Hovedinnhold

Inspektør Flemming Thue Jensen om brannen:

Inspektør om «Scandinavian Star»-brannen: – Det var sabotasje

Stiftelsen som krever ny etterforskning av Scandinavian Star har gjort datasimuleringer som viser at brannen trengte enorme mengder energi for å brenne som den gjorde.

Denne saken handler om:

De mener også at de har funnet svaret på hvor denne energien kom fra: Ved å gå gjennom fylling, forbruk og gjenværende diesel på dødsskipet mener de å kunne bevise at 120 000 liter diesel mangler.

– Dette samsvarer godt med utførte datasimuleringer av brannforløpet, skriver Stiftelsen i en presentasjon av sine funn som ble lagt frem på en pressekonferanse søndag.

Under pressekonferansen søndag gikk Stiftelsen Etterforskningen av mordbrannen Scandinavian Star gjennom opplysningene som Flemming Thue Jensen, som var dansk sjøfartsinspektør under brannen, la frem fredag.

<p>VGs forside 14. aril 1990.</p>

VGs forside 14. aril 1990.

Han er svært skeptisk til politiets innsats:

– Det sørgeligste er at hadde de hørt på hva jeg sa, kunne antall mistenke reelt vært redusert fra 482 til tre personer. Da ville saken vært oppklart i løpet av en måned. Det er i mine øyne den største skandalen, sier danske Flemming Thue Jensen på pressekonferansen i Oslo.

Han slår på pressekonferansen fast at han nekter å la seg avhøre av norsk politi:

– Jeg vil ikke la meg avhøre av norsk politi, jeg har ikke tillit til norsk politi med den etterforskningslederen som er der, sier Thue Jensen.

Han slår derimot fast at han kan forklare seg til granskningskommisjonen eller til en norsk rettssal.

Thue Jensen sier han vet hvem som startet hovedbrannen, og mener han har lagt de skyldige på et fat til politiet, så er det opp til politiet å følge opp.

Politiet kommenterer ikke

Oslo politidistrikt sendte søndag ettermiddag ut en pressemelding som svar på stiftelsens pressekonferanse, men de vil ikke kommentere påstandene som ble lagt frem på pressekonferansen.

«Politimesteren i Oslo besluttet i 2014 ny etterforskning i enkelte deler av Scandinavian Star-saken. Etterforskningen pågår fremdeles, og er planlagt avsluttet til sommeren. Informasjon fremkommet under pressekonferansen og i media vil vi ta med oss inn i den videre etterforskningen. Opplysningene vil bli sammenholdt med opplysninger som allerede foreligger i etterforskningsmaterialet. Utover det finner
Oslo politidistrikt det ikke naturlig å kommentere de uttalelser og påstander som fremkommer, særlig fordi etterforskningen fremdeles pågår. Oslo politidistrikt vil selvsagt komme tilbake med detaljer og resultatet i etterforskningen når den er
avsluttet.»

<p>SNAKKER UT: Inspektør Flemming Thue Jensen var en av de aller første som gikk ombord i Scandavian Star etter katastrofebrannen. Først nå snakker han ut om de han så.</p>

SNAKKER UT: Inspektør Flemming Thue Jensen var en av de aller første som gikk ombord i Scandavian Star etter katastrofebrannen. Først nå snakker han ut om de han så.

Fatal katastrofe

Stiftelsen avviser under pressekonferansen kritikken mot Flemming Thue Jensen om at han først kommer med opplysningene nå, 26 år etter den fatale katastrofen. De viser til VGs førsteside og artikkel i avisen som de mener referer til hans vitneutsagn under sjøforklaringen to uke etter katastrofebrannen.

Her kan du lese historien: Mysteriet Scandinavian Star

Fakta om Scandinavian Star-ulykken

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

* I februar 2016 uttaler den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen til TV 2 at det var to av mannskapsmedlemmene som sto bak brannen. Også tidligere er det kommet påstander om dette. (©NTB)

I et større intervju med den danske avisen Politiken søndag forteller han om sine opplevelser da han som en av de aller første gikk inn i skipet, etter den katastrofale brannen på passasjerfergen Scandinavian Star som tok livet av 159 mennesker natt til 7. april 1990.

Dette er Flemming Thue Jensens observasjoner som han forteller om i den danske avisen i dag:

• To madrassbunner skal ha vært slept halvt gjennom branndøren i korridoren, slik at de forhindret døren å lukke seg helt, dersom kapteinen utløste og lukket branndøren. Dermed ville ikke ilden kapsles inn og brenne ut i korridoren som ikke var i bruk. I stedet kunne den spre seg til trappeløpet. En ildkule skal ha blitt trukket opp gjennom trappeløpet på den andre siden av skipet.

• Han hevder at b rannstifteren har visst at det kun var ett sted på skipet brannen kunne suge inn luft utenfor skipet, og det var på bildekket. Branndørene skal ha blitt holdt åpne til bildekket, og skipets kloss for å holde skyvedøren åpne skal ha vært tatt i bruk. Vedkommende som skal ha satt den der, måtte ha kjennskap til hvor den ble oppbevart.

• På dekk tre var en korridor fullstendig pulverisert av brannen. I denne korridoren var et hydraulisk rør delt i to. En mulig kilde til å vedlikeholde brannene, fordi inventaret i lugarene ikke skal ha vært nok til å holde liv i brannen. Madrassbunner sto stablet opp under hydraulikkrøret. Hydraulikkrøret skal ha vært intakt da skipet la ut fra Oslo, fordi røret inngikk i et system som hevet og senket hengedekket - hvor det sto biler under overfarten.

– Det var sabotasje. Det var jeg ikke et øyeblikk i tvil om, sier Flemming Thue til Politiken.

Politiet aviste madrass-påstandene

Norsk politi har tidligere avvist at madrasser ble brukt til å tenne en ny brann og at oljerøret ble bøyd med vilje. Politeit mente to bildebevis motbeviste dette. I  en foreløpig rapport fra juni 2014 kom de med en forklaring på den mystiske rørbyen.    

Bakgrunn: De ulåste gåtene etter «Scandinavian Star»-katatrofen

<p>VG-dekning av Scandinavian Star-brannen 14. april 1990.</p>

VG-dekning av Scandinavian Star-brannen 14. april 1990.

Stiftelsen gikk under pressekonferansen gjennom flere punkter som de viser at brannen var påsatt av noen i mannskapet. Blant dem den manglende dieselbeholdningen og et angivelig sabotert hydraulikkrør.

Gisle Weddegjerde, skipsteknisk utreder i stiftelsen la frem dokumentasjon som de mener viser at det er 120.000 liter diesel som ikke kan gjøres rede for - noe som vil tilsvare rundt 10 tankbiler.

Stiftelsen mener brannforløpet i brann nummer to over relativt raskt. Brann nummer tre kommer i samme korridor, og er ifølge ham er ekstremt intens brann.

– Det var snakk om ekstremt høye temperaturer på flere tusen grader. Den var så varm at glasset på maskene smelter. Vi får imidlertid ikke den brannen til å gå opp uten å tilføre mer energi, sier han under pressekonferansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks