Hovedinnhold

Tidligere sjøfartsinspektør: Brannen på «Scandinavian Star» var påsatt

Mener det manglet 120.000 liter dieselolje

<p>STÅR FREM: For første gang forteller den tidligere sjøfartsinspektøren om sin teori.</p>

STÅR FREM: For første gang forteller den tidligere sjøfartsinspektøren om sin teori.

Foto: FOTO: Anders Rye Skjoldjensen, POLFOTO, STELLA PICTURES/ Tor Arne Dalsnes, SCANPIX
Flemming Thue Jensen, som var dansk sjøfartsinspektør under brannen, mener to av mannskapet på skipet sto bak mordbrannen.

Denne saken handler om:

Han var en av de første som gikk om bord på det utbrente skipet etter brannen for 26 år siden. Nå forteller han sin historie for aller første gang.

– Det må ha vært en bevisst handling, som var planlagt. Det var ikke en eller annen idiot som hadde gått forbi og kastet en fyrstikk, sier Flemming Thue Jensen til den danske avisen Politiken.

Stor spesial: Her kan du lese historien om Scandinavian Star

Som inspektør for den danske Sjøfartsstyrelsen etterforsket han skipet i tre dager etter brannene. Han slo fast at mønsteret i brannen ikke var tilfeldig.

Fakta om Scandinavian Star-ulykken

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

* I februar 2016 uttaler den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen til TV 2 at det var to av mannskapsmedlemmene som sto bak brannen. Også tidligere er det kommet påstander om dette. (©NTB)

I stedet hevder han nå at to blant mannskapet tente på ferja, i tillegg til at en person sto bak grov sabotasje om bord. Han sier at han ikke vil gå i detaljer om hvem det var, i frykt for å identifisere vedkommende.

– Like enkelt som å oppklare sykkeltyveri

Til TV 2 sier han det ville vært enkelt for politiet å finne ut av hvem som sto bak brannen.

– Det burde være like enkelt å oppklare som et sykkeltyveri. Hvis man vil.

159 mennesker døde da passasjerferja «Scandinavian Star» begynte å brenne natt til 7. april 1990. Fergen var på vei fra Oslo til Fredrikshavn, noe som også førte til at etterforskningen av brannen ble delt mellom Norge og Danmark. Norsk politi skulle finne årsaken til brannen, og dansk politi skulle se på motivet.

Først ble en dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen mistenkt for å ha stått bak. 

– Hvorfor kommer du først frem nå, spør Politikens journalist.

Til det svarer den tidligere inspektøren at han har vært «bundet på hender og føtter».

– Inntil for et halvt år siden var jeg en av sjefene i Sjøfartsstyrelsen, sier han til Politiken.

Bakgrunn: De uløste gåtene etter «Scandinavian Star»-katastrofen

Olje-bevis

Siftelsen Ny etterforskning av brannen på Scandinavian Star har innkalt til pressekonferanse søndag, hvor også Thue Jensen vil være til stede.

Gisle Weddegjerde i stiftelsen sier til VG at de på pressekonferansen også vil snakke om sine nye beregninger, som viser at det manglet 120.000 liter dieselolje fra båten.

<p>I BRANN: «Scandinavian Star» etter at skipet ble tauet inn til Lysekil i Sverige.</p>

I BRANN: «Scandinavian Star» etter at skipet ble tauet inn til Lysekil i Sverige.

Foto: Helge Mikalsen, VG

– Vi har studert oljebeholdningen på båten i etterkant av brannen. Så har vi sammenstilt det som båten normalt forbrukte den uken den var i drift, og det at den var fylt opp fullstendig med drivstoff 1. april før den begynte å gå i trafikk. Da stemmer tallene veldig godt med fueloljen som ble brukt på hovedmaskineriet, men når det gjelder dieselolje, så manglet det 120.000 liter. Og det stemmer veldig godt med de branntekniske beregningene vi gjør for å finne ut hvor mye energi som må til for å få til dette, sier han.

Han mener dieseloljen må ha blitt brukt for å totalskade skipet. 

Tidligere har flere hevdet at det skjedde en sabotasje på hydraulikksystemet før brannen.  Som VG har skrevet tidligere, mener imidlertid politiet at de har bilder som motbeviser at hydraulikksystemet ble sabotert. 

<p>NATURLIG BØYD?: Politiet åpner for muligheten for at det ikke er sabotasje at disse rørene er bøyd. De to rørene, merket med blå og rød pil av politiet kan ha vært konstruert med bøy for å unngå et stag/rør som står utfra veggen (merket med gul pil)<br/></p>

NATURLIG BØYD?: Politiet åpner for muligheten for at det ikke er sabotasje at disse rørene er bøyd. De to rørene, merket med blå og rød pil av politiet kan ha vært konstruert med bøy for å unngå et stag/rør som står utfra veggen (merket med gul pil)

Stiftelsen Ny etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star har tidligere sagt at et hydraulikkrør ombord ble bøyd og knekt av mannskapet for å lage en voldsom oljelekkasje, og dermed aktivt sørget for at brennbar væske rant ut i korridoren. Politiet har imidlertid ment at røret var konstruert med en knekk - for at det skulle forbi et stag på veggen. 

Les saken: Politiet: Madrassene ble plassert i gangen av politiets etterforskere

Politiet: Har undersøkt alle innspill

I september 2013 bestemte norsk politi at de ville gå gjennom hendelsesforløpet til brannen på nytt. Det skjedde etter at fire tidligere sentrale sakkyndige i den opprinnelige etterforskingen gikk ut i VG kort tid tidligere. De krevde da at en viktig del av hendelsesforløpet måtte etterforskes på nytt.

Politiet er i ferd med å runde av etterforskningen av «Scandinavian Star»-saken, og vil legge frem sin sluttrapport i juni. Seksjonssjef Børre Jæger Walderhaug ved Finans- og miljøkrimseksjonen mener at de har dekket hele spekteret av uavklarte spørsmål.

– Vi har undersøkt alle innspill som har kommet fra interessegruppene og ettergått alle opplysninger i den grad det er mulig. Jeg mener at vi også har tatt inn de påstandene som kommer her i vår etterforskning.

– Virker påstanden til Jensen troverdig?

– Det har jeg ingen kommentar til.

– Vil komme store avsløringer

VG var sent lørdag kveld i kontakt med Thue Jensen på telefon. Han ønsket ikke å la seg intervjue før pressekonferansen søndag.

– Det er fullstendig utelukket. Av praktiske årsaker har jeg ikke anledning til å møte dere før pressekonferansen. Der vil det komme store avsløringer.

– Kan vi få stille deg noen spørsmål over telefonen?

– Nei, jeg vil ikke svare på noe før pressekonferansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene