Hovedinnhold

Mattekrise

TØNSBERG (VG) Kunnskapsnivået i matematikk blant førsteårs-studenter er rekorddårlig. Lærerstudenter sliter blytungt med elementær grunnskolematte.

Denne saken handler om:

Det viser den største matematikkundersøkelsen som er gjennomført i Norge på dette nivået. 4180 studenter ved 22 norske universiteter og høyskoler er testet.

- Matematikkfaget i norsk skole befinner seg i en alvorlig krise. Resultatene viser dramatiske brister i elementære matteferdigheter og kunnskaper hos store studentgrupper, advarer professor i matematikk ved NTNU og leder i Norsk Matematikkråd, Johan Aarnes.

Bommer grovt

Matematikkrådet står bak undersøkelsen, som viser at spesielt studentene som startet på lærerhøyskolene sist høst bommer grovt i sine oppgavesvar.

Lærerspirene som skal undervise fremtidige elever i matematikk, svarer selv feil på tre av fem oppgaver på grunnskolenivå!

Studentene innen økonomi og administrasjon ved høyskolene klarer bare halvparten av oppgavene i matematikkundersøkelsen.

Samlet for alle i undersøkelsen var snittet på 31 rette svar på 52 oppgaver. Det tilsvarer 40 prosent feil, eller gale svar på to av fem oppgaver.

- Det gir grunn til uro at studenter som begynner på de mest matematikkrevende kursene ved universiteter og høyskoler ikke har kontroll på grunnskolens pensum, varsler de to som utarbeidet detaljene i undersøkelsen, Anne Rasch-Halvorsen og Håvard Johnsbråten ved Høgskolen i Telemark.

De spør rett ut om det er mulig å bringe studentene opp på et faglig nivå som gjør dem kvalifiserte til å undervise på alle klassetrinn i grunnskolen.

Ond sirkel

Professor Johan Aarnes er også alvorlig redd for hvilke følger lærerstudentenes elendige matte-kunnskaper får for fremtidige elever i grunnskolen.

- Dette er en ond sirkel. Vi får lærere uten elementær kunnskap som underviser fremtidens elever, sier Aarnes til VG. Han er rett og slett ille berørt over det lave nivået. Aarnes gruer seg til den dagen dagens seniorlærere blir pensjonerte.

- Da er krisen virkelig et faktum, og jeg ser ingen løsning på den, innrømmer han.

Aarnes er spesielt frustrert på jentenes vegne. Undersøkelsen viser at jenter gjør det dårligere enn gutter på alle nivåer og i alle grupperinger. Dette er helt i samsvar med tidligere resultater fra mindre omfattende undersøkelser.

- Hvorfor er kvinnelige studenter så svake i matematikk?

- Min oppfatning er at matematikkundervisningen ofte støter jenter bort og at faget favoriserer gutter. Mange av oppgave-eksemplene er hentet fra gutters verden. Faget er for konkurranseorientert, og jenter er ikke så interessert i å konkurrere som gutter er, svarer Johan Aarnes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks