Hovedinnhold

Ny jernbanereform:

Slik vil Høyre knuse NSBs togmonopol

Regjeringen i møter med flere utenlandske togselskaper

<p>KLAR FOR AVGANG: Transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland, vil at blant annet Flytoget skal få konkurrere om å kjøre tog på strekninger landet rundt. I dag opererer Flytoget kun på strekningen mellom Drammen og hit, til Oslo Lufthavn på Gardermoen.</p>

KLAR FOR AVGANG: Transportkomiteens leder, Linda Hofstad Helleland, vil at blant annet Flytoget skal få konkurrere om å kjøre tog på strekninger landet rundt. I dag opererer Flytoget kun på strekningen mellom Drammen og hit, til Oslo Lufthavn på Gardermoen.

Foto: Frode Hansen, VG
Allerede om et drøyt år bør den storstilte avviklingen av NSB-monopolet på jernbanen være i gang, mener Høyres Linda Helleland.

Denne saken handler om:

Listen på de ni strekningene Helleland nå presenterer er en oversikt over hvor hun og Høyre mener regjeringen bør starte med konkurranseutsetting av jernbane-nettet i Norge:

<p>KAN BLI PRIVAT: Dette NSB-toget fra Oslo S til Lillehammer er blant de første Høyre vil konkurranseutsette.<br/></p>

KAN BLI PRIVAT: Dette NSB-toget fra Oslo S til Lillehammer er blant de første Høyre vil konkurranseutsette.

Foto: Jan Ovind, VG

• Bergen – Voss (Bergensbanen)
• Stavanger – Egersund (Jærbanen)
• Oslo S – Kristiansand - Egersund (Sørlandsbanen)
• Oslo – Skien (Vestfoldbanen) (IC-strekning #1)
• Steinkjer – Trondheim – Melhus (Trønderbanen, «Trondheimspendelen», som nylig ble utvidet til Melhus)
• Oslo – Halden (Østfoldbanen) (InterCity-strekning #2)
• Oslo – Lillehammer (IC-strekning #3)
• Bodø-Fauske
• I tillegg til dagens allerede konkurranseutsatte Gjøvikbane

Slik er norsk jernbane i dag

Ansvaret for norsk jernbane ligger hos Samferdselsdepartementet og statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp). 


De ulike delene av dette arbeidet er organisert hos henholdsvis NSB AS og Jernbaneverket.


NSB AS

Etablert som eget togselskapet for drift av tog i 1996. Omgjort til aksjeselskap i 2002 med Samferdselsdepartementet som eier.

Har ansvaret for å levere transporttjenester på det norske jernbanenettet, samt drift og vedlikehold av egne togsett. I tillegg eier NSB de fleste stasjonsbygningene.

I 2013 ble det gjennomført 60,5 millioner reiser med NSBs tog, ifølge selskapets årsrapport.

NSB Persontog hadde i 2013 drøyt 3800 ansatte.


Jernbaneverket

Etablert i 1996, og er forvaltningsorgan underlagt Samferdselsdepartementet.

Eier og har ansvar for å drifte og vedlikeholde norsk jernbanes infrastruktur. Det inkluderer togstasjoner, skinner, signaler, sporveksler, bruer, tunneler og så videre.

Jernbaneverket hadde i 2013 drøyt 4000 ansatte.

Kilde: Jernbaneverkets og NSB AS' årsrapporter, Wikipedia

Målet: 2016

Hun mener det er viktig at NSB-monopolet blir knust av regjeringens blåblå slegge så fort som mulig.

– Jeg håper å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016, sier Helleland.

I Høyre/Frp-regjeringens politiske plattform er de to partiene enige om at de skal gjennomføre en stor jernbanereform i løpet av fireårsperioden.

Tidligere i år varslet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at regjeringen vil foreslå å konkurranseutsette enkeltstrekninger.

Helleland, som leder Stortingets transportkomité, peker på risikoen for at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 vil kunne reversere arbeidet om de ikke kommer i gang nå.

– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet.

Som å åpne matbutikkene

Hun mener det kun er nostalgi som driver forsvarerne av NSB-monopolet.

– Statsmonopoler skal være godt begrunnede og svært veldrevne for å kunne forsvares. NSBs monopol er ingen av delene, sier hun, og legger til:

– Å være mot at Flytoget og andre får konkurrere med NSB om å gjøre norsk togtilbud bedre vil for ettertiden være like ufornuftig som det i dag fremstår at mange var mot å utvide åpningstidene i butikkene på 80-tallet, sier Helleland.

Ved en konkurranseutsetting av strekningene vil det bli opp til Staten å bestemme hvilke krav som skal stilles til de private selskapene som ønsker å tilby togtjenester.

NSB må skjerpe seg

I en slik konkurranse kan også dagens NSB få delta, på linje med utenlandske aktører.

– Dette medfører ikke at NSB forsvinner, men at NSB må skjerpe seg. Vi blir rent ned av utenlandske selskaper som ønsker å komme til Norge for å drive tog, i tillegg til at vi har Flytoget og NSB her fra før.

<p>ÅPNER SKINNENE: Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.<br/></p>

ÅPNER SKINNENE: Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet sier de allerede har hatt en rekke møter med utenlandske togselskaper som vurderer å etablere seg i Norge.

Utlendinger i regjeringsmøter

– Vi har hatt kontakt med franske Keolis, Hong Kong-baserte MTR, som blant annet driver T-banen i Stockholm og tyske Deutsche Bahn, sier Aarset.

Han vil ikke tidfeste når jernbanereformen er klar, men sier regjeringen har kommet langt i arbeidet.

– Vi håper at konkurransen på jernbanesporene vil være i gang før denne stortingsperioden er over i 2017, sier Aarset.

Men i Arbeiderpartiet er de ikke spesielt imponerte over Høyres skrytelister og heller ikke over den utenlandske interessen.

– Hun får skvise så mye hun vil

<p>TILBAKE I TUBEN: Transportpolitisk talsperson Eirin Sund i Arbeiderpartiet.<br/></p>

TILBAKE I TUBEN: Transportpolitisk talsperson Eirin Sund i Arbeiderpartiet.

Foto: Terje Bringedal, VG

– Det er ikke akkurat mor Theresa som står og banker på døren og vil drive jernbane i Norge. Dette er selskaper som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, og jeg er redd for at dette vil sette vedlikehold, sikkerhet og andre ting til sides for å prioritere å lage en pengemaskin, sier transportpolitisk talsperson Eirin Sund (Ap).

Tempoet i Høyres jernbanesatsing blir hun derimot ikke skremt av.

– Linda Helleland får skvise så mye hun bare vil. Jeg tror det eneste hun oppnår er å skvise ut den norske jernbanen slik vi kjenner den i dag, sier Sund.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks