Hovedinnhold

- Oljelekkasjen kan være stoppet

** Oljen har nådd land
** Tilgrisede måker funnet på land
** Skipet lastet med tolv tonn dynamitt

HVALER (VG Nett) Olje fra det havarerte skipet «Godafoss» har nådd land på Akerøya og Vikertanken på Hvaler.

Tips oss

Kystverket tror at de kan ha klart å stoppe oljelekkasjen fra containerskipet som havarerte utenfor Hvaler torsdag kveld.

Kystverket opplyser på en pressekonferanse fredag ettermiddag at det foreløpig er uvisst hvor mye olje som har lekket ut.

Havariet kan få katastrofale konsekvenser for Norges eneste nasjonalpark til sjøs - Ytre Hvaler nasjonalpark.

- Vi er spesielt bekymret for sjøfuglene og den unike sjøbunnen i reservatet, sa Åse Richter hos Fylkesmannen i Østfold under pressekonferansen.

VGTV: Se oljesølet på Hvaler fra luften

Kystverket ønsker ikke å kommentere hendelsesforløpet i forkant av havariet før det er gjort nærmere undersøkelser.

- En av containerne på skipet inneholder 12 tonn dynamitt, opplyser Johan Marius Ly.

Det skal imidlertid ikke være fare for eksplosjon, ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

VG Nett har vært i kontakt med rederiet som eier «Godafoss», islandske Eimskip. De kan foreløpig ikke si noe om årsaken til ulykken.

- Vi har ikke noe informasjon om dette akkurat nå, for alle sitter i et møte om saken. Vi kommer tilbake med mer informasjon senere i dag, får VG Nett opplyst fra sentralbordet.

Rederiet skriver i en melding på sine nettsider at de videre stegene i opprydningsarbeidet vil skje i tett samarbeid med norske myndigheter og eksperter på maritim beredskap.

- Mer olje enn Full City

Det islandske skipet ligger nå med slagside og lekker ut olje fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver.

Det betyr at 500 tonn tungolje kan bli ført sørvestover med havstrømmen og true hele kysten til Vestfold.

Båten skal ha vært lastet med totalt 800 tonn grunnolje da den havarerte.

Fagsjef i WWF, marinbiolog Nina Jensen, er på Hvaler og følger Kystvaktens arbeid.

- Denne grunnstøtingen kan bli mye verre enn oljeforurensingen sommeren 2009 da skipet «Full City» gikk på grunn ved Langesund, sier Jensen.

I november i fjor gikk et annet skip på grunn bare noen hundre meter fra der «Godafoss» nå står.

WWF omtalte det da som ren flaks at olje ikke lekket ut.

Se den svenske kystvaktens egne bilder fra redningsarbeidet her 

Et oljeflak på rundt 10 kilometer skal nå være på vei nordvest - i retning mot fylket.

Da «Full City» havarerte i 2009, lekket det 300 tonn olje ut i sjøen.

- Det er vanskelig å slå fast om dette vil få større konsekvenser enn Full City-havariet. Men dette skipet er lastet med mer tungolje enn Full City var, sier Lars Erik Gutubakken i interkommunalt utvalg for akutt forurensning (IUA) i Østfold til VG Nett.

Har du tips eller bilder? Kontakt VG Netts journalister her!

Ukjent skadeomfang

Ifølge Kystverkets hjemmesider blir det satt inn stadig mer ressurser i arbeidet med å forsøke å samle opp oljen og begrense utslippet.

Skipet skal ha kjørt på grunn rett ved et fyr mellom de to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark, ved 20-tiden torsdag kveld.

Gutubakken betegner situasjonen som alvorlig.

- Vi forsøker å sjekke omfanget nå, opplyser Gutubakken til VG Nett like før klokken 11.30 fredag.

Foreløpig er det ikke meldt om at oljen skal ha skadet fugl eller andre dyr i området hvor oljen nå driver mot land.

Ifølge f-b.no er det foreløpig usikkert i hvor stor grad Ytre Hvaler nasjonalpark kan rammet av oljekatastrofen.

Les mer under bildet

- Kan være hull i tre tanker

Kystverket jobber på spreng med å forsøke å begrense utslippet, og har blant annet en ubemannet ROV-ubåt på plass for å undersøke havaristen.

- Fra undersøkelsene bekreftes det at det er hull i to tanker, og mistanke om hull i en tredje, opplyser Kystverket til NTB.

Også den svenske Kustbevakningen bistår i arbeidet.

Ifølge Fiskeri- og kystdepartementet er det planer om å forbedre leia hvor ulykken skjedde.

- Det ligger planer inne i Nasjonal transportplan, men arbeidet er satt på vent fordi naturvernforbundet i Østfold har hatt innsigelser på hvor massen som må tas ut, skal deponeres, sier fagdirektør Johan Williams til VG Nett.

- Dette er forferdelig

Helge og Anne-Marit Kolbeinsen bor på Asmaløy, hvor skipet grunnstøtte sent torsdag kveld. Hendelsen har gått sterkt inn på dem.

- Dette er noe som ikke skal skje. Det er smalt hvor skipet grunnstøtte, men dette skipet har vært her så mange ganger at de burde være kjent i området, sier ekteparet til VG Nett.
De er bekymret for hummerreservatet som skal ligge der skipet gikk på grunn.

- Det er forferdelig om dette skal ædelegge det arbeidet man har lagt ned i reservatet, sier de to.

Miljøvernforbundet fortviler

Ifølge Fredrikstad Blad skal skipet ha økt farten kraftig da losen gikk av skipet like før det gikk på grunn.

- Så lenge losen var ombord holdt skipet en fart på 7,2 knop. Da losen forlot skipet valgte kapteinen å øke farten til 13 knop, sier losholdermann Elise Rusten til f-b.no.

Rusten hevder overfor VG Nett at denne farten er naturlig med tanke på båtens størrelse og værforholdene torsdag kveld.

- Losen og kaptienen hadde tatt en vurdering sammen med trafikksentralen om at losen kunne gå av båten på dette tidspunktet. Det er helt naturlig å inngå en slik avtale dersom det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Her var kapteinen godt kejnt og været var fint, sier hun.

Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund fortviler over det som har skjedd. Han frykter at kombinasjonen vinter, is, kulde, mørke og mangel på oljevernutstyr kan gjøre oppryddingen ekstremt vanskelig.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks