Hovedinnhold

Disse sakene engasjerte mest i sosiale medier i 2014

<p>ODIN: På andre plass på Storyboards liste over de mest «delte» sakene i Norge i 2014 finner vi VG-saken om Odin Olsen Andersgård som tok sitt eget liv som følge av mobbing.<br/></p>

ODIN: På andre plass på Storyboards liste over de mest «delte» sakene i Norge i 2014 finner vi VG-saken om Odin Olsen Andersgård som tok sitt eget liv som følge av mobbing.

Foto: Line Møller
Historien om Odin (13) var en av sakene som fikk størst gjennomslag i sosiale medier i 2014.  - Vi deler saker om ting som engasjerer oss, mener ekspertene.

Denne saken handler om:

– Det hjelper ikke å si ifra, de gjør ikke noe uansett, sa Odin Olsen Andersgård (13) til mamma Katrine Olsen Gillerdale etter gjentatte forsøk på å få slutt på mobbingen.

Henvisning til historien om Odin

Historien om gutten som flere ganger sa ifra til de voksne, og som ble mobbet på to forskjellige skoler, skapte et sterkt engasjement blant det norske folk i november 2014.

Tusener gikk i fakkeltog og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen lovet å gjøre mer for å hjelpe de 17.000 norske barna som i dag blir mobbet på skolen.

Selv fikk Odin aldri oppleve at mobbingen tok slutt. Men hans ord står igjen som et mantra i kampen mot mobbing.

Andreplass

Nettsiden Storyboard lager lister over hvilke norske nettsaker som skaper mest leserengasjement. Basert på antall delinger, «likes» og kommentarer på Facebook får sakene en score som Storyboard omtaler som antall «delinger».  Storyboard følger med de største nyhetsnettstedene i Norge, og en del viral-nettsteder, men ikke nettsider som for eksempel blogger eller hjemmesider til selskaper eller myndigheter.

På andreplass på 2014-listen ligger saken om Odin.

Ekspert på sosiale medier og Høyskolelektor ved BI Cecilie Staude sier vi i løpet av 2014 har delt flere saker enn noen gang før. I hovedsak deler vi saker som engasjerer og berører oss.

– Felles for saker som blir mye delt er at de skaper en reaksjon hos leseren. På listen over mest delte saker ser vi at det ikke bare er tabloide saker, men også saker som vekker følelser eller har en nytteverdi, sier hun til VG.

Hun får støtte fra stipendiat og medieforsker ved Universitetet i Oslo Bente Kalsnes.

– Mange deler saker som sier noe om hvem man er og hva man engasjerer seg for. Fellestrekk for saker som blir mye delt er at de inspirerer, provoserer eller engasjerer leseren, sier hun.

Saker med nytteverdi

Ifølge Staude er et eksempel på en sak med nytteverdi som ble mye delt  i 2014 VGs Guro Hoftun Gjestads kommentar «Kjære Storbarnsforeldre».

Saken ligger på syvende plass på Storyboards liste.

I sin kommentar skriver Gjestad:

<p>FORSKER PÅ SOSIALE MEDIER: Cecilie Staude holder foredrag og underviser i bruk av sosiale medier på BI.</p><p> </p>

FORSKER PÅ SOSIALE MEDIER: Cecilie Staude holder foredrag og underviser i bruk av sosiale medier på BI.

 

Foto: BI

"Det finnes en mammablogg ingen skriver. En foreldrerolle som sjelden drøftes. Den viktige, vanskelige, offentlige samtalen om storbarnsforeldrene og tiden der navlestrengen strekkes som en morken løpestreng, er stille."

Staude tror denne kommentaren ble populær i sosiale medier fordi den tar opp et lite debattert tema som treffer bredt.

– Skaper engasjement

For journalistene blir det stadig viktigere å produsere stoff med nytteverdi. Når en sak blir mye delt får VG hjelp av egne lesere til å spre journalistikken på en måte journalistene ikke klarer selv. På grunn av delingsstatistikken nådde denne kronikken ett mye større publikum enn den ville gjort om den kun sto i papiravisen eller på nett, sier hun. 

På toppen av listen over Norges mest «delte» på Storyboard finner vi flere saker som forskerne mener ligger der fordi de skapte et stort engasjement.

På førsteplass finner vi Bodø Nu sin sak om Per Fugelli som sier: – Gi blanke faen! Få et bedre liv!

Videre nedover finner vi Oslo-by og Røde Kors sin sak om den tynnkledde gutten som frøs på busstoppet og NRKs sak: «Vil ikke kaste niqaben». 

– Mange av sakene som blir delt mye er kontroversielle. Det kan være saker om religion eller feminisme. Saker om Islam skaper ofte et stort engasjement, sier Kalsnes.

– Deler ting vi ønsker er sanne

Flere av sakene på topplisten stammer fra nettsteder som Viralmania og Buzzfeed.no. 

På tredjeplass ligger en Buzzfeed-artikkel med tittelen «intelligente mennesker legger seg senere om kvelden enn andre».

Kalsnes tror slike saker blir mye delt fordi vi ønsker at innholdet skal være sant.

– Det blir som når du deler saker om at sjokolade og vin er sunt. Mange bryr seg ikke så mye om faktagrunnlaget, så lenge det er en morsom overskrift og saken reflektere noe ved egen livsstil, sier hun.

– Leser ikke alltid sakene vi deler

Forskning viser at mange deler saker de ikke har lest, forklarer Kalsnes. Så lenge ingressen og overskriften fenger, er mange kjappe med å dele saken på sosiale medier. 

– Samtidig viser forskning at vi ikke alltid leser de samme sakene som vi deler. De artiklene vi leser fra ende til annen er ikke alltid saker vi ønsker å dele. Grunnen er at det du deler reflektere deg som person, sier hun.

– Saker som angår oss følelsesmessig

Ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG Øyvind Solstad sier seg enig i at saker som vekker følelser ofte blir mye delt.

– De to mest delte sakene for VG i 2014 handler begge om følelser og mennesker. Mange av de andre mest delte sakene i Norge har også temaer som angår oss sterkt følelsesmessig, sier han.

Han tror også det er viktig at saken treffer bredt:

– Odin-saken er en enormt sterk historie, som nesten alle kan relatere seg til; alt fra ungdommer til bestemor. Saken om storebarnsforeldre slo sterkt an blant mødre, som er en gruppe som bruker sosiale medier mye, sier Solstad.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks