Hovedinnhold

Derfor unnlot NRK å fortelle om barnevoldtekt

PUBLISERTE: Fagbladet Journalisten har i dag referert NRKs egen logg fra romkvinne-saken. Faksimile: journalisten.no
PUBLISERTE: Fagbladet Journalisten har i dag referert NRKs egen logg fra romkvinne-saken. Faksimile: journalisten.no
(VG Nett) Dagsrevyen mente opplysninger om barnevoldtekten ville «komplisere saken», og unnlot å fortelle at romkvinnen var dømt for dette.

Denne saken handler om:

NRK har fått knallhard kritikk for innslaget sendt i Lørdagsrevyen 12. januar.

I reportasjen unnlot NRK-reporter Runar Henriksen Jørstad å fortelle at romkvinnen han intervjuet var dømt for medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter.

I stedet for å fortelle om den svært grove barnevoldtekten, ble saken i NRK Lørdagsrevyen fremstilt som en kulturkollisjon mellom norsk rettssystem og sigøynernes tradisjoner, hvor barna måtte reise og jobbe sammen med de voksne.

Kvinnen fikk fremstille saken som sigøyneres tradisjonelle måte å leve på - uten å bli konfrontert med det groveste hun faktisk var dømt for: Medvirkning til voldtekt av sin mindreårige datter.

I reportasjen sier romkvinnen også at hun ikke har gjort noe galt og at hun tenker på barna sine hver dag.

NRK lar romkvinnen navngi datteren, som nå lever på hemmelig adresse i Sverige. En rekke andre medier omtalte saken da den gikk for Bergen tingrett, men uten å avsløre jentas identitet.

"Gikk noen runder"

En rekke kommentatorer har krevd at NRK forteller hvorfor de ikke fortalte hele sannheten om kvinnen, og i dag publiserer fagbladet Journalisten utdrag fra NRKs egen logg.

Der skriver vaktsjef Cecilie Roang Bostad:

Bra magasindel. Veldig godt jobbet av Runar Jørstad om menneskehandel. Gikk noen runder på om vi burde ha fortalt at hun også er dømt til medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter. Endte med å la det være fordi det ville komplisere saken, og fordi det var forhold tilbake til 2008.

SJEF: Per Arne Kalbakk er programdirektør i NRK. Foto: NRK
SJEF: Per Arne Kalbakk er programdirektør i NRK. Foto: NRK

- Det som har kommet frem i dag viser at det ble gjort en feilvurdering i redaksjonen, og at det ikke er en enkeltperson som alene har tatt en feilaktig avgjørelse, sier programdirektør i NRK, Per Arne Kalbakk til VG.

- Men det er vel enkeltpersoner i NRK som har ansvar for hva som går på lufta?

- Ja, til syvende og sist er det jeg og Stein (Nyhetsredaktør i NRK, Stein Bjøntegård, red. anm) som har det ansvaret.

NRK-reporteren som lagde saken, Runar Henriksen Jørstad, er styremedlem i SKUP - Siftelsen for en kritisk og undersøkende presse.

SKUP er etablert for å fremme den kritiske og undersøkende journalistikken i Norge.

- Burde aldri vært sendt

Programdirektøren sier at NRK nå er i gang med å gjennomgå alle sine rutiner.

- Vi ser at vi ikke har hatt en tydelig nok rutine for når etiske vurderinger skal løftes. Det burde vi som redaktører ha fått på plass - og det skal vi få på plass, sier Kalbakk.

- Vil denne saken få direkte konsekvenser for noen?

- Jeg vil bare gjenta at dette var en stor feilvurdering og at saken aldri burde vært sendt. Men også dyktige folk gjør feil, og når de gjør det er vi mer opptatt av at vi skal lære av feilene alle sammen. Vi er mer opptatt av det enn å hogge hodet av hverandre.

PFU-versting

De siste tre årene er NRK felt 24 ganger i Pressens faglige utvalg. Det er flere enn Aftenposten, VG, Dagbladet og TV 2 til sammen.

- Kan folk stole på at det de ser i Dagsrevyen er riktig?

- Det mener jeg at de kan. Men det er ingen tvil om at en slik sak som dette er skadelig for omdømmet vårt. Det går fort å få en slik skrape, og det tar lang tid å bygge opp igjen tilliten, sier Kalbakk.

- Men om det hadde vært hverdagen at vi i Dagsrevyen sendte saker som denne, så ville vi ha hatt denne typen debatter mye oftere enn hva vi har i dag.

Det lyktes ikke VG å komme i kontakt med vaktsjef i Dagsrevyen, Cecilie Boang Rostad, i går ettermiddag.

Kritiske

Ifølge Journalisten skal en rekke NRK-medarbeidere ha vært kritiske til at innslaget i det hele tatt kom på lufta. Dagsrevyens anker Nina Owing har tidligere sagt at hun var uenig i vurderingen om å sende innslaget.

Også representanter for påtalemyndigheten har refset NRK for grove faktafeil i innslaget.

Jon Hustad i Dag og Tid og kommentator i Nettavisen, Elin Ørjasæter, var blant de første som reagerte på innslaget, og senere har en rekke profilerte kommentatorer krevd svar fra NRK.

NRK har beklaget innslaget, og de har også fjernet det fra sine nettsider. Tidligere denne uken publiserte Journalisten en sladdet utgave av reportasjen på sine nettsider.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks