Hovedinnhold

Her er den hemmelige «Scandinavian Star» -rapporten

<p>REDNINGSRAPPORT SENTRAL: Her driver en av båtene til Røda Bolaget slokkearbeid mens «Scandinavian Star» ligger i Lysekil. Selskapet skrev også en bergingsrapport hvor blant annet et mye omtalt oljerør er beskrevet.</p>

REDNINGSRAPPORT SENTRAL: Her driver en av båtene til Røda Bolaget slokkearbeid mens «Scandinavian Star» ligger i Lysekil. Selskapet skrev også en bergingsrapport hvor blant annet et mye omtalt oljerør er beskrevet.

Foto: (AP Photo/Peter Dejong)
I 26 år har et ødelagt oljerør ført til knallharde påstander om at mannskapet stod bak brannen på «Scandinavian Star». Nå kan VG avsløre rapporten som kan gi et helt annet svar på mysteriet: Røret ble kappet av et bergingsselskap.

Denne saken handler om:

Oslo Politidistrikt har i to år avvist VGs innsynsbegjæring i firmaet Røda Bolagets rapport fra 1990 og begrunnet det med at den er sentral i en pågående etterforskning. Innsyn avvises fortsatt.

LES RØDA BOLAGETS RAPPORT HER:

FAKTA - 159 DØDE

* Natt til 7. april 1990 ble det påsatt branner ombord på passasjerfergen «Scandinavian Star» underveis fra Oslo til Frederikshavn.

* Det var 383 passasjer og 99 besetningsmedlemmer om bord. Brannene skjedde i internasjonal farvann. 159 mennesker omkom, hvorav 136 norske.

* Det er flere påstander om at omstendighetene rundt brannen ble mangelfullt etterforsket, slik at de egentlige brannårsaker ikke er kommet frem.

* Etter anbefaling fra Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold besluttet riksadvokaten i juni i år å åpne ny etterforskning av dødsbrannen.

Oljebrannen i 300-korridoren, det ødelagte røret og mutteren som er fjernet, er helt sentrale punkter i etterforskningen av dødsbrannen som skjedde natt til palmelørdag i 1990.

Se VGs store spesial: Alt om  brannen på «Scandinavian Star» her.

Senest for to uker siden gikk den tidligere danske skipsfartsinspektøren Flemming Thue Jensen ut sammen med Stiftelsen Ny etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star og slo fast at oljerøret var ødelagt av mannskapet som et ledd i en forsikringssvindel.

Thue Jensen sa til VG at han tirsdag etter brannen oppdaget hydraulikkrøret som med «manuell kraft var skrudd fra hverandre» og at dette krevde både verktøy og kunnskap. Han sa at to personer fra mannskapet stod bak brannen.

Les utgangspunktet for mysteriet her: Hva skjedde egentlig utenfor lugar 315?

I bergingsfirmaets rapport fra 30.mai 1990 gir bergingsleder Per-Gunnar Lundin fra firmaet Røda Bolaget en helt annen forklaring på hva som skjedde med røret. De skulle tømme fergen for biler da den lå til kai i Lysekil. Lundin fortalte at de slet med å få senket akterdekket og etterhvert oppdaget et brudd på et oljerør i hydraulikksystemet.

<p>BLANKT RØR: På denne avrevne rørenden sto det tidligere en mutter. Denne mutteren er trolig skrudd av etter at brannen raste i denne korridoren. Det er nemlig helt blankt der gjengene er. Rundt er det andre sotet ned. Foto: DANTEST</p>

BLANKT RØR: På denne avrevne rørenden sto det tidligere en mutter. Denne mutteren er trolig skrudd av etter at brannen raste i denne korridoren. Det er nemlig helt blankt der gjengene er. Rundt er det andre sotet ned. Foto: DANTEST

Bergingslederen mente at skaden kunne ha oppstått under brannen eller at den muligens fantes der fra før. Han mener at firmaet kan ha forårsaket en oljelekkasje da de første gang forsøkte å senke dekket. Med provisoriske løsninger klarte de å få reparert hydraulikksystemet og bildekket lot seg senke.

Lundin skrev:

«Begge rørene (trykk og retur) til bildekket ble blindflenset inne i kontrollrommet. Ved dette inngrepet gjorde Röda Bolaget følgende: Kappet et rør oppe i innredningen og en stor mutter ble tatt bort.»

Ifølge Oslo politidistrikt skal Lundin i en samtale med etterforskere i mars 2014 ha bekreftet det han skrev i rapporten fra 1990.

– Både rapportskriveren og flere av mannskapet fra Røda Bolaget er avhørt vedrørende dette. Røda Bolagets innsats og aktiviteter ombord på skipet er fremdeles et sentralt tema i den løpende etterforskningen, og politiet kan per i dag derfor ikke gå ytterligere i detalj vedrørende dette, sier Oslo-politiets etterforskningsleder Terje Bechmann Dahl.

Les også: Politiet mener røret var konstruert med knekk og madrassene plassert i gangen av dem

Rapporten dukket opp da norsk politi gjenåpnet etterforskningen for snart to år siden. Den hadde da siden 1990 vært lagret sammen med tusenvis av andre dokumenter om saken.

Opplysningene kan få store konsekvenser både for spekulasjonene om mulige gjerningsmenn og det antatte hendelsesforløpet:

– Han som startet hovedbrannen startet også hydraulikkbrannen, det som kalles brann tre eller «krematoriet» – den store dieseloljebrannen, sa danske Flemming Thue Jensen for to uker siden.

Han hevdet at han vet hvem gjerningsmennene er.

Danskens påstander støttet opp under teoriene til Stiftelsen Ny etterforskning av brannen  på Scandinavian Star.

VGTV: «Scandinavian Star is on fire!» - de første nødanropene

Røda Bolaget gir altså en helt annen og ganske enkel forklaring: Det var deres ansatte som kappet det allerede ødelagte røret og fjernet en stor mutter for å koble om det skadede hydraulikkrøret.

<p>FIKSET RØRET: Røda Bolagets bergingsleder skriver at de fikset et rør i et teknisk rom for å få senket fergens bildekk. Mutteren som ble fjernet fra røret i taket i korridoren, ble brukt i forbindelsen med dette.</p>

FIKSET RØRET: Røda Bolagets bergingsleder skriver at de fikset et rør i et teknisk rom for å få senket fergens bildekk. Mutteren som ble fjernet fra røret i taket i korridoren, ble brukt i forbindelsen med dette.

Foto: Øystein Larsen-Vonstett

To andre dokumenter som VG har fått tilgang til, bekrefter Røda Bolagets beskrivelse: Den tidligere polititeknikeren i Uddevalla-polisen, Agne Knutsson, bekrefter at oljelekkasjen oppstod under arbeidet Røda Bolaget utførte mens skipet lå i Lysekil. Det skriver han i et notat til de teknisk sakkyndige i Dantest i 1990.

Også et tredje dokument fra våren 1990 omhandler rørbruddet og oljelekkasjen.  SINTEFs tekniske sakkyndige Kjell Schmidt Pedersen skriver at politimannen  Knutsson rapporterte til ham at de ikke så hydraulikkolje om bord rett etter at skipet ankom Lysekil.

Brannen utenfor lugar 315 oppstod da skipet befant seg i rom sjø. Passasjererne var enten døde eller evakuerte. En håndfull personer fra mannskapet bistod brann- og redningsmannskapene. Det blusset stadig opp branner i nye deler av skipet.

Voldsomme ødeleggelser: Se de unike brannbildene fra dødsskipet

Det har vært påstått at den kraftige brannen skyldtes oljelekkasje fra røret mannskapet ble beskyldt for å ha ødelagt.  Notatet fra politimannen Knutsson tyder på at oljelekkasjen først har oppstått etter at skipet var slept til kai.

Se innslaget: VGTV oppsøkte mannskap og eiere- Absurde anklager

Terje Bergsvåg og Gisle Weddegjerde i Stiftelsen som har kjempet for ny etterforskning av brannen, hevder at mannskapet gjorde dette for å forlenge brannen og totalødelegge skipet.

Les også: Maskinsjefen på Scandinavian Star er død

Per Gunnar Lundin i Røda Bolaget sa i en e-post til VG i april 2015, 24 år etter brannen, at han ikke kunne huske  den store mutteren som politiet hadde vist ham bilder av ett år tidligere. Han sa også til VG at han ikke trodde at Røda Bolaget rørte hydraulikkrørene ute i korridoren ved det brutte røret.

Det har ikke lyktes VG å få noe kommentar fra Lundin til denne saken.

Gisle Weddegjerde, som er skipsteknisk utreder i Stiftelsen, tillegger ikke Røda Bolagets rapport særlig vekt.

– Det essensielle er at Flemming Thue Jensen forklarte meg i detalj hva han så som en av de første som kom inn i 300-korridoren. Han så røret som var adskilt og han så mutteren som lå på gulvet i en lugar. Røda Bolagets rapport endrer ingenting i forhold til oljebrannen, sier Weddegjerde.

Jan Harsem som leder Støttegruppen, sier at oljebrannen er et kjernespørsmål i forhold til om det har vært separate brannstiftere ombord eller følgebranner.

–  Politiet må etterforske og gjøre jobben. Jeg har tillit til at politiet ønsker å komme så langt som overhodet mulig og gi gode forklaringer, sier Harsem.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene