Hovedinnhold

2,8 mill. mistet TVNorge-kanalene

FORSVINNER: Brødrene Vegar og Bård Ylvisåker er blant de som forsvinner fra nesten halvparten av norske TV-skjermer. Her under Discovery Networks' presentasjon av vårprogrammet 2016 på Ullevaal Stadion.
FORSVINNER: Brødrene Vegar og Bård Ylvisåker er blant de som forsvinner fra nesten halvparten av norske TV-skjermer. Her under Discovery Networks' presentasjon av vårprogrammet 2016 på Ullevaal Stadion. Foto: Eskil Wie Furunes, VG
Én million norske husstander, med tilsammen 2,8 millioner seere, har mistet 13 kanaler etter at Telenor og Discovery Networks ikke ble enige om distribusjon av TVNorge-kanalene

Denne saken handler om:

Fristen for forhandlingene gikk ut ved midnatt, men allerede ved 23.30-tiden søndag kveld kunngjorde SBS Discovery-sjef Harald Strømme i en pressemelding at partene ikke har kommet til enighet.

– Jeg beklager å måtte fortelle dere at jeg nettopp har mottatt beskjed fra Telenor om at alle Canal Digital-kunder nå mister TVNorge, MAX, Discovery, Eurosport og ni andre kanaler, sier Strømme.

Bakgrunn:Kaffekopp-krangel utløste svarte skjermer

Lang strid

Striden mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital har pågått lenge, og var allerede en måned på overtid etter at avtalen opprinnelig gikk ut ved årsskiftet.

Under forhandlingene søndag ettermiddag kunne VG fortelle at Altibox hadde inngått en avtale som sikrer kundene TVNorge-kanalene i flere år fremover.

Slik gikk det imidlertid ikke for Canal Digital, hvor følgende 13 kanaler har gått i svart hos én million norske husstander: 

Canal Digital har rundt en million kunder, men med flere personer i hver når ut til rundt 2,5 millioner seere. I tillegg rammes Viasat, som også har rundt 120.000 kunder og dermed 300.000 seere. Totalt har 1,1 millioner husstander og 2,8 millioner seere mistet TVNorge-kanalene .

Det innebærer kanalene TVNorge, Fem, Max, Vox, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Discovery Investigation og Discovery Showcase.

Artikkelen fortsetter under bildet

<p>I SVART: Slik så det ut på TV til én million husstander ved midnatt søndag.</p>

I SVART: Slik så det ut på TV til én million husstander ved midnatt søndag.

Foto: David Andresen Vesteng, VG

Les også:Altibox-kunder beholder TV Norge-kanalene

Telenor: – Dette går ut over kundene

Dette gjelder både kabel- og satellitt-kunder, samt TV-abonnenter tilknyttet Telenors fiber.

– Dette er sterkt beklagelig overfor kundene. Men avtalen med Discovery løper ut, og det gjør at de nekter oss å vise Discovery sine kanaler, sier Tormod Sandstø i Telenor til VG.

– Vi har strukket oss langt for å få til en avtale. Særlig med tanke på de norske kanalene som våre kunder er mest opptatt av. Men kravet fra Discovery innebar en urimelig prisøkning. Vi kan ikke akseptere det kravet på vegne av våre kunder, da det er våre kunder som tar regningen til slutt. Vi har et ansvar der,  sier han.

– Hva skjer videre nå?

– Nå forholder vi oss til faktum, og har nå fokus på kundene. Så får vi komme tilbake til hva vi skal gjøre fremover etter hvert, avslutter han.

Discovery: – Kaffekopp-krangel

SBS Discovery-direktør Harald Strømme forklarer bruddet i forhandlingene slik til VG:

<p>SJEF: SBS Discovery-direktør Harald Strømme.</p>

SJEF: SBS Discovery-direktør Harald Strømme.

Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

– Vi har jo forhandlet lenge, og vi har beveget oss i flere runder mens Telenor ikke har beveget seg på flere uker. De tilbyr oss null kroner i økt betaling for vår kanalpakke. Den forrige avtalen ble inngått i 2010. Siden da har Canal Digital økt prisene sine med mer enn 30 prosent og de tilbyr ingen prisvekst for oss i neste periode, sier SBS Discovery-direktør Harald Strømme.

Ifølge ham har prisene på TVNorge-kanalene vært uforandret i 10 år.

– Vår prisandel er kraftig redusert, samtidig som vi har økt nesten 50 prosent i seerandeler og investert tungt i norsk humor og underholdning. Det vi har bedt om for våre 13 kanaler er en økning som tilsvarer én kopp bensinstasjon-kaffe per kunde per år. Telenor kaller det et urimelig krav.

Canal Digital-eier Telenor har tidligere vært klare på at de ikke godtar det såkalte kaffekopp-regnestykket til Discovery

– Klart det koster oss penger

Strømme understreker at priskravet ikke handler om Tippeligaen.

– De prøver å fremstille det som om dette handler om dyre sportsrettigheter. Men vi har gitt dem et tilbud om at man kan kjøpe vår pakke uten fotballen. Konflikten nå handler om grunnprisen for kanalene. Fotballen er ikke på lufta før i mars 2017.

– Hva skal dere gjøre nå?

– Nå jobber vi videre med å lage så gode TV-programmer som mulig. Ylvis har premiere tirsdag, og de neste ukene kommer «Helt perfekt», «Neste sommer» og «71 grader nord». Det er leit at Canal Digital-kundene ikke får sett dette, sier Strømme

– Det er klart at det koster oss penger å miste halvparten av seerne, men i det lange løp kan vi ikke leve med at vi ikke får betalt for innholdet vårt.

800.000 rammet i Sverige

Canal Digital melder følgende på sin hjemmeside:

– Det er helt vanlig at vi er i forhandlinger med innholdsleverandører for å sikre våre kunder best mulig kanaler til best mulig pris. Det som nå har skjedd, er at Discovery Networks krever en prisøkning på flere hundre millioner kroner for å la oss vise deres TV-kanaler, som igjen ville ført til et dyrere TV-abonnement for deg som kunde. Det kan vi ikke gå med på, står det i meldingen.

Avtalen omfatter Canal Digital Kabel og Canal Digital Satellitt, samt TV-abonnenter tilknyttet Telenor IPTV. Rundt 2,5 millioner husstander i Norden vil miste kanaler som følge av de mislykkede forhandlingene. I Sverige er 800.000 kunder rammet, skriver Aftonbladet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks