Hovedinnhold

Sovnet - krasjet flytoget

Flytogføreren var sliten etter lang tid med husbygging, barneskrik - og en hyggelig tur med danskebåten. Han sovnet i førersetet og krasjet på Gardermoen.
VG kan i dag avsløre nok en skandale i norsk jernbane. Denne gangen i NSB Gardermobanen AS, der NSB-sjef Osmund Ueland er styreformann.

1. februar kjørte flytoget med den sovende togføreren rett inn i sperringene i enden av sporet på Gardermoen.

Bare noen minutter før hadde flytoget fullt av passasjerer sust av gårde i toppfart på over 200 km/t.

Ingen personer ble alvorlig skadet, men flytoget fikk store materielle skader.

I dag er den erfarne togføreren tilbake i full jobb - som togfører.

Store skader

NSB Gardermobanen har iverksatt full gjennomgang av flytogførernes turnussystem etter ulykken.

Turnusen innebærer at de enkelte uker går på vakt sent på kvelden for å kjøre de siste avgangene like over midnatt. De samme flytogførerne kjører så de første avgangene fra like etter klokken 04.00.

Ulykkestoget kom til Gardermoen like over klokken 06.00 om morgenen 1. februar. Lokføreren tømte toget for passasjerer, og skulle fortsette inn på stasjonsområdet for å snu. Men like etter at toget ble satt i fart klokken 06.10.01, sovnet lokføreren.

Ett minutt og 38 sekunder senere kjørte toget inn i stoppbukken i enden av sporet. Farten er anslått til rundt 35 km/t. Toget, med lokfører og to togbetjenter, fortsatte 17 meter videre før det stoppet, med store skader.

Bare noen minutter før hadde flytoget hatt toppfart med fullt av passasjerer ombord.

Den mannlige lokføreren hadde vært på weekendtur til Danmark, og fikk dårlig med søvn på båtturen hjem fra København. Dessuten drev han med husbygging, og hadde et lite barn som sov dårlig.

Lite søvn

Dette går frem av den interne granskingsrapporten som VG har fått tilgang til. Den konkluderer med at lokføreren var uopplagt i en periode før ulykken:

«Fordi han hadde følt seg trøtt hadde han sovet to timer før vakten ulykkesnatten. Han hadde også sovet ca. to timer i pausen på natten.»

I tillegg fikk han altså mer enn ett minutts ekstra søvn, før det kraftige smellet brakte ham tilbake . . .

Ifølge granskingsrapporten husker han ikke noe av det som skjedde fra toget ble satt i bevegelse til det ble full stans.

Teknisk direktør Geir Hellum i NSB Gardermobanen sier til VG at han ser meget alvorlig på hendelsen. Etter ulykken er det installert ATC (Automatisk tog-kontroll) også inne på stasjonsområdet.

- Dette har vi ellers på sporet, og ville ha hindret ulykken dersom det var installert, sier Hellum.

Togføreren ble tatt ut av jobb og gjennomgikk grundige legeundersøkelser, men fikk komme tilbake etter dette.

Han sier at de videre har tatt full gjennomgang av turnusordningen, samt flytogførernes arbeidssituasjon.

- Vi jobber med dette nå. Arbeidet vil bli fullført innen oktober.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer