Hovedinnhold

Omkom etter frontkrasj med 45 tonn tung panservogn

SNÅSA (VG) Én person har omkommet etter en kollisjon mellom en personbil og en panservogn i Trøndelag.

Tips oss

Ulykken skjedde like før klokken 09.45 på fylkesvei 763 i Snåsa kommune, ifølge politiet.

– En personbil har kollidert med en panservogn. Det er en person tilknyttet personbilen som er død, vedkommende var alene i bilen, sier operasjonsleder Rune Reinsborg i Trøndelag politidistrikt til VG.

Like før klokken 16.00 opplyser politiadvokat Tove Jensen Røddesnes at de to soldatene som var om bord i panservognen har forklart seg om hva som skjedde.

– De mistet kontroll på panservognen og kom over på feil side av veien, sier politiadvokaten.

I en pressemelding tre timer senere presiserer politiet at de ikke mistenker at dette er årsaken til ulykken. Foreløpig er ikke årsaken klarlagt.

– Den videre etterforskningen tar sikte på å få rede på hendelsesforløpet, skriver politiet i pressemeldingen.

Panservognen var på vei sørover fra Snåsa mot Steinkjer, mens personbilen kom mostatt vei. Ulykken skjedde da beltekjøretøyet var på vei nedover en bakke, i en høyresving. Der mistet de veigrepet på den delvis isete veien.

<p>DØDSULYKKE: Bergepanservognen kolliderte med en personbil like mellom Steinkjer og Snåsa.</p>

DØDSULYKKE: Bergepanservognen kolliderte med en personbil like mellom Steinkjer og Snåsa.

Foto: Stian Manka, Trønder-Avisa

Talsmann for militæreøvelsen Cold Response, Oberstløytnant Aleksander Jankov, mener det er for tidlig å konkluderer med årsaken til ulykken.

– Vi registerer uttalelsen fra politiet, og vi synes nå de skal gjøre etterforskningen ferdig før man konkluderer med hendelsesforløpet på stedet, sier Jankov.

Ble forbikjørt av ulykkesbilen

Paal Ravnaas var den først som kom til ulykkesstedet. Han forteller at bilen som var involvert i ulykken kort tid i forveien hadde ligget bak ham på veien.

– Det var glatt og flere militære kjøretøy stod langs veien, samt at det gikk soldater til fots. Derfor kjørte jeg litt under fartsgrensen. En varebil lå tett opptil meg, før den på et rett strekk kjørte forbi meg, sier Ravnaas.

Rundt et minutt senere kommer Ravnaas rundt en sving, og oppdager en panservogn som står på tvers av veien. Først ser han ikke at det har vært en ulykke. Etter å ha stoppet og sittet i bilen et par-tre minutter går han ut, og nærmer seg panservognen.

– Først da åpenbarer ulykkesstedet seg for meg. Jeg ser bilen som kjørte forbi meg er fullstendig smadret. Jeg skjønner fort at føreren er omkommet, forteller Ravnaas.

Han ringer da inn til politiet og melder fra om ulykken, samtidig som han og en kvinne som også har kommet til stedet forsøker å ta vare på de to som var i panservognen.

ÅSTED: Autovernet er smadret på stedet der ulykken skjedde.
ÅSTED: Autovernet er smadret på stedet der ulykken skjedde. Foto: Therese Alice Sanne, VG

Førerkort beslaglagt

Det er autovern på begge sider av veien. Personbilen har blitt skjøvet mot og over autovernet før den stoppet. Autovernet er fullstendig ødelagt på siden hvor panservognen og personbilen har truffet.

Politiet har varslet både havarikommisjonen og ulykkesgruppen i Statens vegvesen etter ulykken. Føreren av panservognen har fått førerkortet beslaglagt.

Da VG kom til stedet litt før klokken 14 mandag, jobbet fortsatt krimteknikere på stedet.

Norsk pansret kjøretøy

Militærøvelsen Cold Response pågår i området, og det er et kjøretøy som deltar i denne øvelsen som var innblandet i ulykken.

 – Et militært pansret kjøretøy har kollidert med en sivil bil. Det er politiet som har ansvaret for skadestedet, militært politi og vårt mannskap bistår med det vi kan, sier Jankov.

Han bekrefter at det er et norsk pansret kjøretøy. Etter det VG får opplyst dreier det som en bergepanservogn, som blir brukt til å berge tunge militære kjøretøy.

Jankov sier det var to norske soldater i panservognen.

– De er selvsagt sterkt preget av ulykken, og blir tatt hånd om av sin avdeling. Vi har et godt apparat i avdelingen til å kunne ta oss av egent personell.

INSPISERER: Politiet gikk gjennom bergepanservognen etter ulykken.
INSPISERER: Politiet gikk gjennom bergepanservognen etter ulykken. Foto: Therese Alice Sanne, VG

Gummiputer

Det finnes ikke skrivere som registrerer hvor stor farten på bergpanservognen kan ha vært før ulykken, men Forsvaret håper politiets etterforskning vil kunne si noe om dette. Jankov kan ikke si noe nøyaktig om hva fartsgrensen for beltevognen var i området ulykken skjedde.

– Men generelt gjelder jo veitrafikklovens bestemmelser om at farten skal avpasses forholdene også for militære kjøretøyer.

– Bergepanservognen hadde belter med gummiputer, hvilke bestemmelser gjelder for beltene når de kjøer på offentlig vei?

– Vi kan ikke kjøre med belter som harver opp veidekket, derfor kjøres det med belter som har disse gummiputene. Men vi har forskjellig virkemidler som bedrer veigrepet på de forskjellige kjøretøyene. Avdelingene foretar i samarbeid med militærpolitiet foretatt vurdering av hva som er nødvendig, og i verste fall stenge veier for de tyngste kjøretøyene, sier Jankov.

Han sier at det har vært noen trafikkulykker med militære kjøretøyer under øvelsen, men han mener ikke at det har vært en spesielt ulykkesutsatt øvelse.

VRAKRESTER: Vrakdeler etter ulykken kjøres bort.
VRAKRESTER: Vrakdeler etter ulykken kjøres bort. Foto: Therese Alice Sanne, VG

Stor øvelse

Det er andre gang på to uker at et militært kjøretøy er innblandet i en trafikkulykke.

– Vi må la politiet i samarbeid med militærpolitiet finne ut av hva som skjedde. Det var andre omstendigheter på ulykken på Skatval, men det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om denne ulykken, sier Jankov.

I tillegg til Norge og Nato deltar tretten nasjoner på øvelsen. Det kommer styrkebidrag fra Belgia, Canada, Danmark, Finland, Latvia, Nederland, Polen, Sverige, USA, Tyskland, Spania og Storbritannia. Bidragene kommer i form av sjø-, land-, luft- og spesialstyrker, og totalt deltar 15.000 soldater på øvelsen.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks