Hovedinnhold

Frp dominerer agurktiden

FRP I MEDIA: Partisekretær Geir A. Mo (t.h.) sier det er en bevisst mediestrategi å komme med utspill midt på sommeren slik hans partikollega Per-Willy Amundsen gjorte om asylmottak i VG 11. juli. Foto: Faksimile/Trond Solberg
FRP I MEDIA: Partisekretær Geir A. Mo (t.h.) sier det er en bevisst mediestrategi å komme med utspill midt på sommeren slik hans partikollega Per-Willy Amundsen gjorte om asylmottak i VG 11. juli. Foto: Faksimile/Trond Solberg
(VG Nett) At Frp er det mest aktive politiske partiet på sommeren er vel knapt noen nyhet. Men her er tallene som viser at de får nesten dobbelt så mye medieomtale som Arbeiderpartiet.

Antall artikler i perioden 15/6 - 15/7

Frp: 10.668
Ap: 6.418
Sp: 6.318
H: 5.646
Krf: 4.579
V: 3.056
Sv: 2.721

En undersøkelse som medieanalysebyrået Retriever har gjort for VG Nett viser at at Frp er nevnt i over 10.650 nyhetssaker i papiraviser, nettaviser og etermedier i løpet av én måned mellom 15. juni og 15. juli. Det er nesten dobbelt så ofte som partiet som er nest mest omtalt. Arbeiderpartiet, som er nummer to på listen, er nevnt i overkant av 6.400 ganger. Dårligst ut av partiene på Stortinget kommer SV, som bare er nevnt rundt 2.720 ganger.

- Det er for dårlig og viser at vi har en utfordring. Dette er ikke en del av strategien vår, sier partisekretær i SV Silje Schei Tveitdal.

- Oppsiktsvekkende utspill

Analysesjef Kristina Nilsen hos Retriever forklarer at det ikke er noe nytt at Frp får mye medieomtale. Dette så man også foran stortingsvalget for fire år siden.

- Jeg er absolutt ikke overrasket over disse tallene. Valgkampen har jo nesten startet med en stor debatt rundt Frp. Jeg tror nok at noen av de oppsiktsvekkende utspillene de har hatt speiler seg i de tallene som viser antall artikler, sier Nilsen, og viser blant annet til forslaget om å legge norske asylmottak til Afrika.

Hun mener valgkampen bare så vidt har begynt, men at Frp er mer bevisst enn andre parti på å utnytte sommeren, som ofte er dødtid, eller agurktid, for mange medier.

- De vet at de får mye oppmerksomhet dersom de kommer med utspill nå. De tenker nok også bevisst på hvilke dag de kommer med utspillene. En politiker som vil ha oppmerksomhet lar være å komme med et utspill samme dag som en oppdager at en annen stor nyhetssak ruller og går.

Michael Jackson

ANALYSESJEF: Kristina Nilsen i medieanalysebyrået Retriever. Foto: Retriever
ANALYSESJEF: Kristina Nilsen i medieanalysebyrået Retriever. Foto: Retriever

Til tross for dette synes ikke analysesjefen at verken Frp, eller de andre partiene har fått mye uttelling for utspillene sine. Retriever har også gjort en grov gjennomgang som viser hvor mye gjennomslagskraft ulike utspill som partiene har kommet med i sommer har fått i mediene. Få saker har blitt omtalt veldig mye.

- Sammenlignet med andre store mediesaker den siste tiden, for eksempel Michael Jacksons død, har ikke partiene klart å vekke medienes oppmerksomhet i noen særlig grad med disse sakene. Dette vil nok endre seg jo nærmere valget vi kommer, sier Nilsen.

Av de politiske utspillene som har blitt mye relativt omtalt finnes flere saker der Frp enten har vært aktive, eller vært utgangskilden til. Blant annet utspillet om å opprette asylmottak i Afrika, utsendelse av Mullah Krekar i løpet av de første 100 dagene i regjering, kulturelitedebatten og mer synlig politi for å hindre voldtekter.

Bevisst strategi

Når VG Nett konfronterer partisekretær Geir A. Mo i Frp med tallene, og spør hva han tror årsaken kan være til at hans parti får så mye mer omtale enn de andre, svarer han lattermildt:

- Vi jobber.

Deretter legger han til:
- Vi har en bevisst strategi på dette, og vårt apparat har ikke ferie. Vi har blant annet traineeer i stortingsgruppa som jobber med å følge opp saker som kommer i media, mens andre har ferie. I tillegg hadde vi også en valgcamp i slutten av juni som ga oss mye oppmerksomhet, sier Mo.

Han innrømmer også at det langt ifra er tilfeldig at hans politikere kommer med mange av sine utspill akkurat nå.

- Terskelen for å nå frem i media er lavere om sommeren. Det er en god tid for å få oppmerksomhet. Det er vel et resultat av at det er agurktid, påpeker Mo.

- Positivt

Han er ikke overrasket over at Frp topper statistikken. Selv om han ikke har noe forhold til de konkrete tallene VG Nett presenterer har han selvsagt lagt merke til at hans parti oftere er nevnt enn andre. Hva som er årsaken til at de andre partiene ikke får like mye omtale, ønsker han ikke å spekulere i.

- Jeg får svare for meg, så får de andre svarer på hvorfor ikke de bruker mer energi på dette. Vi jobber med vårt, og har som et varemerke å være tilgjengelig for journalister.

Hva tror du all denne omtalen nå på sommeren har å bety for det endelige valgresultatet?

- Vi har fått en del sterke angrep mot oss som sikkert utgjør en del av disse sakene, og vil nok få enda sterkere senere i valgkampen. Men generelt vil jeg mene at alle som driver politikk ønsker å nå ut med meninger og standpunkter. Så i sum er det positivt, og jeg tror det vil danne et grunnlag for en god valgkamp og et godt resultat, mener Geir A. Mo.

SV vil ha miljøvalgkamp

PARTISEKRETÆR: Silje Schei Tveitdal i SV. Foto: Scanpix
PARTISEKRETÆR: Silje Schei Tveitdal i SV. Foto: Scanpix

I SV har man altså ikke vært like heldig med å nå ut med sine meninger og standpunkter. Partisekretær Silje Schei Tveitdal innrømmer altså at de har en utfordring med å få sine saker satt på dagsorden. Likevel tror hun at dette vil bedre seg ut over i valgkampen.

- Vi skal ha våre større arrangement litt senere. Det vil nok gi oss litt oppmerksomhet. Utfordringen blir å få for eksempel miljøsaken inn i valgkampen. Vi tror at store deler av befolkningen ønsker seg en miljøvalgkamp, men vi vet jo at en del partiet ikke er tjent med det, sier SVs parisekretær.

Hun større Geir A. Mo i at Frp trolig har fått en del oppmerksomhet fordi andre parti er ute etter å «ta dem».

- Så langt har det vært slik at alle har villet tatt Frp, så det har nok gitt dem mye oppmerksomhet, sier Schei Tveitdal, som lover at hennes parti kommer mer slagkraftig tilbake.

At partiet har fått lite omtale midt på sommeren tror hun ikke nødvendigvis vil gjøre noe utslag på valgdagen. Hun mener uansett det er den siste perioden frem mot valget som er den viktigste, og at de da skal få sine saker på agendaen.

- Det er mange som ikke bestemmer seg før siste uken, men vi har en kjempeutfordring i å overbevise folk. Likevel tror jeg at Frp i sommer har fått mye omtale på saker som kanskje ikke er så viktige når status skal gjøres opp.

Søkene er gjort i Retrievers mediearkiv, som består av 71 papiraviser (deriblant alle riksaviser og nisjeaviser, våre største regionaviser, en rekke lokalaviser samt bransjemedier), alle landets nettaviser samt enkelte etermediekilder. Dersom en sak fra nyhetsbyråene NTB og ANB blir plukket opp av flere aviser er den regnet som en artikkel per avis den blir plukket opp i.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks