Hovedinnhold

Matteeksamen en katastrofe

** Eksperter: Nedslående nivå i matte

IKKE OVERRASKET: Gro Elisabeth Paulsen i Lektorfaget sier elevene kan for lite matte når de går ut av ungdomsskolen. Foto: Krister Sørbø, VG
IKKE OVERRASKET: Gro Elisabeth Paulsen i Lektorfaget sier elevene kan for lite matte når de går ut av ungdomsskolen. Foto: Krister Sørbø, VG
På avsluttende eksamen fikk 78 prosent av elevene karakteren 3 eller dårligere i matte. Tre av ti elever strøk.

Denne saken handler om:

FAKTA: Karakterskalaen

6: Eleven har «framifrå» kompetanse i faget.

5: Eleven har «mykje god» kompetanse i faget.

4: Eleven har «god» kompetanse i faget.

3: Eleven har «nokså god» kompetanse i faget.

2: Eleven har «låg» kompetanse i faget.

1: Eleven har «svært låg» kompetanse i faget.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Det viser rapporten om forhåndssensuren i matematikk for andreklasse i videregående skole (VG2) fra Utdanningsdirektoratet. Forhåndssensur er uttrekk av rundt 750 eksamensbesvarelser og gir et godt bilde av totalresultatet.

Snittkarakteren var 2,5. Det regnes som svært lavt.

- Det har kommet inn kommentarer fra 25 sensorer. Ut fra kommentarene var arbeidsmengden for stor og vanskegraden for høy, ifølge sensorrapporten.

Vil avvente

Men dette er ikke inntrykket fra Utdanningsdirektoratet, som har ansvaret for alle eksamener i skolen.

- Ifølge vår matematikkansvarlig er det ikke noe spesielt i oppgavene som tilsier at denne eksamen skulle gi dårlig resultat, men vi kan ikke si noe konkret om denne eksamen før sensuren er klar, sier kommunikasjonsrådgiver Trine Oskarsen i Utdanningsdirektoratet til VG.

Fellessensuren faller 20. og 21. juni.

- Nedslående

Både foreldre, lærere og elever har de siste dagene brukt karakteristikker som «katastrofeeksamen» og «skandale-resultat» om eksamen i matematikk S1, som faget heter.

- Dette er et nedslående og bekrefter alle dårlige varsler våre medlemmer har kommet med de siste 10-15 årene. Lektorer i videregående sier at altfor mange elever kan for lite matematikk når de kommer fra ungdomsskolen, sier leder Gro Elisabeth Paulsen i Lektorlaget til VG.

Hun mener lærerne i videregående skole har for kort tid på seg til å løfte matematikknivået til elevene.

Gammeldags

Det er Erik Sanne, leder i Landslaget for matematikk, enig i.

- Det skjer mye spennende på undervisningsfronten, men innenfor matematikk foregår undervisningen fortsatt på samme måte som da jeg gikk på skolen. Ja, til og med da mine foreldre gikk der, sier han.

Sanne vil imidlertid ikke svartmale situasjonen.

- Jeg har ikke sett oppgaven, men det er ting som tyder på at denne var spesielt vanskelig, sier Sanne.

- Slapp holdning

Eleven Peder (18) ved en videregående skole i Oslo, tok selv denne matteeksamenen. Han er ikke enig i at oppgavene var spesielt krevende.

- Jeg tror det dårlige resultatet skyldes lavt kompetansenivå i matte. Mange har en slapp holdning og følger knapt med i timene. Et karaktersnitt på 2,5 er ikke overraskende for meg, sier Peder som helst ikke vil oppgi sitt etternavn. Selv er han rimelig trygg på å oppnå toppkarakter (6) på sin eksamen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks