Hovedinnhold

Nordmenn mest stresset over manglende likerklikk

<p>OPPTATT AV KLIKK: Å få likerklikk på ting en legger ut på sosiale medier som Facebook og Instagram opptar mange unge nordmenn. Ifølge en ny undersøkelse blir unge her til lands mer stresset enn unge i andre nordiske land om det ikke kommer likerklikk på bilder som legges ut.</p>

OPPTATT AV KLIKK: Å få likerklikk på ting en legger ut på sosiale medier som Facebook og Instagram opptar mange unge nordmenn. Ifølge en ny undersøkelse blir unge her til lands mer stresset enn unge i andre nordiske land om det ikke kommer likerklikk på bilder som legges ut.

Foto: Jan Haas, NTB scanpix
Unge nordmenn blir mer stresset enn våre nordiske naboer når vi ikke får likerklikk på bilder vi legger ut på sosiale medier.

Denne saken handler om:

25 prosent av nordmenn mellom 16 og 24 år opplyser at de opplever stress om de ikke får noen likerklikk på bildene de deler på sosiale medier, ifølge en undersøkelse utført av YouGov i samarbeid med fotoprodusenten Canon.

Les også: Bloggere går hardt ut mot Jodel

Mindre hårsåre med alderen

I den samme aldersgruppen i Sverige opplever 21 prosent stress ved mangel på digital anerkjennelse, mens i Danmark og Finland blir 17 prosent i den aktuelle aldersgruppen stresset uten likerklikk på bildene sine.

Stresset synes å avta med alderen, og da mest i Norge. I aldersgruppen 25 til 40 år opplever kun ti prosent nordmenn stress uten likerklikk, mens andelen er tolv prosent i Danmark og Sverige, og 14 prosent i Finland.

Les også: Ed Sheeran til VG: – Hater sosiale medier

Finnene mest fornøyde

De som svarte på undersøkelsen ble også spurt om de var fornøyd med egne bilder. Finnene virker mest fornøyd med eget fototalent, hele 55 prosent. 53 prosent av svenskene svarer at de er fornøyd, 46 prosent av nordmennene svare det samme, mens kun 35 prosent av danskene mener egne bilder er gode.

Les også: Toppsjefer bruker sosiale medier mest i arbeidstiden

Morsomme bilder får likerklikk

Bildene som høster mest likerklikk er de med et snev av humor. 36 prosent oppgir dette som den viktigste faktoren. 32 prosent ønsker at bildet skal formidle noe, mens 29 prosent anerkjenner bilder de syns er fine. Sport (fem prosent), kunst og musikk (tre prosent) og arkitektur (fire prosent) er motivene som publikummet oppgir at de sjelden liker. Dog skal det nevnes at disse preferansene er hentet fra den svenske svargruppen.

Undersøkelsen er utført blant 1.025 personer mellom 16 og 40 år i Norge, Danmark, Sverige og Finland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks