Hovedinnhold

- Steinblokker var dødsfelle

Ulykkestraileren undersøkt: altfor dårlig sikret

JESSHEIM (VG) Ulykkestraileren som drepte to personer på E6 ved Morskogen i Akershus fredag, var en potensiell dødsfelle under hele turen.
Traileren var på vei sørover og kom inn i en lang, smal høyrekurve da det fatale skjedde: En av tre digre granittblokker løsnet og ble slynget med voldsom kraft ut til venstre.

Der traff den over 10 tonn tunge blokken en møtende Golf som ble fullstendig flatklemt i det voldsomme sammenstøtet.

Den store semitraileren er nå ferdig undersøkt ved Jessheim trafikkstasjon.

Bare én kjetting

et Ifølge faggruppeleder Torodd Jansen i Statens vegvesen var de tre tunge granittblokkene på lasteplanet for dårlig sikret. Hver blokk var bare sikret med én eneste kjetting festet til en skinne i lasteplanet. Ifølge beregninger veivesenet har gjort, er dette langt fra tilstrekkelig.

- Vår konklusjon er at hver av steinblokkene skulle vært sikret med fem-seks kjettinger. Én kjetting hører ikke hjemme noe sted, sier Torodd Jansen.

I tillegg skulle blokkene vært bedre sikret også i lengderetningen.

- Hadde denne bilen frontkollidert eller fått en bråstopp, ville de tre steinblokkene ha fortsatt gjennom førerhuset og videre ut. Her er det ingen sikring i lengderetningen, sier Jansen.

Steinblokken som falt av i fart, var 2,10 meter lang, 1,60 bred og 1,20 høy. Den veide 10,5 tonn. Den ble slynget ut i en slak høyresving mens traileren anslagsvis lå i 80 km/t.

Ufattelig uflaks

et I motgående kjørefelt kom et ektepar fra Brøttum i Hedmark. De hadde en helt ufattelig fatal uflaks. Granittsteinen landet på taket av deres bil og klemte den flat på et øyeblikk. Så enorme var motkreftene i bråstoppen at motoren på bilen ble revet løs og fortsatte ferden flere meter fremover!

- Med et avvik på to tiendedels sekund ville de unngått å bli truffet, og ville ha vært i live i dag, sier Jansen.

- Hvem har ansvaret for ulykken?

- Det ligger helt klart hos føreren av traileren. Loven sier krystallklart at «Gods skal sikres slik at det ikke forskyver seg eller faller av». Dette ansvaret påligger føreren alene, sier Jansen.

- Hva er kravet til godkjent sikring?

- Kravet er at sikringsanordningene skal tåle hele lastens vekt forover og halve lastens vekt til siden og bakover. Det har det ikke vært i nærheten av i dette tilfellet.

Ulykken etterforskes av lensmannen i Eidsvoll og Hurdal.

- Vi venter nå på den skriftlige rapporten fra Jessheim trafikkstasjon, og den vil danne grunnlaget for eventuell videre etterforskning og eventuell tiltale.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks