Hovedinnhold

Bellona: - Håpløst å ikke gi penger til Kårstø

Miljøvernministeren vil ikke spekulere på om Kårstø-prosjektet droppes

SKUFFET: Nestleder Marius Holm i Bellona er ikke fornøyd med statsbudsjettet. Han reagerer spesielt på at regjeringen ikke har funnet penger til CO2-rensing på Kårstø. Foto: Scanpix
SKUFFET: Nestleder Marius Holm i Bellona er ikke fornøyd med statsbudsjettet. Han reagerer spesielt på at regjeringen ikke har funnet penger til CO2-rensing på Kårstø. Foto: Scanpix
(VG Nett) Regjeringen har ikke greid å hoste opp penger til CO2-håndtering på Kårstø. Bellona mener det betyr at regjeringen ikke har vilje til å gjennomføre prestisjeprosjektet.

Denne saken handler om:

- Alarmklokkene ringer for klimaet, men regjeringen hører ikke etter. Å ikke gi penger til CO2-håndtering på Kårstø, er håpløst, sier Bellonas nestleder Marius Holm til VG Nett.

Ifølge Bellona er dette det svakeste miljø-punktet i statsbudsjettet for 2011.

Regjeringen reduserer de samlede utgiftene til CO2-håndtering i statsbudsjettet for 2011 med 780 millioner. Neste år bevilges 2,7 milliarder til formålet.

Det gis ikke penger til videreføring av planene på Kårstø i Rogaland, og regjeringen omtaler kun en «eventuell videreføring av prosjektet».

Bellona har fortsatt tro på at prosjektet kan gjennomføres, men føler at de ikke fikk noen oppløftende meldinger i dag.

- Det kan gjennomføres. Det er faglig bevist, men da må regjeringen ville det. Jeg tolker ikke regjeringen dit hen i dag, sier Holm.

Et fullskala renseanlegg for CO2 på Kårstø var et viktig krav for SV og Senterpartiet da de gikk inn i regjeringen i 2005, men i 2009 ble renseprosjektet lagt på is i påvente av mer kunnskap.

- I mars i år ble det lagt frem en rapport som viser at det ville blitt store utslippskutt dersom gassterminalen og gasskraftverket blir integrert. Likevel kommer det ikke penger over statsbudsjettet. Det finnes ikke flere grunner å vente, sier Holm.

Les også:Vil bruke 1,2 mrd på Afghanistan-soldatene

Spurt ut om Kårstø

Finansminister Sigbjørn Johnsen fikk flere spørsmål om Kårstø da han møtte pressen i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet. Han ble spurt om det nå settes en strek over rensing ved Kårstø.

- Nei, det er ikke riktig å lese teksten slik, var alt Johnsen ville si.

Senere i pressekonferansen fikk Johnsen spørsmål om hvorfor regjeringen ikke har tatt stilling til om det blir rensing eller ikke på Kårstø.

- Jeg vil bare vise til teksten som står i budsjettet, og si at vi kommer tilbake med den saken, sa Johnsen.

Tett på nett:Hvordan blir økonomien din neste år? Dine penger svarte

- Vanskeligere enn vi trodde

VIL IKEK SPEKULERE: Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim vil ikke gå inn på om Kårstø-prosjektet droppes, men sier at regjeringen vil se på alle utslippene samlet. Foto: Scanpix
VIL IKEK SPEKULERE: Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim vil ikke gå inn på om Kårstø-prosjektet droppes, men sier at regjeringen vil se på alle utslippene samlet. Foto: Scanpix

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim sier at det vil bli tatt stilling til CO2-rensingen i forbindelse med klimameldingen som kommer høsten 2011, sammen med alle andre norske klimagassutslipp.

- Nå setter vi alle krefter inn på å få karbonlagring til å virke på Mongstad. Når vi har fått lagt fram klimameldingen vil Stortinget bli innbudt til et klimaforlik, sier Solheim.

Han mener Kårstø må sees i lys av alle andre klimautslipp, og hvilke som er enklest, billigst og gir best gevinst.

- Norge er i den absolutte fronten når det gjelder karbonlagring, men det er ingen tvil om at det er vanskeligere enn vi trodde, og jeg trodde. Vi må få det til å virke på Mongstad, så får vi ta stilling til Kårstø.

- Sett opp mot løftet fra 2005 - betyr dette at Kårstø er et mislykket klimaprosjekt?

- Overhodet ikke, men Kårstø er ikke et klimaprosjekt. Det handler om hvordan man skal få ned utslippene, svarer Solheim

- Kan dette bety at prosjektet kan droppes helt?

- Jeg vil ikke spekulere på noe. Regjeringen har sagt at vi skal ta alle utslippene samlet, fra oljesektoren, industri, samferdsel, ja, alle, sier han.

Debattredaktøren blogger:Ord like viktig som penger

- Ikke kursendringen vi trenger

Bellona er ikke fornøyd med budsjettet Johnsen la frem tirsdag.

- Dette var ikke kursendringen og taktendringen vi trenger, sier Bellonas nestleder Marius Holm.

Han mener at regjeringspartiene med klimaforliket har vist at de har ambisjoner. Der heter det blant annet at Norge skal bli karbonnøytralt innen 2030, men mener at Stoltenbergs menn ikke greier å følge opp.

- Skal vi klare dette, må vi bruke statsbudsjettet på en helt annen måte, sier Holm.

- Bare promillejusteringer

Han mener at regjeringen med statsbudsjettet avslører at den mangler kriseforståelse.

- Når til og med det internasjonale energibyrået (IEA), som er nøkterne folk, sier at vi trenger en revolusjon, så siger det ikke inn i den norske regjeringen. Jeg mangler følelsen av at det skjer større ting. Det er bare promillejusteringer av norsk økonomi. Man må være villig til å ta større virkemiddel i bruk, sier Holm.

- Hører ikke etter

Holm mener likevel at det er noen lyspunkter i budsjettet. Bellona er fornøyde med å ha fått gjennomslag for en økning av bevilgningene til Transnova, som gir støtte til klimakutt i transportsektoren. Han mener også det er positivt at regjeringen dropper den varslede økningen på avgifter på biodiesel.

- At det satses på havvindmøller er også bra, men bevilgningen er ikke nok til å bygge én eneste mølle, så dette er ikke nok for å få til et pilotprosjekt, sier Holm.

- Skryter av ingenting

Framtiden i våre hender mener at regjeringen ikke har fulgt opp lovnadene sine.

- Regjeringen har lovet å sette en pris på forurensing. Det gjør de ikke. Folk blir ikke styrt i riktig retning ved at det gjøres enkelt å velge de miljøvennlige løsningene. Det regjeringen har gjort er ingenting å skryte av, sier informasjonsleder Guri Tajet i Framtiden i våre hender.

- Arbeidet med å sette en pris på forurensning skal forseres i fireårsperioden, står det i den rødgrønne regjeringens plattform. Vi er skuffet over at regjeringen ikke gjør det merkbart billigere å velge miljøvennlig, fortsetter hun.

Organisasjonen mener at det er et lite lyspunkt at regjerningen prøver å motivere folk til å velge biler med lave CO2-utslipp.

- Regjeringen sier selv at dette er bare en justering, og det er ikke noe annet. Det er åpenbart at dette ikke er nok for å nå målet om at biler skal ha et gjennomsnittlig utslipp på 120 gram CO2 per kilomter, sier hun.

Kan utgjøre helserisiko

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) mener regjeringen satser kraftig på CO2-håndtering.

- Fangst og lagring av CO2 må bli et viktig virkemiddel for å kutte utslippene av klimagasser, og vi fortsetter derfor den omfattende satsingen, sier han ifølge NTB.

Når det gjelder «månelandingsprosjektet» for fullskala fangst av CO2 på Mongstad, regner regjeringen med å bruke 1,53 milliarder kroner til fortsatt planlegging neste år. Dette er en økning på 172 millioner kroner.

Teknologien som det nå er satset på, kan bli byttet ut. Ny informasjon viser at bruken av såkalt aminteknologi på Mongstad kan utgjøre en helserisiko.

- Regjeringens målsetting om raskest mulig realisering av fullskala CO2-fangst på Mongstad ligger fast. Dette må skje på en teknisk, økonomisk og miljømessig forsvarlig måte, sier olje- og energiminister Terje Riis-Johansen til NTB.

Han sier at de nå skal vurdere muligheten for å ta med alternative teknologier.

Foto: Tom Byermoen
Foto: Tom Byermoen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks