Hovedinnhold

Kunnskapsministeren: – Vi har en forskjellsskole

•  Nasjonale prøver viser store variasjoner mellom kommunene
• Regjeringen vil innføre minstestandarder i elevenes læring

<p>SKREMT AV SPRIKET: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil jobbe for at skoler som presterer i toppen og bunnen på de nasjonale prøvene skal komme nærmere hverandre.</p>

SKREMT AV SPRIKET: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil jobbe for at skoler som presterer i toppen og bunnen på de nasjonale prøvene skal komme nærmere hverandre.

Foto: Terje Bringedal, VG
– Det er enorme forskjeller som kommer til syne, dessverre, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) når han gransker regne- og skriveferdighetene for 8.klassinger.

• En gjennomgang av de nasjonale prøvene i regning og lesing, for 8.klassinger sist høst, viser at resultatene varierer mye fra kommune til kommune. Det fremgår av en oversikt fra Kunnskapsdepartementet.

• Nå vil regjeringen innføre minstestandarder i elevenes læring - for å løfte kommunene med svakest resultater.

Les også: Oslo - fylket med høyest nivå på nasjonale prøver

Nasjonal prøve 8.trinn lesing

TOPP:

Hvaler kommune 54 poeng

Gulen kommune 54

Bjugn kommune 54

Sogndal kommune 54

Lunner kommune 54

Asker kommune 54

Bærum kommune 54

Sirdal kommune 53

Samnanger kommune 53

Sørfold kommune 53

Askvoll kommune 53

Odda kommune 53

Oppegård kommune 53

Oslo kommune 53


BUNN:

Lom kommune 45 poeng

Rennebu kommune 45

Sande (M. og R.) kommune 45

Midsund kommune 45

Gjemnes kommune 45

Åfjord kommune 45

Marker kommune 45

Vadsø kommune 45

Vardø kommune 44

Vågå kommune 44

Nore og Uvdal kommune 43

Hitra kommune 43

* Resultatene på nasjonale prøver blir offentliggjort med et nasjonalt gjennomsnitt på 50 skalapoeng.

* Bare kommuner med over 20 elever på klassetrinnet er med i oversikten. Denne gruppen utgjør 78 prosent av alle norske kommuner.

(Kilde: Skoleporten, Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet)

Mens kommuner som Sogndal (Sogn og Fjordane), Lierne (Nord-Trøndelag), Høyanger (Sogn og Fjordane) og Bærum (Akershus) ligger på 54 og 55 poeng i snitt på den nasjonale prøven i regning, havner Sauherad (Telemark), Karasjok (Finnmark) og Nore og Uvdal (Buskerud) mellom 11 og 15 poeng under.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener forskjellene er altfor store. 

En illustrasjon

– Listene som VG viser i dag, er en illustrasjon på hvor store forskjellene er i Skole-Norge. Det er enorme forskjeller som kommer til syne, dessverre, sier Røe Isaksen og legger til.

– Samtidig vil jeg understreke at nasjonale prøver ikke gir det hele og fulle bildet på skoleforskjellene i Norge. Vi må også se på flere faktorer, som læringsmiljø, standpunktkarakterer og ikke minst utviklingen over tid, presiserer Røe Isaksen.

Les ogsåResultatene fra sist høst (ekstern lenke)

Nå varsler han en omfattende stortingsmelding neste år som skal være tydelig på at skolen utgjør en faktor for å redusere de forskjellene som resultatene vitner om.

Det snakkes ofte om enhets- og likhetsskolen i Norge. Men det er store- og økende forskjeller både mellom elevene og skolene. På mange måter har vi en forskjellsskole, sier skolestatsråden til VG.

Han er opptatt av å få med kommunene, skolene og skolelederne på å løfte de mange elevene som sjelden eller aldri når kompetansemålene.

Les også: Lærere fikk nok av prøvepress - sluttet

– Det er mellom 60.000 og 100.000 elever som ikke får med seg den læringen de skal. Det er for mange kommuner i Norge som ikke har en skolepolitikk. De har et skolebudsjett og en skolestruktur, men de diskuterer nesten aldri innholdet i skolen, anklager Røe Isaksen.

<p>SKOLESJEF: Sten Tore Svennes i Nore og Uvdal kommune.<br/></p>

SKOLESJEF: Sten Tore Svennes i Nore og Uvdal kommune.

Foto: Privat

Nore og Uvdal

Nasjonal prøve 8. trinn regning

TOPP:

Lierne kommune 55 poeng

Jølster kommune 55

Høyanger kommune 55

Lærdal kommune 54

Stranda kommune 54

Sogndal kommune 54

Bærum kommune 54

Hyllestad kommune 53

Finnøy kommune 53

Askvoll kommune 53

Sør-Fron kommune 53

Andebu kommune 53

Odda kommune 53

Førde kommune 53

Oppegård kommune 53

Asker kommune 53

Oslo kommune 53

BUNN:

Kautokeino kommune 45

Gjemnes kommune 45

Gol kommune 45

Marker kommune 45

Porsanger kommune 45

Vadsø kommune 45

Spydeberg kommune 45

Sør-Odal kommune 45

Vikna kommune 44

Sauherad kommune 43

Karasjok kommune 41

Nore og Uvdal kommune 40

* Resultatene på nasjonale prøver blir offentliggjort med et nasjonalt gjennomsnitt på 50 skalapoeng.

* Bare kommuner med over 20 elever på klassetrinnet er med i oversikten. Denne gruppen utgjør 78 prosent av alle norske kommuner.

(Kilde: Skoleporten, Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet)

Skolesjef Sten Tore Svennes i Nore og Uvdal kommune, vedgår at de har en betydelig jobb å gjøre for å løfte elevenes resultater.

– Jeg kan nok si såpass at mye tyder på at det har vært manglende oppmerksomhet om resultater på skolene våre. Men nå er vi i gang med å undersøke- og reflektere over hvorfor det har vært slik, forsikrer Svennes.

Han har en gjennomsnittlig gruppestørrelse på 12 elever, og en ressursituasjon de fleste skolesjefer kan misunne ham. Men resultatene kunne absolutt vært bedre, vedgår Svennes.

Sogndal

<p>REKTOR: Kjetil Sønnesyn på Kvåle skule i Sogndal kommune.<br/></p>

REKTOR: Kjetil Sønnesyn på Kvåle skule i Sogndal kommune.

Foto: Privat

På vestsiden av fjellene sitter rektor Kjetil Sønnesyn på Kvåle skule i Sogndal og forsøker å forklare hvorfor elevene hans er helt i toppen av resultatlisten på de nasjonale prøvene både i lesing og regning. Han omtaler elevene som generelt veldig lærevillige.

– Vi har lenge hatt et spesielt fokus rettet mot kjernefagene. Dessuten har vi over tid hatt faglig dyktige og stabile lærere i skolene våre. Det betyr nok mye. Vi nyter godt av at det er lærerutdanning i kommunen, og vi har ofte lærerstudenter som praktiserer i skolene. Noen av dem får senere jobb her, sier rektoren på den største ungdomsskolen i Sogndal.

Han understreker at skolen ikke driver med øve-prøver eller driller elevene før de nasjonale prøvene.

Mangler fagmiljø

Mens Sogndal har egen lærerutdanning og et bredt og levende lærermiljø i fotballbygda, er ikke fjellkommunen i Buskerud preget av det.

– Små kommuner som det vi er, lider nok litt av at vi ikke har noe bredt fagmiljø blant lærere, sier skolesjefen i Nore og Uvdal. Han startet i jobben for kun ni måneder siden, og mener det kun kan gå oppover.

Svennes har sans for regjeringens varslede satsing på et system med minstestandarder i kjernefagene for kommunene.

  – En minstestandard med sikte på å finne riktige verktøy for å løfte kommuner som vår, har vi ingenting imot så lenge det ikke blir en gapestokk for kommuner og skoler med lave poengsummer, sier Svennes.

Hverken rektoren i Sogndal eller skolesjefen i Nore og Uvdal mener gruppestørrelser eller lærertetthet spiller en avgjørende rolle for resultatene på de nasjonale prøvene.

– Minst er ikke best

Det er kunnskapsministeren rørende enig med dem i.

– Det er ikke sånn i skolenorge at de skolene med minst klasser har best resultater. Det er heller ikke sånn at bare klassene blir mindre så vil elevene lære mer. Den viktigste diskusjonen er hvordan de som ansettes skal brukes på en best mulig måte, sier Røe Isaksen.

Til tross for et stadig påtrykk for å innføre en nasjonal norm for lærertetthet og gruppestørrelser, avvises det av skolestatsråden.

– Jeg er først og fremst mot en nasjonal lærernorm. For eksempel i Oslo har man valgt å ha flere timer enn flere lærere. Det er all grunn til å tro at elever som henger etter i skoleløpet kan ha godt av ekstra intensivopplæring i perioder. Da må man ha flere lærere som jobber målrettet med dette. Men jeg advarer mot dem som sier at det eneste man trenger er flere ressurser, sier Røe Isaksen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks