Hovedinnhold

Sjåføren falt 7-8 meter da broen kollapset: – Det går helt greit med meg

HUNDORP (VG) Arild Magne Båtberget (62) er sykemeldt i seks uker etter at han falt mellom syv og åtte meter da broen han kjørte over, kollapset. Han er likevel ikke skremt, og gleder seg til å kjøre bil igjen.

Denne saken handler om:

– Jeg kjente at broen begynte å bikke litt til venstre, og plutselig så smalt det, og så datt hele broen ned, forklarer Båtberget.

62-åringen er daglig leder og sjåfør i Båtberget Transport AS, og satt inne i lastebilen som falt ned da den nyoppførte limtrebroen ved nye E6 kollapset da han kjørte over den onsdag ettermiddag. På et tidspunkt var han redd for at hele broen skulle rase over han.

– Hvis den hadde bikket til venstre, slik det så ut som, hadde jeg fått et stort problem. Da hadde jeg falt rett ned i skråningen og kanskje fått broen over meg. Men da jeg kom til midten, rettet den seg opp, og da datt jeg rett ned.

BAKGRUNN: Bro kollapset over nye E6 – tømmertransport falt ned

Da broen falt, antar Båtberget at han sklei mellom 25 og 30 meter.

– Var det store smerter?

– Ja, det første som slo meg da bilen stoppet, var at skal jeg komme meg ut av den, må jeg gjøre det nå. Så da gikk jeg ut og fant meg en alluminiumsplate å legge meg på.

– Det er uhørt

Båtberget forteller også at det tok ganske lang tid før han fikk hjelp, fordi sykebilen som kom fra Otta, kom på feil side av broen.

LES OGSÅ: To brokollapser - ett prosjekteringsselskap

<p>HJEMME IGJEN: Med unntak av store smerter i ryggen, mener Arild Magne Båtberget (62) å ha det helt fint.</p>

HJEMME IGJEN: Med unntak av store smerter i ryggen, mener Arild Magne Båtberget (62) å ha det helt fint.

Foto: Geir Olsen

Etter en natt på sykehuset fikk han torsdag reise hjem. De verste smertene har gikk seg.

– Det går helt greit med meg. Jeg har kjempevondt i ryggen, men det regner jeg med går over.

Det er en positiv utvikling, etter at sjåføren tidligere på dagen knapt kunne røre seg.

Selv har Båtberget ingen teori om hvordan broen kan ha kollapset, men han er tydelig på hva han synes om det.

– Jeg skjønner ikke at det skal gå an å få det til. Det er helt uhørt.

Helt ny lastebil

Båtberget forteller at han ikke er skremt etter hendelsen, og at han gleder seg til å begynne å kjøre igjen.

– Jeg har kjørt bil i 42 år, så det skal mer til for å skremme meg, sier han.

Lastebilen Båtberget kjørte, var helt ny og hadde knapt kjørt 10.000 kilometer. Området rundt brua er nå sperret av, så de som jobber med å finne årsaken, får gjøre sine undersøkelser i fred, opplyser Statens vegvesen. Også lastebilen må bli stående over helgen.

– Jeg tror den blir vrak. Det er jeg overbevist om, sier Båtberget.

Leter etter årsaken

Ifølge prosjektleder Øyvind Moshagen for E6 Biri-Otta i Statens vegvesen er det torsdag fortsatt for tidlig å si noe om årsakssammenhengen:

Fakta om Perkolo bru

** Beliggenhet: Sjoa / lokalvegbru over nye E6

** Brutype: Fagverksbru i tre

** Lengde: 49 meter

** Bredde: 5 meter

** Kjørefelt: 1

** Tålevekt: 65 tonn

Kilde: Statens vegvesen

– Jeg håper årsaksbildet blir klart raskt, men foreløpig er det for tidlig å si noe. Nå setter vi alt inn på å finne det ut, sier han.

I dag er brueksperter fra Statens vegvesen, Reinertsen AS som har gjort de tekniske beregningene for brua, og Moelven Limtre som har levert og montert den, i gang med å undersøke hvordan dette kunne skje. Det er også innhentet andre grupperinger nå for selvstendig vurdering og analyse av situasjonen, opplyser Moshagen.

Han forteller at broen har gjennomgått en godkjennelsesprosess, og blitt inspisert i etterkant av montering.

– I prosjektfasen er det flere runder med delgodkjenning og endelig godkjenning, og vi får ikke bygge før absolutt alle avvik er lukket. Alle disse prosessene har vært greie på denne broen, og spesifikasjoner i kontrakten for bygging er fulgt til punkt og prikke. Nå vil granskingen vise hva som har skjedd, sier han.

En av dem som var til stede ved den kollapsede limtrebroen torsdag morgen, var direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS, selskapet som leverte limtrebroen, skriver NTB.

– Jeg er her for å være til disposisjon for dem som kommer. Det er opp til Vegvesenet hva som skjer videre, sier Abrahamsen som forteller at det første han tenkte da han fikk beskjeden om ulykken, var om noen var skadd eller omkommet.

– Vi vet foreløpig ikke hva som skjedde, men håper vi får noen svar i løpet av dagen, sier Abrahamsen.

Oppført i høst

Moshagen bekreftet da at det var Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen og de tekniske beregningene av broen.

– Jeg kan bekrefte at vi har prosjektert denne broen for Statens vegvesen, men jeg kan ikke si noe mer enn det. Jeg må henvise til dem, sa administrerende direktør Erik Reinertsen til VG onsdag.

<p>RETT I BAKKEN: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset da Arild Magne Båtberget (62) kjørte over den.</p>

RETT I BAKKEN: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset da Arild Magne Båtberget (62) kjørte over den.

Foto: Bård Bårdløkken, NTB scanpix

Reinertsen AS vedtok i 2014 en foretaksstraff på fem millioner kroner etter at en bro kollapset utenfor Leangen, der to mennesker mistet livet.

Limtrebroen ble satt opp i høst, og har vært i jevnlig bruk både fra entreprenøren og lokale grunneiere.

– Den går til et privat område. Entreprenøren har brukt den noe. Det er snakk om en ny bro, som også skulle stå der til allmenn benyttelse etter at anleggsarbeidet var ferdig, ifølge Moshagen.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet forklarer til VG at Statens vegvesen setter ut prosjektering av broer til eksterne firmaer.

– Denne er prosjektert av Reinertsen AS, som har et av de beste fagmiljøet på denne typen broer. Teknisk godkjenning og gjennomgang ble gjennomført av Statens vegvesen i mai 2014. Etter den tekniske godkjenningen ble levering og montering av broen lagt ut på anbud, og det gikk deretter til Moelven Limtre og entreprenør Implenia Aurstad, sier Vinje til VG.

Området rundt brua er nå sperret av så de som jobber med å finne årsaken, får gjøre sine undersøkelser i fred, opplyser Statens vegvesen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks