Hovedinnhold

Navigering - enklere enn du tror

Den finnes flere typer hjelpemidler og linjaler som kan hjelpe deg på sjøen. Uansett hva du bruker - start med det enkleste. Foto: Espen Braata
Den finnes flere typer hjelpemidler og linjaler som kan hjelpe deg på sjøen. Uansett hva du bruker - start med det enkleste. Foto: Espen Braata
Skal du krysse over åpne fjorder, kommer du ikke utenom navigering med kart og kompass.

Av Bengt-Erik Iversen

Start med kartnavigering i klart, fint vær. Du oppdager fort at dette er spennende og enklere enn du først trodde. Den dagen du overraskes av tåke, regnvær eller må manøvrere i mørket, er kartnavigering svært viktig kunnskap.

VGs båtskole gir deg rådene for å finne kursen:

Du må ha sjøkart over området, et kompass, en parallellinjal, en passer (for å ta ut avstander), myk blyant og viskelær.

Les også: Sjøfartdirektørens råd og Slik finner du posisjonen

Finn på kartet hvor du er:

* Du trenger ikke ta ut kursen fra brygga og ut i den kjente skjærgården. Men skal du krysse en fjord, må du ta ut en kurs.

* Velg deg ut et kjent sjømerke eller en holme på «din» side som utgangspunkt. Sett en rett linje på kartet med linjalen mot et tydelig merke på den andre siden av fjorden - dit du skal.

* Legg parallellinjalen langs linjen du har streket opp. Forskyv så parallellinjalen til den treffer midt i kompassrosen på kartet. (Bruk hjelpestreker om nødvendig.)

VG Grafikk
VG Grafikk

Her finner du de viktigeSJØVETTREGLENE

Les av kursen:

* Se fra senter av kompassrosen og ut til ringen med gradtall. Det tallet linjalen nå treffer, er den kursen du må styre (på kompasset) for å komme til målet. Pass på at parallellinjalen ikke forskyver seg mens du holder på! Noter kursen.

* Normalt må du styre flere kurser for å komme til det endelige målet. Da gjentar du prosessen: Fra A til B, fra B til C osv. Merk ut kursene på kartet med blyant. Justér kursen for eventuell misvisning eller deviasjon. Se ordforklaring.

NB!: Kontroller at det er rent farvann der du legger kursen!

Finn hvor langt det er fra A til B:

Foto: Espen Braata
Foto: Espen Braata

* Kjappvarianten er å bruke kortsiden på en vanlig, norsk fyrstikkeske. 1 kortside tilsvarer omtrent 1 nautisk mil. Går det 10 kortsider fra A til B, er distansen ca. 10 nautiske mil. Vær oppmerksom på at dette kun kan gjøres i sjøkart i målestokk 1:50000, og at det bare gir en omtrentlig distanse.

* Bruker du passer, blir det nøyaktig. Da går du til skalaen på venstre eller høyre side på kartet. Der ser du oppgitt grader og oppdeling i minutter. Et minutt på skalaen er altså lik 1 nautisk mil (1852 meter).

* Bruk passeren og mål hvor mange nautiske mil distansen er fra A til B. NB: Bruk ikke skalaen oppe eller nede!

Så lang tid bruker du

* Er distansen 10 nautiske mil (1852x10 = 18520 meter = 18,5 km) og du går med 10 knops fart (18,5 km / t), bruker du en time på distansen. Går du dobbelt så fort - 20 knop - bruker du en halv time.

* Bruk klokken, den er super for å vite hvor lang tid du har igjen til målet (neste waypoint). Har du nøyaktig logg i båten, har du enda et verdifullt hjelpemiddel. Har du et ekkolodd, kan du følge med på kartet og se at dybdene stemmer etter hvert som du passerer variablene på bunnen.

Hjem igjen

* På returen er halve jobben gjort. Du har distansene, men må ta ut motsatt kurs på kartets kompassrose.

Hold utkikk underveis

* Ligger kjenningsmerker som fyr, fyrlykter, holmer, sjømerker, fjelltopper eller andre orienteringspunkter du finner på kartet, der du venter å finne dem?

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer