Hovedinnhold

Ekspert om Freia: – En kraftig omdømme-smell

Sjekk flere feilslåtte kampanjer nederst i saken

Freias #detnære-kampanje ble oversvømt av palmeolje-kritikere. Deres håndtering av kritikken får slakt av ekspert på sosiale medier.

Denne saken handler om:

Helgas store snakkis er utvilsomt Freias #detnære-kampanje. Kampanjen ble startet etter nyttår, og tanken var å knytte Freia Melkesjoklade til de nære øyeblikkene i livet.

Men istedenfor å skrive koselige beskjeder om sjokolade til ettermiddagskaffen, har forbrukerne brukt anledningen til å kritisere Freias bruk av palmeolje.

– Tiden der all PR er god PR er nok forbi. De har fått seg en kraftig omdømme-smell. Om det vil påvirke folks kjøpevaner er en annen sak, sier kommunikasjonsrådgiver og sosiale medier-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen.

Freia er ikke de første som får sin sosiale medier-kampanje kapret av misfornøyde kunder eller forbrukere. Se et lite utsnitt nederst i saken!

Se også: Her lekker sjokolade fra Freia i Oslo

Kunne vært unngått

Han mener Freia med enkelthet kunne unngått helgens eksplosjon i sosiale medier.

<p>KRITISK: Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver og sosiale medier-ekspert. Han mener Freia har håndtert kampanje-kapringen helt feil.<br/></p>

KRITISK: Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver og sosiale medier-ekspert. Han mener Freia har håndtert kampanje-kapringen helt feil.

Foto: Kjartan Haugen, Pressefoto

I dag er det viktig å ha på plass etablerte kanaler for kommunikasjon direkte med publikum, sier han. Det ville han blant annet brukt sosiale medier til.

– Krisen kunne på mange måter aldri ha blitt en krise, gitt at de hadde tatt signalene i sosiale medier som dukket opp i kjølvannet av Brennpunkt-dokumentaren på NRK.

– Jeg ville også gitt gode forklaringer på at «vi tar kritikken til etterretning». Det handler om å legge seg flat på en troverdig måte. Det har de ikke gjort, da de har vært fullstendig fraværende, sier Nygård-Hansen.

Les også: Sundtoft: – Vil ikke forby palmeolje

Avviser kritikken

Kristian Hvilen er nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez International, som eier Freia. Han avviser at Freia har vært for treige med å svare forbrukerne og at de ikke har vært synlige. 

– Facebook er en av de viktigste kanalene vi har. Vi har svart der fortløpende hele helgen. Det gjør vi hele tiden, uavhengig av om det blåser eller ikke, sier han. 

Hvilen sier det gikk 12 timer fra VGTV-saken ble publisert i helgen til Freia hadde satt opp planer om et nettmøte på sine hjemmesider.

– Dessverre har ikke denne kampanjen en plattform som gir oss mulighet til å svare direkte på de gode spørsmålene om palmeolje, sier Hvilen.

<p>SVARER: Pressekontakt i Mondelez International, Kristian Hvilen.<br/></p>

SVARER: Pressekontakt i Mondelez International, Kristian Hvilen.

Foto: Mondelez International

– Derfor har vi satt kampanjen på pause, og holder et nettmøte tirsdag klokken ti der vi har fokus på dem som er genuint interessert i problemstillingen. Det viser viljen og ønske om å komme i direkte kontakt med forbrukeren, fortsetter han.

Les også: Matvarekjedene lover å fjerne palmeolje

Var suksess frem til helgen

Han viser også til at all informasjon om hvorfor Freia bruker bærekraftig palmeolje ligger lett tilgjengelig på hjemmesidene deres. 

– Hvordan vurderer dere kampanjen nå? Har det vært en flopp eller en suksess, med tanke på helgens oppmerksomhet?

– Kampanjen vart satt i gang før nyttår og var fram til helgen en spennende og god kampanje folk har satt pris på. Så har vi den delen av kampanjen som selvsagt har tatt litt tid denne helgen, sier Hvilen. 

– Det ironiske er at Freia Melkesjokolade, som kampanjen handler om, ikke inneholder palmeolje og aldri har gjort det. Kampanjen er bevisst blitt brukt av folk som vil fokusere på palmeolje. Og det må vi tåle.

Med #detnære føyer Freia seg inn i en lang rekke av større eller mindre aktører som er blitt utsatt for kampanje-kapring. Her er noen:

Høyre – #gladfor

«Det er 1 år siden valget i dag. Takk til alle som stemte på oss og som er ny regjering. Hva gleder deg mest?»

Slik ville Høyre feire ett år i regjering i september i fjor. Emneknaggen ble raskt kapret av opposisjonens Twitter-brukere og andre som var misfornøyde med den blåblå-regjeringen:

«jeg er #gladfor at Norge er så rikt at vi kan kjøpe Segway til alle på fotballandslaget så de kanskje vinner noen kamper»

«Jeg er #gladfor at Dalai Lama heldigvis ikke slapp inn i regjeringskontorene!»

«#gladfor at dette ikke er min PR-kampanje» 

Les også: Høyre ikke #gladfor sur opposisjon

Politiet i New York – #myNYPD

«Har du et bilde av deg selv sammen med et medlem av NYPD? Del det med oss under hashtaggen #myNYPD. Det kan bli publisert på vår Facebook-side.»

Slik lød oppfordringen fra New York-politiets Twitter-konto. Sammen med teksten publiserte de et bilde av to smilende politibetjenter sammen med en tilsynelatende tilfeldig mann.

Istedenfor hyggelige bilder ble det lastet opp bilder av det som ser ut som brutale arrestasjoner og batong-bruk.

Les også: Twitter-kampanje slår tilbake på New York-politiet

<p>HYGGELIG?: Dette bildet var blant de svært mange som ble delt under kampanjen #myNYPD. Bildet viser en politibetjent som svinger batongen sin mot aktivister under «Occupy Wall Street»-demonstrasjonene i 2013.<br/></p>

HYGGELIG?: Dette bildet var blant de svært mange som ble delt under kampanjen #myNYPD. Bildet viser en politibetjent som svinger batongen sin mot aktivister under «Occupy Wall Street»-demonstrasjonene i 2013.

Foto: Mary Altaffer, Ap

McDonalds – #McDStories

I januar 2012 startet burgerkjeden kampanjen #McDStories på Twitter. Tanken var at fornøyde kunder skulle dele sine gode opplevelser fra McDonalds. Istedenfor delte tusenvis av mennesker opplevelser i den andre enden av skalaen. 

«Ble innlagt på sykehus for matforgiftning etter å ha spist på McDonalds i 1989. Aldri spist der igjen og ble vegetarianer. Burde ha saksøkt. #McDStories»

«#McDStories Jeg gikk ned 22 kilo på seks måneder etter at jeg sluttet å jobbe og spise på McDonalds»

«En gang jeg gikk inn på McDonalds kunne jeg lukte eimen av diabetes type 2 som fløt rundt i luften og jeg kastet opp. #McDStories»

Les også: Tatoverte McDonalds-regning på armen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks