddag:

Feilen i Telenors mobilnett torsdag kveld oppstod i forbindelse med oppgradering av en kundedatabase. Under arbeidet ble sentrale elementer feilaktig slettet, slik at kundene ikke ble logget på nettet.

– Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder. Vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Løsningen skal ha blitt å installere en sikkerhetskopi av kundedatabasen. Dette ble gjort, og mobilnettet fungerte som normalt rundt klokken halv ti torsdag kveld.

Artikkelen fortsetter under bildet.

<p>RAMMET: Frank Andersen (t.v.) og Morten Tollefsen hadde en viktig telefonsamtale å ta, men kom aldri så langt torsdag kveld. Foto: CATHRINE EKEHAUG</p><p><br/></p>

RAMMET: Frank Andersen (t.v.) og Morten Tollefsen hadde en viktig telefonsamtale å ta, men kom aldri så langt torsdag kveld. Foto: CATHRINE EKEHAUG


Foto: Cathrine Ekehaug, VG

Alarmen gikk

Torsdag kveld i 19.20-tiden gikk altså alarmen hos Telenor. Etter hektisk aktivitet i krisemøter på Fornebu, meldte Telenor i 22-tiden at mobilnettet igjen virket som normalt. Da hadde representanter fra Telenor-ledelsen og en rekke teknikere jobbet på spreng i flere timer.

– Feilen har artet seg slik at man ikke har kunnet ringe ut fra mobilnettet. Heldigvis har ikke fastnettet eller nødnumrene vært rammet, sier Uribarri.

2G- og 3G-nettet ble rammet, mens 4G-nettet gikk klar av problemene. Telenor oppfordrer torsdag kveld kunder som fortsatt sliter med å få dekning til å omstarte mobiltelefonen.

– Feilen er rettet, men det kan være at noen kunder vil oppleve litt ustabilitet i perioden vi normaliserer driften. Da må man bare prøve igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Kristine Meek.

Torild Uribarri bekreftet at over tre millioner kunder har vært rammet av de store problemene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks