Hovedinnhold

SV vil ta 100 kroner fra hver flytur til jernbane

ERSTATNING: Jernbaneverket betaler 4,4 millioner til NSB. Foto: SCANPIX
ERSTATNING: Jernbaneverket betaler 4,4 millioner til NSB. Foto: SCANPIX
En ny flyseteavgift på 100 kroner er et av SVs sentrale krav når regjeringen samles til budsjettkonferanse søndag.

Denne saken handler om:

Avgiften skal utgjøre rundt to milliarder kroner og er tenkt som et øremerket bidrag til økt satsing på jernbanen. Dermed kan den forsvares gjennomført uten at andre skatter eller avgifter reduseres tilsvarende, mener SV.

- Det er klart folk ikke liker økte avgifter, men jeg tror mange vil oppfatte det positivt når man ser at pengene konkret går til jernbanesatsing, sier finanspolitisk talsmann i SV, Lars Egeland, til Dagens Næringsliv.

Les også:- SV vil ha høyere skatter

- Et typisk SV-forslag

Nestleder i Høyre, Jan Tore Sanner, er mildt sagt ikke begeistret over forslaget.

- Å gi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen. Dette er et typisk SV-forslag, sier han til NTB.

Ifølge Sanner må regjeringen heller gjøre omprioriteringen på budsjettet for å finansiere jernbanesatsingen.

- De har et budsjett på 1.000 milliarder kroner å ta av, her bør det være mer enn nok rom til å omprioritere, sier han.
Sanner påpeker også at regjeringen, dersom forslaget til SV vedtas, bryter et av sine mest konkrete skatteløfter, nemlig at det samlede skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes ut over 2004-nivået

- Distriktsfiendtlig

Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) har denne uken gått hardt ut etter at DN omtalte SVs skatteplaner basert på anonyme kilder. Johnsen slo fast at regjeringen står ved løftet om at det samlede skatte- og avgiftsnivået ikke skal økes ut over 2004-nivået.

Les også:Johnsen gir kuttordre på minst 4 prosent

SVs krav er å gjeninnføre flyseteavgiften som var 256 kroner da den ble fjernet av Bondevik I i 2001, med en avgift på 100 kroner per flysete på strekninger mellom de store byene i Sør-Norge, og kun på strekninger der tog er et alternativ.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener forslaget er distriktsfiendtlig, miljøfiendtlig og meningsløst. Han sier det er folk i distriktene som flyr til og fra Oslo hver dag, og at bil er alternativet for mange dersom det blir dyrere å fly.

Miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS er enig, og sier at flyseteavgift er et «utrolig dårlig virkemiddel»

I Finansdepartementet hadde de kun en generell kommentar til DN om at eventuelle endringer i skatter og avgifter er noe regjeringen vurderer i forbindelse med budsjettene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks