Hovedinnhold

Steinerelev måtte stå skole-rett

BLE STRAFFET: Tidligere Steiner-elev Astrid Årseth (18) trives i dag på Storhamar videregående skole på Hamar.
BLE STRAFFET: Tidligere Steiner-elev Astrid Årseth (18) trives i dag på Storhamar videregående skole på Hamar.
- Jeg måtte stå rett opp og ned foran klassen på Steinerskolen i Bærum i to mattetimer og to friminutt, fordi jeg ikke kunne løse oppgaver.

Denne saken handler om:

Astrid Årseth er blitt 18 år. Hun føler at tiden er inne for å fortelle hvordan hun opplevde Steiner-pedagogikken i praktisk undervisning.

Årseth og en rekke andre elever, foreldre og fagpersoner beskriver overfor VG straffemetoder der Steinerlærere forsøker å få elevene til skamme seg over egne handlinger og prestasjoner.

Astrid Årseth gikk tredje og fjerde klasse på Steinerskolen i Bærum. Hun reag erte sterkt over hvordan en mannlig lærer behandlet henne.

- Han dummet meg ut foran klassen flere ganger. En gang jeg virkelig hadde lagt sjelen min i å lage en tegning, bare lo han av resultatet og kastet arket i søppelbøtten.

Astrid Årseth sier hun hadde fortalt læreren at hun slet med matematikken. Hun gruet seg for å gå til tavlen for å løse matteoppgaver.

- Likevel ble jeg kalt frem - og klarte selvsagt ikke oppgaven. Da fikk jeg beskjed om å stå der til jeg klarte det. Slik ble jeg stående til spott og spe, mens mange i klassen hånflirte av meg, sier Astrid Årseth.

Skole på lørdager

Fylkesmannen i Oslo og Akershus har påpekt at flere Steinerskoler beskriver disiplinærmetoder i ordensreglene som er i strid med lovverket. Blant annet er fremmøte på lørdager og etter skoletid brukt, i tillegg til innesitting i friminutt og utvisning på gangen.

Dette er blitt bekreftet i en fagartikkel om norske Steinerskoler av Steinerpedagog Greta Eeg Henriksen og Ina Herrestad. De fastslår også at det ofte er slik at et barn i klassen utpekes som syndebukk og at forklaringer og skyld legges over på barnet.

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark, reagerer på at norske skoler bruker slike metoder.

- Denne typen metoder er krenkelser av barn. Dette betrakter jeg som i grenseland i forhold til loven, sier Nordahl, en av landets mest anerkjente fagpersoner innen klasseledelse og elevatferd.

Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag. Men han kjenner noen av Steinerskolenes metoder for elevstraff.

- Denne typen tiltak har flere risikofaktorer. Elever som opplever dette, drar det ofte med seg i sin senere utvikling i livet, sier Nordahl.

Advarer

Han advarer mot at ansvar og skyld lastes over på den enkelt elev.

- Det som virker, er at lærerne selv iverksetter tiltak som støtte, oppmuntring og skaper et miljø tilpasset eleven, sier professor Thomas Nordahl.

Han mener at de nevnte metodene fra Steinerskolene er stikk i strid med den faglige kunnskapen man har på området.

- Her handler Steinerskolene mot bedre vitende, sier Nordahl.

Daglig leder ved Steinerskolen i Bærum, Øyvind Dyrvik, ønsker ikke å uttale seg om saken til VG.

Han ønsker ikke at VG legger frem Astrid Åseths historie for ham.

- Nei, jeg ønsker ikke det, fordi jeg uansett ikke kan gå inn i dette på grunn av taushetsplikten. Dessuten har jeg kun vært leder her i et halvt års tid, sier Dyrvik.

Heller ikke tidligere daglig leder Torgeir Smit, ønsker å uttale seg om Astrid Årseths historie fra Steinerskolen i Bærum.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks