Hovedinnhold

Lokket studenter for 59 millioner

... men en av tre søkere var ukvalifisert

PUNGER UT: Forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland (SV) går god for en regning på 59 millioner kroner. Foto: Scanpix
PUNGER UT: Forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland (SV) går god for en regning på 59 millioner kroner. Foto: Scanpix
Regjeringen punget ut 59 millioner kroner for å få flere til å søke lærerstudier. Men 37 prosent av søkerne var sjanseløse til å bli tatt opp som studenter.

Denne saken handler om:

Mange studieplasser sto sist fredag fortsatt ledige etter at det nye studieåret startet for flere uker siden.

- Vi må spørre oss om så mye penger på en offentlig finansiert reklamekampanje heller kunne ha vært pløyd direkte inn i skolen for å gjøre selve læreryrket enda mer spennende, sier leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag.

Les også kommentar av Erna Solberg: De beste lærerne gir den beste skolen

Hun registrerer at det i hele landet i år var 112 flere som hadde søkt grunnskolelærer-utdanning, sammenlignet med i fjor.

Det er en svakere søknadsutvikling enn på flere andre studier som ikke har fått tildelt flere titall millioner kroner til kampanjer.

«Tidenes reklamekampanje»

Det er regjeringen, eller Kunnskapsdepartementet som tar hele regningen for de storstilte kampanjene «Gnist» og «Har du det i deg?». De omtales som tidenes reklamekampanje fra myndighetenes side.

Les også: Her er det vanskeligst å få studieplass

Til sammen 59 millioner kroner er satt av for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene og bedre omdømmet til lærer- og førskolelæreryrket.

Også lærernes største organisasjon, Utdanningsforbundet, er kritisk til pengebruken.

HÅVER INN: PR-rådgiver Hans Geelmuyden og selskapet Geelmuyden.Kiese er regjeringens samarbeidspartner i tidenes rekrutteringskampanje for offentlig sektor. Foto: Scanpix
HÅVER INN: PR-rådgiver Hans Geelmuyden og selskapet Geelmuyden.Kiese er regjeringens samarbeidspartner i tidenes rekrutteringskampanje for offentlig sektor. Foto: Scanpix


- Vi hadde håpet at den store innsatsen for å friste flere inn i læreryrket hadde fått større effekt, sier nestleder Ragnhild Lied til sitt eget fagblad, Utdanning.

Kunnskapsdepartementet har opprettet et eget sekretariat for kampanjene. I tillegg er PR-byrået Geelmuyden. Kiese og reklamebyrået Try/Apt engasjert for å utvikle kampanjene.

Departementet har også deltatt på utdanningsmesser med blant andre lærerkjendisen Håvard Tjora og kjøpt egne undersøkelser og statistikk fra Statistisk sentralbyrå for flere hundre tusen kroner.

Kampanjene har hittil vunnet flere reklame- og kampanjepriser.

Tviler på effekten

Men nå er det flere som flere stiller spørsmål ved den virkelige effekten av tiltakene.

- Jeg får reaksjoner fra lærere og lektorer som er skeptiske. Så mye penger på en reklamekampanje som dette viser vel at man hittil har drevet en feilslått politikk for å rekruttere nok lærere, sier Gro Elisabeth Paulsen.

Mer enn en av tre søkere til lærerstudiene i kampanjeperioden, har vært sjanseløse til å bli tatt opp som studenter.

Av 11487 søkere som har hatt lærerstudiet som førsteprioritet de siste tre årene, har over 4316 søkere vært ukvalifiserte, viser tall fra Samordna opptak. Det tilsvarer 37 prosent ukvalifiserte søkere de tre siste årene.

Stor jobb for GK

- Kampanjen for å rekruttere lærerstudenter er et av våre største og viktigste oppdrag, sier direktør Andreas Wabø i Geelmuyden. Kiese til VG.

Han understreker at hans selskap ikke stikker av med hele kampanjepotten på 59 millioner kroner, uten at han vil fortelle hva PR-byrået tjener på jobben. Wabø mener kampanjen har oppnådd ønsket effekt.

- Søkertallene har økt med 40 prosent fra årene før kampanjen startet. Det er vi storfornøyde med, sier Wabø.

Statsråden: Dette er en suksess

Høyere utdanningsminister Tora Aasland (SV) føler seg trygg på at pengene som brukes på rekruttering av søkere til lærerstudiene, er vel anvendte kroner.

- Jeg vil med rak rygg og stolthet si at satsingen på dette har gitt lærerrekrutteringen et løft og yrket en hevet status. Gnist-kampanjen legger til rette for at får flere gode lærere i årene fremover, sier Aasland.

Les også: Solberg: - Statushopp for lærerne gir bedre skole

Hun forsvarer at det brukes 59 millioner kroner på kampanjen.
-Dette har hittil gitt meget gode resultater. Dette er en suksess. Stadig flere søker seg til lærerutdanningene. Derfor bruker vi nå 39 millioner kroner på rekruttering av flere lærerstudenter og førskolelærerstudenter i tillegg til 20 millioner som hittil er brukt, svarer Aasland.

- Hvordan ser du på at over en av tre søkere er ukvalifisert i utgangspunktet?

- Det er færre som ikke er kvalifisert til lærerstudier enn til andre sammenlignbare profesjonsutdanninger.

- Det er fremdeles rift om å komme inn på lærerstudiene etter at vi har lagt listen på et nivå som regjeringen er enig om. Vi må ha søkere med en visst karakter-minimum, svarer Aasland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks