Hovedinnhold

Scandinavian Star: Thue Jensens opplysninger er nytt for Oslo-politiet

<p>FERIETUR BLE MARERITT: Når Scandinavian Star kjører for full maskin ut Oslofjorden ved inngangen til påsken i 1990 sitter passasjerene og koser seg med sine rekecocktailer, roastbeefer eller avslutter med karamellpuddingen på restaurantdekket. Slik så det ut da brannen hadde herjet ferdig.</p>

FERIETUR BLE MARERITT: Når Scandinavian Star kjører for full maskin ut Oslofjorden ved inngangen til påsken i 1990 sitter passasjerene og koser seg med sine rekecocktailer, roastbeefer eller avslutter med karamellpuddingen på restaurantdekket. Slik så det ut da brannen hadde herjet ferdig.

Foto: Politi/granskingskommisjon
Oslo Politidistrikt vil be om forklaring fra den tidligere danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen.

Denne saken handler om:

• Oslo Politidistrikt kjenner tidligere sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen gjennom etterforskningsmaterialet i Scandinavian Star-saken.

• I helgen gikk han ut og hevdet at han vet hvem som stiftet brannen som drepte 159 mennesker.

• Dette er nye opplysninger for Oslo politidistrikt. Nå vil politiet snakke med ham.

– At han i lang tid skal ha visst hvem gjerningsmannen er, er ikke noe politiet har vært kjent med, og vi ønsker selvsagt å få vite mer om det. Da vil vi be om hans forklaring, sier etterforskningsleder Terje Bechmann Dahl ved Oslo Politidistrikt til VG.

– Dette er en stor og komplisert sak og vi har i vårt arbeid bedt om, og fått inn mange tips til hva vi bør se på. Det er selvsagt naturlig at vi også ser nærmere på Thue Jensens innspill, fortsetter Dahl.

Se stor VG-spesial med filmer, grafikk og analyser: Mysteriet Scandiavian Star

I juni vil det være to år siden Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold bestemte at brannsaken fra april 1990 skulle gjenåpnes. Siden har saken vært etterforsket bredt. Politiet venter blant annet på en rekke rapporter fra sakkyndige som jobber med flere sentrale problemstillinger.

<p>LEDER ETTERFORSKNINGEN: Terje Bechmann Dahl leder Oslo-politiets gjennomgang av Scandinavian Star saken. Her er han avbildet ved fremleggelsen av deres første rapport i 2014.</p>

LEDER ETTERFORSKNINGEN: Terje Bechmann Dahl leder Oslo-politiets gjennomgang av Scandinavian Star saken. Her er han avbildet ved fremleggelsen av deres første rapport i 2014.

Foto: Frode Hansen, VG

Politiet ønsker også å få en forklaring fra den tidligere danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen.

Thue Jensen selv sa imidlertid på pressekonferansen, i regi av Stiftelsen som krever ny etterforskning av Scandinavian Star, at han ville nekte å la seg avhøre av norsk politi.

Pårørende: Forstår ikke hvorfor dette kommer nå

Etterforskningsleder Terje Bechmann Dahl sier at politiet har et stort ønske om å gi etterlatte og overlevende så gode svar som overhodet mulig. Det er hovedmålet med etterforskningen.

– Det handler om de mange som er nært berørte. Det vi jobber med er å kunne gi disse de svar, og det er viktig at den informasjonen og konklusjoner politiet kommer ut med er korrekte, sier Bechmann Dahl.

7.april er det 26 år siden fergebrannen som kostet 159 personer livet.

Thue Jensen møtte granskningskommisjonen

Den tidligere sjøfartsinspektøren var mandag innkalt til et lukket møte med sekretariatet til den stortingsoppnevnte granskingskommisjonen etter dødsbrannen. Kommisjonsleder Frank K. Olsen understreker imidlertid at møtet med Thue Jensen ikke har noen sammenheng med det ordinære kommisjonsmøtet samme dag.

– Det ordinære kommisjonsmøtet har vært berammet lenge, og er noe vi gjør i slutten av hver måned, sier Olsen til VG.

Kommisjonslederen åpner nå for å kalle inn Thue Jensen til et møte med hele kommisjonen.

– Vi er fortsatt i den innledende runden, som i hovedsak dreier seg om å hente inn informasjon, men alle opplysninger fra folk som har kjennskap til brannen på Scandinavian Star, er av interesse for oss. Derfor kan det bli aktuelt å innkalle Thue Jensen til et møte med hele kommisjonen, forteller Olsen, som ikke ønsker å kommentere hva Thue Jensen har fortalt kommisjonens sekretariat.

Granskningskommisjonens frist for fremleggelse av sin rapport, er satt til 1. juni 2017.

Dieselpåstand blir ettergått av teknisk sakkyndige

Stiftelsen som la grunnlaget for at saken ble gjenopptatt, la søndag frem beregninger som mener å kunne bevise at det manglet 120.000 liter diesel på skipet. Dette setter de i sammenheng med den voldsomme brannen om bord.

VG er kjent med at dette er et av flere momenter som den pågående etterforskningen behandler.

Bakgrunn: De uløste gåtene etter «Scandinavian Star»-katastrofen

– Av hensyn til den pågående etterforskningen, ønsker jeg ikke å gå detaljert inn i dette. Men dette innspillet ikke er noe nytt, det er tidligere lagt fram for politiet, og er sånn sett en del av den helhetlige etterforskningen. Men det stemmer at vi har flere tekniske sakkyndige som går gjennom forskjellige sider av saken, sier Terje Bechmann Dahl.

I politiets rapport fra 2014 lanserte etterforskningsgruppen han leder forklaringer på flere av de såkalte mysteriene som fremdeles omgir denne aprilnatten i 1990. Både et bøyd og knekt hydraulikkoljerør og madrasser i gangene ble omtalt. Thue Jensen mener dette kan være beviset for at det var organiserte arnesteder for flere branner.

Politiet konkluderte i 2014 med at det sannsynligvis ikke dreide seg om mer enn to separat påsatte branner. De sa også at «de mange uoversiktlige aktivitetene som skjedde på skipet, som ruteknusing av brannfolk, åpning og lukking av dører og lengre perioder uten slukkeinnsats i det hele tatt, gjorde det nærmest umulig å si noe nærmere om brannforløpet ved å gjøre nye simuleringer.»

VGTV: Mistet fem i «Scandinavian Star»-brannen: - Sorgen slipper aldri taket


De mente også at det ikke var påvist «noe som tyder på at det har pågått sabotasjehandlinger om bord i forbindelse med slokkingen,» slik den tidligere danske sjøfartsinspektøren mener.

Les også: Maskinsjefen på Scandiavian Star er død

Politiet bemerket i 2014 at det er stor sannsynlighet for at «sen slokkeinnsats har påvirket brannbildet.»

Etterforskerne mente at de unaturlige oppblomstringene av brannen forskjellige steder på skipet kunne skyldes «svært varme områder i stålskroget, noe som kunne bidra til spredning av varme/ brann fra et område til et annet.


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks