Hovedinnhold

Samferdselsministeren hastetillater monstervogntog

Lemper på reglene for å hjelpe treindustrien

TUNG LAST: For å spare penger, skal treindustrien få lov til å kjøre lengre og tyngre last. Her fra lasting av en tømmer-tilhenger på Borregaard. FOTO: LINN CATHRIN OLSEN
TUNG LAST: For å spare penger, skal treindustrien få lov til å kjøre lengre og tyngre last. Her fra lasting av en tømmer-tilhenger på Borregaard. FOTO: LINN CATHRIN OLSEN
LOEN (VG Nett) Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier ja til at ekstra lange og tunge tømmerbiler skal få trafikkere norske veier.

Denne saken handler om:

For at skognæringen skal slippe en ekstraordinær kostnadsøkning, tillater samferdselsministeren nå tømmerbiler helt opp til 24 meter og med en høyeste tillate last på 32 tonn på hengeren.

Samlet vil da vogntoget veie 56 tonn - og endringen iverksettes umiddelbart.

- Jeg forutsetter at tømmerbilsjåførene nå kjører forsvarlig, og at de er oppmerksomme på at de kjører en mastodont i trafikken, sier Arnstad til VG, under partiets landsmøte i Loen i Sogn og Fjordane.

Arnstad tillater nå de lengre tømmerbilene å kjøre på hele riksveinettet, men er åpen på at ikke alle veier i Norge vil tåle vekten av de større vogntogene. Hun overlater til fylkene å vurdere hvilke veier som ikke vil tåle den ekstra belastningen.

- Sjåførene må sjekke tåleevnen før de reiser. Jeg tar forbehold om at enkelte fylkesveier ikke tåler dette, og det må veieier avgjøre, sier Arnstad.

ÅPNER: Treindustrien i Norge sliter. Nå åpner samferdselsminister Marit Arnstad for at hvert vogntog kan frakte større lass. Her er Arnstad fotografert fra Senterpartiets landsmøtesal. Foto: Alf Vidar Snæland
ÅPNER: Treindustrien i Norge sliter. Nå åpner samferdselsminister Marit Arnstad for at hvert vogntog kan frakte større lass. Her er Arnstad fotografert fra Senterpartiets landsmøtesal. Foto: Alf Vidar Snæland


- Dyr transport

Skognæringen har i flere år presset på Samferdselsdepartementet for å få bruke lengre vogntog. Næringspolitisk rådgiver i Allskog, Anna C. Brustad Moe, sier næringen nå jubler over at de nå får ta med mer tømmer per last.

- Frem til nå har det tatt lang tid å laste, det er dyrt å transportere lite tømmer og lengre tømmer enn det vi kan frakte etterspørres. I tillegg har svenske tømmerbiler måttet laste om ved grensen til Norge, fordi det er tillatt å frakte mer i Sverige enn i Norge, sier Brustad Moe til VG.

Før har alternativet vært store bøter. Dersom tømmerstokken stikker mer ut en 40 cm fra lasteplanet, er frakten ulovlig.
Med endringen forlenges vogntogene, slik at hvert vogntog kan ta en bunt foran, og gå opp til to bunter med lenger tømmer på hengeren bak.

- Jeg vet om skogsbilsjåfører som har fått bøter på over 100 000 kroner i året. Lengre tømmer etterspørres, fordi det skal lages plank som går over to etasjer. Men det har vært vanskelig med kortere biler, sier Brustad Moe.

Tre-krise

Men veinettet er ikke dimensjonert for så store biler. Under oppryddingen etter stormen Dagmar på Vestlandet, har veimyndighetene enkelte steder måttet akuttutbedre veinettet, slik at tømmerbilene kommer frem til områder for å rydde opp i nedblåste trær.

- Det er mange områder på Vestlandet og i Møre og Romsdal hvor vi ikke har kommet frem for å rydde ut nedblåst tømmer. Og det trengs fortsatt sårt, sier Brustad Moe.

Situasjonen i den norske treindustrien har vært et hett tema på Senterpartiets landsmøte i Loen i Sogn og Fjordane. Næringen er i krise over store deler av landet, og partiet vil samles om tiltak for å få dem ut av mørket.

Monstervogntogene er altså et av tiltakene som næringen selv har ønsket seg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene