Hovedinnhold

Lager egne PC-spill i matte- og norsktimene

Programmering = matte * Historiefortelling = norsk * Design = kunst og håndverk * Spillspråk = engelsk

FULL KONSENTRASJON: Ingen problemer med arbeidsro når åttendeklassingene Jan Lobacz, Sebastian Nielsen og Akin Kamber programmerer sitt eget dataspill. Kontaktlærer Hilde Omholt (34) er imponert over nivået.
FULL KONSENTRASJON: Ingen problemer med arbeidsro når åttendeklassingene Jan Lobacz, Sebastian Nielsen og Akin Kamber programmerer sitt eget dataspill. Kontaktlærer Hilde Omholt (34) er imponert over nivået.
KONGSBERG (VG) Her er en skole som treffer elevene på hjemmebane. De lager egne PC-spill som en del av fire skolefag.

VG følger

- Vi guttene er nok mer opptatt av action og skyting enn jentene. Men jentene er flinkere til å skape en historie, sier Jan Lobacz (13).

Han og kompisene Sebastian Nielsen (13) og Armin Kamber (14) er enige om at de aldri før har konset bedre om noen aktivitet på skolen.

Programmerer en robot

- Man blir liksom sugd inn i dette. Vi programmerer en robot. Ofte møtes vi hjemme hos hverandre for å jobbe med spillet. Det gjør vi ikke så ofte når vi skal gjøre andre lekser, sier guttene til VG.

57 elever på Skrim ungdomsskole er med på prosjektet. Egentlig har de både matte, engelsk, norsk og kunst og håndverk når de jobber med å utvikle spillet.

- De får opplæring og trening i disse fire fagene ved å jobbe med dette, sier kontaktlærer Hilde Omholt (34). Hun er ingen spillekspert selv, og må tåle at flere av elevene kan mer enn henne. Men hun legger til rette - og lar elevene vurdere hverandres resultat.

Spiller en del

Det er dørgende stille i timen. Når noen først snakker så er det gjerne en detalj i spillet som skal rettes på.
De tre guttene som VG snakker med bruker minst to timer på PC-spill, Playstation eller X-box-spill hjemme hver dag.

De har ikke noe navn på sitt nye, egenutviklede spill ennå. Missionaire Godim er et forslag. Men de er ikke helt enig om navnevalget.

- Vi har brukt ganske mye tid på dette. Det dreier seg nok om et par uker i strekk til sammen.

- Hjemme er det vel lov å drikke cola foran PC-en også?

- Ja, det blir både en del cola og godteri når vi møtes, svarer Armin Kamber.

Fremtidig spillutvikler?

Sebastian har en drøm om å jobbe med spillutvikling en gang.

- Det er gøy å jobbe med dette. Kanskje jeg skal satse på å jobbe i spillindustrien en gang, sier Sebastian.

- Det kreves tankekraft og kreativitet for å lage et bra spill, sier guttene.

De tre er glade for å ha en lærer som ser alt arbeidet som ligger bak.

- Vårt spill handler om å skaffe et stoff som heter godium, som er et magisk stoff. Alt dreier seg om å skaffe dette stoffet ute i verdensrommet. I jakten på dette stoffet møter spilleren en masse motstand - som må utryddes. Spilleren kan komme seg gjennom tre nivåer ved å finne det magiske stoffet på hvert nivå.

Kan ofte mer enn læreren

Rektor Bjørn Hervik (61) har 37 år bak seg i skolen. Han innrømmer at spillverdenen er ganske ukjent for ham. Men han ser læringseffekten av å sette i gang elevene med å lage egne spill.

- Det er heldigvis slutt på at læreren må være et orakel. Likevel kan en lærer hjelpe elevene med å få til dette, sier Hervik.

Både kunnskapsminister Kristin Halvorsen, fremstående pedagoger og flere forskere har sagt at de mener dataspill har mye for seg i skolen. Spesielt i mattefaget kan spill være et nyttig verktøy, mener Halvorsen.

Eksperter på spill er ikke redd for at spill i undervisningen vil føre til at noen elever bruker for mye tid på spill.

Noen vil kutte ned på spillingen

- For de fleste vil det ikke innebære noe problem at de bruker mye tid også på skolen til spill. I utgangspunktet er det positivt at skoler integrerer skolefag i et spillprosjekt som dette. Men man må være obs på om det er noen av elevene som sliter - og for eksempel vil kutte ned på spillingen sin, sier professor Rune Mentzoni ved Universitetet i Bergen.

På Skrim ungdomsskole er elevene oppslukt av å lage egne spill.
Også jentene dyrker frem sine spill-løsninger, selv om dataspill ofte er en guttegreie.

- Vi vil vise at vi er like gode på spillutvikling som guttene, sier Lene Martinsen (13) og Emilie Amundsen (13).

De har utviklet spillet TARDIS (Time and related dimension in space). Det handler i korte trekk om en robot som har falt ut av en tidsmaskin i verdensrommet - og dennes kamp for å komme tilbake til tidsmaskinen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer