Hovedinnhold

Brokollapsen ved nye E6:

Sjåføren som kjørte over broen da den kollapset: – Klarer så vidt å røre meg

<p>RYGGSMERTER: Arild Magne Båtberget (62) har ikke brukket noe, men forteller at han har kjempevondt i ryggen. Bildet er tatt etter at Båtberget kom hjem fra sykehuset.</p>

RYGGSMERTER: Arild Magne Båtberget (62) har ikke brukket noe, men forteller at han har kjempevondt i ryggen. Bildet er tatt etter at Båtberget kom hjem fra sykehuset.

Foto: Geir Olsen, VG
Arild Magne Båtberget (62) og lastebilen han satt i, falt mellom syv og åtte meter da den nye broen ved Sjoa kollapset idet han kjørte over den.

– Det går ganske bra med meg. Det var veldig dramatisk og ikke slikt som normalt skal skje, sier Arild Magne Båtberget på telefon til VG.

Han er daglig leder og sjåfør i Båtberget Transport AS, og satt inne i lastebilen som falt ned da den nyoppførte limtrebroen ved nye E6 kollapset da han kjørte over den onsdag ettermiddag.

Nå er han innlagt på Lillehammer sykehus med skader i ryggen.

– Jeg er stiv og støl, og klarer så vidt å røre meg. Det har gått bra med nervene, og det er ikke noe som er brukket, så jeg tror ikke jeg får permanente skader, sier Båtberget til VG.

Bakgrunn: Bro kollapset over nye E6 – tømmertransport falt ned

Ingen sjekk av flere broer

Han forteller at han ofte kjører i området hvor ulykken skjedde, men at det er første gang han kjørte over den aktuelle broen.

– Nå håper jeg de vil undersøke hva som har skjedd, og at de også undersøker de andre nye broene på strekningen, sier Båtberget.

Prosjektleder Øyvind Moshagen for E6 Biri-Otta i Statens vegvesen sier til VG at det ikke er noen grunn til bekymring for de andre nye broene på strekningen.

<p>SATT I BILEN: Arild Magne Båtberget satt i lastebilen som kjørte over broen da den kollapset. Nå er han på sykehuset med skader i ryggen, men ved godt mot.</p>

SATT I BILEN: Arild Magne Båtberget satt i lastebilen som kjørte over broen da den kollapset. Nå er han på sykehuset med skader i ryggen, men ved godt mot.

–  Vi har tatt en vurdering, og det er nå denne broen vi har i fokus. Det er ingen grunn til bekymring for de andre. Dette er også en litt annen type bro, sier han.

Fakta om Perkolo bru

** Beliggenhet: Sjoa / lokalvegbru over nye E6

** Brutype: Fagverksbru i tre

** Lengde: 49 meter

** Bredde: 5 meter

** Kjørefelt: 1

** Tålevekt: 65 tonn

Kilde: Statens vegvesen

Det er både eksperter fra rådgiverfirmaer og interne folk fra Statens vegvesen som skal undersøke den sammenraste broen.

Broen som knakk sammen er en såkalt fagverksbry, med en lengde på 49 meter. Broen var dimensjonert for en totallast på 65 tonn, og bilen til Båtberget veide cirka 31 tonn.

Les også: To brokollapser – ett prosjekteringsselskap

Leter etter årsaken

Ifølge Moshagen er det torsdag fortsatt for tidlig å si noe om årsakssammenhengen:

– Jeg håper årsaksbildet blir klart raskt, men foreløpig er det for tidlig å si noe. Nå setter vi alt inn på å finne det ut, sier han.

I dag er brueksperter fra Statens vegvesen, Reinertsen AS som har gjort de tekniske beregningene for brua, og Moelven Limtre som har levert og montert den, i gang med å undersøke hvordan dette kunne skje. Det er også innhentet andre grupperinger nå for selvstendig vurdering og analyse av situasjonen, opplyser Moshagen.

Han forteller at broen har gjennomgått en godkjennelsesprosess, og blitt inspisert i etterkant av montering.

– I prosjektfasen er det flere runder med delgodkjenning og endelig godkjenning, og vi får ikke bygge før absolutt alle avvik er lukket. Alle disse prosessene har vært greie på denne broen, og spesifikasjoner i kontrakten for bygging er fulgt til punkt og prikke. Nå vil granskingen vise hva som har skjedd, sier han.

En av dem som var til stede ved den kollapsede imtrebroen torsdag morgen, var direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS, selskapet som leverte limtrebroen, skriver NTB.

– Jeg er her for å være til disposisjon for dem som kommer. Det er opp til Vegvesenet hva som skjer videre, sier Abrahamsen som forteller at det første han tenkte da han fikk beskjeden om ulykken, var om noen var skadd eller omkommet.

– Vi vet foreløpig ikke hva som skjedde, men håper vi får noen svar i løpet av dagen, sier Abrahamsen.

Oppført i høst

Moshagen bekreftet da at det var Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen og de tekniske beregningene av broen.

– Jeg kan bekrefte at vi har prosjektert denne broen for Statens veivesen, men jeg kan ikke si noe mer enn det. Jeg må henvise til dem, sa administrerende direktør Erik Reinertsen til VG onsdag.

Reinertsen AS vedtok i 2014 en foretaksstraff på fem millioner kroner etter at en bro kollapset utenfor Leangen, der to mennesker mistet livet.

Limtrebroen ble satt opp i høst, og har vært i jevnlig bruk både fra entreprenøren og lokale grunneiere.

– Den går til et privat område. Entreprenøren har brukt den noe. Det er snakk om en ny bro, som også skulle stå der til allmenn benyttelse etter at anleggsarbeidet var ferdig, ifølge Moshagen.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet forklarer til VG at Statens vegvesen setter ut prosjektering av broer til eksterne firmaer.

– Denne er prosjektert av Reinertsen AS, som har et av de beste fagmiljøet på denne typen broer. Teknisk godkjenning og gjennomgang ble gjennomført av Statens vegvesen i mai 2014. Etter den tekniske godkjenningen ble levering og montering av broen lagt ut på anbud, og det gikk deretter til Moelven Limtre og entreprenør Implenia Aurstad, sier Vinje til VG.

Området rundt brua er nå sperret av så de som jobber med å finne årsaken, får gjøre sine undersøkelser i fred, opplyser Statens vegvesen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks