Hovedinnhold

Elevblanding ble stoppet

Fryktet å bli en minoritet

MØTTE MOTBØR: Rektor Jan Moen ved Fjell skole. Foto: Marte Vik Arnesen/ VG
MØTTE MOTBØR: Rektor Jan Moen ved Fjell skole. Foto: Marte Vik Arnesen/ VG
DRAMMEN (VG) Etnisk norske foreldre fryktet at barna deres ble en språklig minoritet. Nå har rektor stoppet en planlagt blanding av elevene.

Denne saken handler om:

- Vi må ikke få et system der elever fanges i en felle hvor de blir nødt til å gå i klasser der de blir en norskspråklig minoritet, sier Jon Bertelsen til VG.

Han er forelder til en elev i 3. klasse på Fjell skole i Drammen. Mer enn tre av fire elever på skolen har minoritetsspråklig bakgrunn.

Les også:Høyre vil premiere kommuner med gode skoler

Bertelsen gikk ut i Drammens Tidende i forrige uke og var krystallklar på at han vil bytte skole umiddelbart dersom rektor gjorde alvor av planene om å splitte opp datterens klasse. Denne klassen har forholdsvis mange elever med norsk bakgrunn.

Tredje generasjon

Rektor Jan Moen ved Fjell skole har de senere årene opplevd at flere foreldre med etnisk norsk bakgrunn har flyttet sine barn fra skolen.

Les også:Psykolog: Fravær i skolen forplanter seg til jobb

Han har nå endret sine egne planer om å oppløse klassen med flest etnisk norske elever og spre elevene på de tre andre klassene på tredje trinnet.

- Fraflyttingen gjør at vi må ned fra fire til tre klasser på 3. trinnet. Det må vi gjøre uansett. Vi mente vi kunne gjøre det nå midt i skoleåret. Men prosessen i forkant var ikke god nok, erkjenner rektor Jan Moen.

Han stiller spørsmål om når elever med etnisk minoritetsbakgrunn kan kalle seg norske. På hans skole er det elever som er etterkommere etter både andre- og tredje generasjons innvandrere.

I samme situasjon

Loveleen Brenna er leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen. Hun peker på at barna med etnisk norsk bakgrunn på Fjell skole nå havner i samme situasjon som det barn med minoritetsbakgrunn gjør på skoler over hele landet - med unntak av flere skoler i Oslo øst.

- Og det reiser spørsmålet om hva det betyr å være en minoritet, sier hun.

- Forutsetningen for at det skal være en positiv opplevelse å være en minoritet er å bli behandlet likeverdig - det vil si at du blir sett på som en ressurs. Det er majoriteten som har makten til å definere hva som er rett og galt, og det føler mange minoritetsbarn på kroppen. Jeg tror det er dette faren på Fjell skole frykter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks