Hovedinnhold

Steinerskolene skal lære uten data

Kritiserer regjeringens godkjennelse

KRITISKE: Forfatterne Kristin Sandberg og Trond K.O. Kristoffersen finner det ubegripelig at Steinerskolene har klart å få regjeringen til å gå med på at elevene på barnetrinnet slipper it-undervisning. Foto: Jan Petter Lynau
KRITISKE: Forfatterne Kristin Sandberg og Trond K.O. Kristoffersen finner det ubegripelig at Steinerskolene har klart å få regjeringen til å gå med på at elevene på barnetrinnet slipper it-undervisning. Foto: Jan Petter Lynau
Med Kristin Halvorsens velsignelse skal Steinerskole-elevene kunne slippe dataundervisning på barnetrinnet. - Elevene risikerer å bli sinker, mener IKT Norge.

Vedtaket bryter med læreplanen i Kunnskapsløftet - og er stikk i strid med konklusjonen fra Utdanningsdirektoratet.

- Dette er en helt usannsynlig variant av lovpålagt undervisning, sier forfatter og tidligere steinerskolelærer Kristin Sandberg til VG.

Hun ga mandag ut boken «Det de ikke forteller oss - Steinerskolens okkulte grunnlag» sammen med Trond K.O. Kristoffersen.

Steiners skrifter

I boken retter de et kritisk søkelys på Steinerskolenes pedagogikk og undervisningsmetoder.

Sandberg og Kristoffersen skriver at Steinerskolenes vegring mot data de første skoleårene egentlig begrunnes i Rudolf Steiners skrifter om at tidlig omgang med tastaturer og teoretisk kunnskap kan gi hjerteproblemer og annen fysisk sykdom senere i livet. Dette er godt dokumentert i boken.

De mener dette er noe som Steinerskolene bevisst underkommuniserer.

I sin egen begrunnelse for å vente med PC-bruk og IKT-undervisning, skriver Steinerskoleforbundet at deres skoler prioriterer kunnskap og innsikt om hvordan digitale verktøyer virker, før de tar verktøyene i bruk.

VG Nett-leser:Synd de skal hetse med den beste skolen som fins her til lands.Diskuter saken her!

- Blir sinker

Faksimile: VG
Faksimile: VG

Per Morten Hoff i IKT-Norge stiller seg hoderystende til at Steinerskolene har fått medhold av regjeringen til unntak fra IKT-bruk og dataundervisning de fire første skoleårene.

- Selv om Steinerskolene synes å leve i sin egen verden, er det sterkt beklagelig for elevene at Kunnskapsdepartementet har kommet til denne konklusjonen. Jeg er veldig forundret over denne beslutningen.

- Når elevene skal videre i verden, vil det kunne være et kraftig blylodd rundt beina at de ikke har tilstrekkelig it-kunnskap. De risikerer å bli sinker, sier Hoff.

Steinerskoleforbundet skrev i september i fjor et brev til tidligere steinerskoleelev og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) der de understreket behovet for å få godkjent sin alternative læreplan i IKT.

Godkjent læreplan

Brevet ble innledet slik:

«Først av alt vil vi gratulere deg med et flott gjennomført valg og resultatet av det! I tillegg vil vi få takke deg for din svært positive karakteristikk av Steinerskolen i siste nummer av = Oslo.»

- Jeg observerer bare at en ny statsråd i Kunnskapsdepartementet godkjente Steinerskolenes læreplan i IT kort tid etter at statsministeren mottok dette brevet, sier forfatter Kristin Sandberg.

I sin begrunnelse for å godkjenne Steinerskolenes IKT-læreplan, skriver departementet at den er å betrakte som jevngod med læreplanene og kompetansemålene i Kunnskapsløftet.

Kunnskapsdepartementet vektlegger at Steinerskolen skal utgjøre et pedagogisk alternativ og at skolenes egenart må tillegges avgjørende vekt.

- Ville gått til topps uansett

Steinerskoleforbundet ville ha henvendt seg til statsministeren for å få godkjent læreplanen uavhengig av at han heter Jens Stoltenberg og er tidligere steinerskoleelev, forsikrer styreleder i Steinerskoleforbundet, Gry Alsos, overfor VG.

- Vi ville skrevet en et slikt brev til statsministeren uansett, sier Alsos til VG.

Hun er lykkelig over at regjeringen endelig har godkjent Steinerskolenes læreplan innen IKT etter omfattende brevskrivning og møtevirksomhet.

- Grunnen til at vi kontaktet statsministeren, var at vi ikke fikk noe svar innen rimelig frist. Nå er vi glade for at denne prosessen endelig er over, sier Alsos.

Hun mener det er riktig å sette dataopplæringen -og bruken inn etter barnetrinnet, etter de fire første skoleårene.

- Poenget er å gi eleven det riktige grunnlaget for å ta til seg IKT-opplæringen på riktig tidspunkt i skoleløpet, sier Alsos.

- Brevet til Jens hadde ingen betydning

Steinerskolenes brev til tidligere steinerskoleelev Jens Stoltenberg hadde ingen betydning for at staten bråsnudde og ga de yngste elevene fritak for it-undervisning.

SV-LEDEr: Kristin Halvorsen. Foto: Scanpix
SV-LEDEr: Kristin Halvorsen. Foto: Scanpix

Det hevder kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) overfor VG.

- Jeg har lest brevet, som kom i kopi til Kunnskapsdepartementet, men det hadde ingen betydning for min beslutning, sier Halvorsen.

Hun begrunner statens endrede holdning til at Steinerskolene slipper krav til it-undervisning på barnetrinnet med betydningen av privatskolens egenart.

- Vi har vektlagt det samme som Stortingets fagkomité har poengtert, nemlig behovet for å beholde denne pedagogikkens egenart og at det skal sikres en jevngod opplæring i IKT i forhold til den offentlige skolen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks