Hovedinnhold

Rom-barn borte fra skolen hver tredje dag

PRØV HJEMMESKOLE: Førsteamanuensis Christian Beck ved pedagogisk forskningsinstitutt ved UiO, mener hjemmeundervisning kan være et bra alternativ for flere av rom-barna. Foto: NILS BJÅLAND Foto:
PRØV HJEMMESKOLE: Førsteamanuensis Christian Beck ved pedagogisk forskningsinstitutt ved UiO, mener hjemmeundervisning kan være et bra alternativ for flere av rom-barna. Foto: NILS BJÅLAND Foto:
I Oslo har rombarn et enormt ugyldig fravær fra skolen. I snitt er de borte hver tredje skoledag.

Denne saken handler om:

Det viser den siste tilgjengelige fraværsoversikten fra Utdanningsetaten i kommunen for skoleåret 2009/2010, melder NRK.

Hovedgrunnen til det store fraværet er at romfolket, (tidligere omtalt som reisende) er at familiene er på reise fra store deler av sommerhalvåret - også ut over skolenes sommerferie.

Naving

Skoleforskere er uenige om hvor alvorlig dette fraværet er.

- Disse barna er nødt til å bli tapere, og NAV vil trolig bli deres arbeidsgiver på livstid, sier pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo (UiO) til NRK.
Førsteamanuensis i pedagogikk, Christian Beck ved UiO er ikke enig.

- Hjemmeundervisning er et godt alternativ for mange av disse barna. Jeg synes samfunnet kan tjene på en liberal behandling av disse få barna dette gjelder, sier Beck til VG.
Han har forsøkt å finne tallet på barn som ikke fanges opp av grunnskoletilbudet i Oslo. Det dreier seg trolig om flere hundre barn, i følge Christian Beck.

Kunnskapshull

Blant romfolket er det ca. 70 elever som er registrert som elever i grunnskolen i Oslo. Utdanningsetaten er bekymret for at så mange er borte fra skolen så ofte.

- Rombarna får enorme kunnskapshull og det gir lav motivasjon for videre skolegang, sier avdelingsdirektør Margaret Westgaard i Oslo kommunes utdanningsetat til NRK.

Kommunen varsler barnevern og NAV dersom barna oppholder seg her i landet og ikke kommer på skolen.

Hun minner om at dersom hjemmeundervisning er et alternativ, så må det godkjennes av kommunen.

Krever skjerping

FORELDRENE HAR ANSVAR: Skolebyråd Torger Ødegaard (H) i Oslo. Foto: ESPEN BRAATA/VG
FORELDRENE HAR ANSVAR: Skolebyråd Torger Ødegaard (H) i Oslo. Foto: ESPEN BRAATA/VG

Skolebyråd Torger Ødegaard (H) i Oslo sier rett ut til VG Nett at det er foreldrene som har hovedansvaret for fraværet.

- Vi bruker i Oslo kommune enorme ressurser på rombarna. Vi har 80.000 elever totalt i Oslo-skolen. Ingen enkeltgruppe bruker vi mer ressurser på enn disse ca. 70 elevene. Det er sterkt beklagelig at ikke foreldrene tar ansvar for å få barna til skolen, sier Ødegaard til VG Nett.

Han legger til at det er umulig å snakke om denne saken uten å plassere hovedansvaret hos foreldrene.

- Her er det rett og slett foreldrene som må skjerpe seg av hensyn til sine egne barn. Å skaffe seg utdanning og ferdigheter som lesing, skriving og regning er helt essensielt for alle barn i Norge. Derfor har vi heller ikke gitt opp å få opp skoledeltakelsen blant disse barna, sier skolebyråden.

Mangler skoletradisjon

Det norske romfolket har gjennom mange år ikke hatt noen tradisjon for å gå på skole og utdanne seg.

- Det er ikke så nøye med skolen, for de voksne har heller ikke gått på skolen, beskriver lærer og veileder ved Romtiltaket, Sima Millon.

Dette er bakgrunnen for at hjemmeundervisning i regi av foreldre neppe er noen god løsning, i følge professor Stein Erik Ulvund.

Han minner om at blant denne lille minoriteten i det norske samfunnet har folk vært analfabeter i generasjoner.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks