Hovedinnhold

Navarsete nekter å prioritere jernbane foran vei

TOGER IKKE FREM: Liv Signe Navarsete tilbringer ferien hjemme i Lærdal, og har blant annet tatt trimturer opp til Badnasteinen. Utenom den lille jernbanestubben Flåmsbanen i nabokommunen Aurland, er Sogn og Fjordane jernbanefri. Foto: Tor Erik H. Mathiesen, VG
TOGER IKKE FREM: Liv Signe Navarsete tilbringer ferien hjemme i Lærdal, og har blant annet tatt trimturer opp til Badnasteinen. Utenom den lille jernbanestubben Flåmsbanen i nabokommunen Aurland, er Sogn og Fjordane jernbanefri. Foto: Tor Erik H. Mathiesen, VG
Sterke aktører krever at Intercity-triangelet står ferdig om ti år, men Sp-leder Liv Signe Navarsete sier blankt nei.

FAKTA: InterCity

  • Dobbeltspor mellom Oslo og byene Halden, Lillehammer og Skien.
  • Prosjektet kan ifølge Jernbaneverket fullføres på ti år, med fem års planprosess og fem års byggetid.
  • Utbygging av InterCity-strekningene kan lette presset på Oslo og vil med korte reisetider og hyppige avganger gjøre store deler av Østlandet til et sammenhengende bo- og arbeidsmarked.
  • Prosjektet som omtales som det mest ambisiøse i moderne norsk jernbanehistorie, har en prislapp på 130 milliarder kroner.

- Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge frem en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, sier Senterpartiets leder Liv Signe Navarsete.

Uaktuelt

Hun sier rett ut at det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei når partikollega og samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) starter arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP).

Der betyr i realiteten et nei til å ferdigstille Intercity-triangelet innen 2023 - et krav som stadig flere andre går inn for.

Blant disse aktørene er LO, NHO, de åtte fylkesordførerne på Østlandet, en rekke miljøvernorganisasjoner, samt regjeringspartner SV.

Dobbeltspor i Intercity-området (fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer) er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner. Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger har uttalt at det med dagens fordelingsnøkkel mellom vei og jernbane vil være behov for en økning i investeringsrammen på 136 prosent skal Intercity stå ferdig om ti år.

FAKSIMILE: VG i dag.
FAKSIMILE: VG i dag.

Ingenting tyder på at regjeringen vil gå så offensivt til verks. Navarsete antyder en vekst på i underkant av 50 prosent.

- Sist økte vi rammene med 45 prosent. Det er ingen grunn til at det bør være mindre denne gangen. Men dette er en sak som kommer etter hvert, sier hun til VG.

Jernbaneverket har uttalt at det er fullt mulig å bygge Intercity på ti år, men at det mest økonomiske vil være 13 år.

Halvparten

«En ytterligere forlengning av byggeperioden vurderes ikke å være kostnadsoptimalt fordi dette gir mindre stordriftsfordeler,» skriver Jernbaneverket i sin innstilling til ny NTP.

I statsbudsjettet for 2012 er det satt av 4,7 milliarder kroner til jernbane. Med en vekst på 45 prosent vil en havne like i underkant av syv milliarder kroner i året.

- En kan bare glemme Intercity hvis dette blir resultatet. Syv milliarder i året dekker bare halvparten av behovet - og da snakker vi kun om Intercity, sier SVs samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland.

Han får liten støtte av Liv Signe Navarsete:

- Jeg er villig til å satse store summer på Intercity, men ikke på bekostning av vei, sier hun.

Navarsete viser til at jernbane - som bare utgjør fem prosent av personkilometerne - allerede mottar en tredjedel av samferdselsbudsjettet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer