Hovedinnhold

Steiner-høyskolen: - Har ingenting å skjule

Kunnskapsministeren krever svar innen en uke

Foto: Ill: Rudolf Steiners foredrag og lærebok i Oppdragelseskunst
Foto: Ill: Rudolf Steiners foredrag og lærebok i Oppdragelseskunst
(VG Nett) - Observasjon av barnets ytre trekk er uproblematisk. Det handler om å kunne skille mellom egne oppfatninger og det man faktisk ser, sier leder ved Steiner-høyskolen Marianne Tellmann.

Denne saken handler om:

FAKTA RUDOLF STEINER

** Ifølge Rudolf Steiners foredrag og lærebok i Oppdragelseskunst, er det en klar sammenheng mellom de fire typene temperament og barns kroppsformer.
*Ut fra grundige iakttakelser av elevers kroppsformer kan lærere i Steinerskolene se følgende koblinger mellom elevenes kroppstype og personlighet eller temperament, hevdet han.

VG kunne torsdag avsløre at Steinerskolen mener kroppen avslører personligheten, og at lærere ved steinerskolene instrueres til å se spesielt etter elevenes ytre trekk.

Om våren i 1. studieår skal studentene rette sin oppmerksomhet mot barnets ytre trekk, heter det i praksishåndboken studentene får utlevert.

Tips oss om denne saken!

I dag sendte Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (Sv) skolen et brev med krav om svar innen 10.april.

Les hele brevet her (PDF)

Solhjell er sjokkert over praksisen. Han vil ha alle fakta på bordet om motivet bak elev-iakttakelsene.

VG-debatt:Her diskuterer leserne skole og utdanning

Fredag har Solhjell innkalt Utdanningsdirektoratet til et møte for å diskutere hvordan saken skal håndteres.

Hva mener du om praksisen med å vurdere elevers utseende? Si din mening nederst i saken!

- Bare en liten del

KREVER SVAR: Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (Sv). Foto: Magnar Kirkenes
KREVER SVAR: Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (Sv). Foto: Magnar Kirkenes

Kroppstypene på bildet øverst i artikkelen viser fire hovedgrupper av barn. Skissene er hentet fra Rudolf Steiners lære om Oppdragelseskunst.

I likhet med lærer Gerd Eva Valøen, som er ansvarlig for praksishåndboken, mener Marianne Tellmann at oppfordringen om å vurdere elevenes ytre trekk er en god øvelse for studentene.

- Observasjonsoppgavene er én liten del av arbeidet i de fem praksisperiodene. Første oppgave går ut på å male et respektfullt portrett, med ord, av hvordan barnet ser ut, beveger seg, ser seg rundt. De neste oppgavene handler mer om språk, arbeid, interesser, sosiale relasjoner også videre, sier Tellmann til VG Nett.

Så dere mener ikke at kroppsform viser personligheten til elevene?

- Nei, dette vet jeg med sikkerhet. Det er en feilaktig vurdering av vårt undervisningsopplegg.

(Saken fortsetter under bildet)

Skal svare

- GOD METODE: Gerd Eva Valøen ved lærerutdanningen på Steinerhøyskolen i Oslo. Hun står ansvarlig for en praksishåndbok der studentene gjennom et helt semester skal se etter rent ytre trekk hos elevene. Foto: Marte Vike Arnesen
- GOD METODE: Gerd Eva Valøen ved lærerutdanningen på Steinerhøyskolen i Oslo. Hun står ansvarlig for en praksishåndbok der studentene gjennom et helt semester skal se etter rent ytre trekk hos elevene. Foto: Marte Vike Arnesen

Høyskolen sier de har alle hensikter om å svare åpent på spørsmålene fra Solhjell.

- Vi skal med glede oppfylle kunnskapsministerens ønske. Denne setningen har stått i praksishåndboken i flere år, og vi har aldri tenkt over at det er en dårlig formulering, sier Tellmann.

- Virker fremmed

Metoden har hittil vært helt ukjent for både Kunnskapsdepartementet, tilsynsmyndigheter og eksperter i pedagogikk, som alle reagerer kraftig på praksisen.

- Dette virker veldig fremmed, sier professor i pedagogikk ved Lærerutdanningen i Volda, Peder Haug til VG i dag.

Ifølge Marianne Tellmann er målet med å observere barn å legge til rette for god læring og trivsel for hver elev.

- Da må vi øve oss på å skjelne mellom hva vi sanser, hva vi beskriver av det vi sanser - utvelgelse - og hvordan vi reflekterer over hva vi sanser. Den første observasjonsoppgaven egner seg aller dårligst til å tolke, for vi kan ikke vite noe om et barns indre ved å beskrive hvordan det ser ut. Men den egner seg godt til å skjerpe sansene, bli interessert i elevene og bli obs på egne forhastede eller forutinntatte slutninger, sier hun.

-Vil vurdere formuleringen

Steiner-høyskolen innrømmer at formuleringen i praksishåndboken kan oppfattes som uheldig, men fastholder overfor VG at øvelsen er god.

- Vi vil selvfølgelig vurdere formuleringen på nytt. Vi har ingenting å skjule overfor VG eller andre. Å komme trekkende med et hundre år gammelt sitat og koble det til noe vi driver med i dag, blir helt feil. Dette handler om den første lille oppgaven og står ikke isolert i forholdt til resten av undervisningen, sier Tellmann.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks